ΡΙΖΙΚΗ ἀναμόρφωση τοῦ ΕΝ.Φ.Ι.Α. μέ νέους χαμηλότερους συντελεστές ὑπολογισμοῦ, μείωση ἤ πλήρη κατάργηση τοῦ συμπληρωματικοῦ φόρου καί«ψαλίδι» κατά 8% στόν φόρο ἐνδεχομένως ἀπό τό 2022, ἑτοιμάζεται νά νομοθετήσει μετά τόν Νοέμβριο ἡ Κυβέρνησις.
Ὅπως ἀνέφερε ὁ ὑπουργός Οἰκονομικῶν Χρῆστος Σταϊκούρας μιλώντας στήν τηλεόραση τοῦ Open, ὁ νέος φόρος ἀκίνητης περιουσίας θά διαμορφωθεῖ τόν Νοέμβριο. Τότε, θά ἔχουμε μιά εἰκόνα τῆς ἀσκήσεως πού τρέχει τώρα καί ἐνσωματώνει τίς νέες ἀντικειμενικές ἀξίες, σημείωσε ὁ ὑπουργός προσθέτοντας πώς: «Ἔχουμε δεσμευθεῖ ὅτι δέν θά ὑπάρξει συνολικά ἐπιβάρυνσις τοῦ ΕΝΦΙΑ». Ὁ κ. Σταϊκούρας παρεδέχθη ὅτι ἔχουν ὑπάρξει στρεβλώσεις τά προηγούμενα χρόνια, μεταξύ ἀντικειμενικῶν καί ἐμπορικῶν ἀξιῶν. Καί αὐτές οἱ στρεβλώσεις πρέπει νά ἀντιμετωπισθοῦν. «Ταυτόχρονα ἔχουμε μιά ἐκκρεμότητα γιά περαιτέρω μείωση τοῦ ΕΝΦΙΑ κατά 8%. Ὅπως εἴχαμε ὑποσχεθεῖ προεκλογικῶς «ἡ πρώτη μας ἐνέργεια ἦταν ἡ μείωσις τοῦ ΕΝΦΙΑ κατά 22%. Αὐτή ἡ ἐκκρεμότης ὑπάρχει καί εἶναι ἀνάμεσα σέ αὐτά πού ἐξετάζουμε γιά τό 2022». Τέσσερεις εἶναι οἱ μεγάλες ἀλλαγές πού δρομολογοῦνται: ἡ νέα κλῖμαξ ὑπολογισμοῦ τοῦ βασικοῦ φόρου, οἱ ἐκπτωτικοί συντελεστές, οἱ συντελεστές παλαιότητος ἀκινήτων καί οἱ παρεμβάσεις στόν συμπληρωματικό φόρο. Στό Ὑπουργεῖο Οἰκονομικῶν δεσμεύονται ὅτι οἱ νέες ρυθμίσεις θά ἀπορροφήσουν τίς μεγάλες αὐξήσεις πού προκύπτουν μετά τό ἅλμα τῶν ἀντικειμενικῶν ἀξιῶν στίς μισές περιοχές τῆς χώρας. Τό σχέδιο γιά τόν νέο ΕΝΦΙΑ προβλέπει τά ἑξῆς:
1. Νέα κλίμακα ὑπολογισμοῦ τοῦ βασικοῦ φόρου. Ὁ ΕΝΦΙΑ συνδέεται μέ τήν τιμή ζώνης καθώς ὁ φόρος ἀνά τετραγωνικό μέτρο προκύπτει ἀπό μία κλίμακα πού