Ἔκθεσις-σόκ γιά τόν Ἰσλαμισμό στό Διαδίκτυο
ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως ὅπως τό Instagram καί τό Messenger χρησιμοποιοῦν οἱ Ἰσλαμιστές γιά νά προσελκύσουν καί ἐν τέλει νά στρατολογήσουν παιδιά καί νέους. Αὐτό προκύπτει ἀπό τήν ἔκθεση «Ἰσλαμισμός στό Διαδίκτυο τό 2018», συμφώνως πρός τήν ὁποία οἱ Ἰσλαμιστές «διαχέουν» τήν προπαγάνδα χρησιμοποιώντας τά κόμικς, ἠλεκτρονικά παιχνίδια ἀλλά καί καταστάσεις ἀπό τήν καθημερινότητα πού ἔχουν ὡς στόχο τό Ἰσλάμ. Οἱ εἰδικοί ἤδη προειδοποιοῦν γιά εὐρεῖα ἐξάπλωση τῆς ἰσλαμιστικῆς τρομοκρατικῆς προπαγάνδας στά κοινωνικά δίκτυα, παρά τά μέτρα πού ἔχουν λάβει τά δημοφιλῆ δίκτυα, ὅπως τό Facebook. Ὅπως ἀναφέρει τό «Spiegel», ὁ S. Glaser, ἐπί κεφαλῆς τοῦ Κέντρου Ἐμπειρογνωμοσύνης «Jugendschutz.net.» πού συνέταξε τήν ἔκθεση, ἀνέφερε: «Γιά τούς Ἰσλαμιστές τό “Instagram”, τό “You Tube” καί τό “Telegram” ἀποτελοῦν “πεδίον δόξης λαμπρόν” γιά στρατολόγηση. Ἡ χρῆσις αὐτῶν τῶν ὑπηρεσιῶν ἀνήκει στήν καθημερινότητα τῶν παιδιῶν καί τῶν νέων, καί τίς περισσότερες φορές εἶναι πέραν ἀπό τήν σφαῖρα ἐπιρροῆς τῶν γονέων καί τῶν κηδεμόνων».
Συμφώνως πρός τήν ἐν λόγω ἔκθεση, οἱ Ἰσλαμιστές δραστηριοποιοῦνται σέ πολλές πλατφόρμες κοινωνικῶν δικτύων. Στόχος τους εἶναι νά προσεγγίσουν νεαρούς χρῆστες καί τῶν δύο φύλων, πού μέχρι πρό τινος δέν εἶχαν καμμία ἐπαφή μέ ἐξτρεμιστικές ὀργανώσεις. Γιά νά διαδώσουν τήν προπαγάνδα τους οἱ Ἰσλαμιστές ἐκμεταλλεύονται πολλές φορές καί ἀγαπημένες ἀσχολίες τῶν νέων. Λόγου χάριν, χρησιμοποιοῦν στοιχεῖα ἀπό γνωστά κόμικς, παιγνίδια ἤ ταινίες, ὅπως ἡ ἀμερικανική ταινία δράσεως τῆς ἐκδοτικῆς ἑταιρείας κόμικς «Marvel», «The Avengers: Infinity War», πού ἐχρησιμοποιήθη γιά τήν διαφήμιση τοῦ «χαλιφάτου». Οἱ Ἰσλαμιστές μάλιστα προσαρμόζουν τό περιεχόμενο τῶν βίντεο καί τῶν εἰκόνων ἀνάλογα μέ τό ἡλικιακό κοινό καί τό φῦλο, δείχνοντας εἴτε νέους ἄνδρες εἴτε νέες γυναῖκες.
Συχνά ἐπικαλοῦνται τό αἴσθημα τῆς δικαιοσύνης τῶν νέων ἤ ἐκμεταλλεύονται παραδείγματα ρατσιστικῆς συμπεριφορᾶς, προκειμένου νά «δηλητηριάσουν» τήν νεολαία μέ μῖσος ἐναντίον τῆς κοινωνίας. Ἕνα χαρακτηριστικό παράδειγμα εἶναι καί οἱ διαδικτυακές συζητήσεις γιά τόν ποδοσφαιριστή Mesut Özil, πού παραιτήθηκε ἀπό τήν ἐθνική ὁμάδα ποδοσφαίρου τῆς Γερμανίας λόγω ρατσιστικῶν σχολίων εἰς βάρος του.
Αὐτές τίς συζητήσεις ἐκμεταλλεύθηκαν οἱ Ἰσλαμιστές γιά νά ὑποδαυλίσουν τό μῖσος ἐναντίον τῆς κοινωνίας καί ἐνεθάρρυναν τούς νέους νά δραστηριοποιηθοῦν μέσω διαδικτυακῶν ἐκστρατειῶν. Ἄλλη μία περίπτωση ἀποτελεῖ τό hashtag στό «Twitter» #NichtohnemeinKopftuch (ὄχι χωρίς τήν μαντήλα μου), πού καλοῦσε τόν κόσμο νά ξεσηκωθεῖ ἐναντίον μιᾶς ὑποτιθέμενης ἀπαγορεύσεως τῆς μαντήλας στήν Γερμανία. Οἱ συντάκτες τῆς ἐκθέσεως ἀναφέρουν ὅτι διάφορες ἰσλαμιστικές θεωρίες συνωμοσίας ἀποσκοποῦν στήν ὑποδαύλιση τῆς δυσπιστίας ἔναντι τῶν θεσμῶν τοῦ κράτους.
Ὅταν ὁ δράστης τῆς ἐπιθέσεως στήν χριστουγεννιάτικη ἀγορά τοῦ Στρασβούργου τό 2018 ἔπεσε νεκρός ἀπό τά πυρά τῶν ἀστυνομικῶν, οἱ Ἰσλαμιστές διέδωσαν στά μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως ὅτι ἡ ἐπίθεσις «εἶχε σκηνοθετηθεῖ» γιά νά ἀποσπασθεῖ ἡ προσοχή τοῦ κόσμου ἀπό τίς διαδηλώσεις τῶν «Κίτρινων Γιλέκων» στήν Γαλλία καί νά στραφεῖ στό «κακό πρόσωπο τοῦ Ἰσλάμ». Στό «Instagram» ὑπάρχουν πολλά προσφιλῆ hashtags καί χιλιάδες «ἄκακες» εἰκόνες καθημερινότητος, πού λειτουργοῦν μέ ὑποδόριο τρόπο στό θυμικό τῆς νεολαίας.
Οἱ Ἰσλαμιστές ἐκμεταλλεύονται τήν ἐφαρμογή «Explore-Feed» τῶν πλατφορμῶν. Αὐτό σημαίνει ὅτι ὅταν ὁ χρήστης ἀναζητεῖ συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά, ὁ ἀλγόριθμος μπορεῖ μελλοντικῶς νά τούς παραπέμψει ἀκόμη καί σέ περιεχόμενο τρομοκρατικῆς προπαγάνδας. Συνολικῶς τό «Jugendschutz.net» συνεκέντρωσε 19.200 διαδικτυακές προσφορές μέ ἰσλαμιστικό περιεχόμενο. Οἱ εἰδικοί προειδοποιοῦν ὅτι οἱ ὀπαδοί τοῦ Ἰσλαμικοῦ Κράτους ἐξακολουθοῦν νά καλοῦν τόν κόσμο μέσω «Telegram» νά ἐνταχθεῖ στόν ἔνοπλο ἀγῶνα καί νά πραγματοποιήσει ἐπιθέσεις σέ δυτικά κράτη.
Τό «Jugendschutz.net», τό ὁποῖο διατηρεῖ καλές ἐπαφές μέ διάφορες πλατφόρμες, τίς εἰδοποίησε καί αὐτές ἔσβησαν τό ἐπικίνδυνο ὑλικό. Ἐπί παραδείγματι, τό «YouTube» ἀπεμάκρυνε τό 99% τῶν ἀναρτήσεων πού ὑπέπεσαν στήν ἀντίληψη τοῦ «Jugendschutz.net», τό «Facebook» τό 82%, τό «Instagram» τό 98%. Ἀντιθέτως, ἡ ἐφαρμογή «Telegram» τῆς πλατφόρμας «Messenger» ἀφήρεσε μόνο τό 58% τοῦ ἀνάρμοστου ὑλικοῦ. Οἱ διαδικτυακές πλατφόρμες θά κινηθοῦν πιό δυναμικά ἐναντίον τοῦ ἐν λόγω φαινομένου στό μέλλον. Ἡ Γερμανίδα Ὑπουργός Οἰκογενείας, F. Giffey ἀνεκοίνωσε χθές ὅτι ἐντός τοῦ 2019 θά φέρει πρός ψήφισιν στήν Βουλή νομοσχέδιο, μέ τό ὁποῖο θά προστατεύονται οἱ νέοι ἀπό τήν ψηφιακή τρομοκρατία. «Πιό ἐπιρρεπεῖς εἶναι οἱ νέοι πού ἔχουν βιωματικές ἐμπειρίες ρατσισμοῦ καί διακρίσεων εἰς βάρος τους, οἱ ὁποῖοι νοιώθουν ἀποξενωμένοι καί μειονεκτικοί» ἀνέφερε ἡ ὑπουργός.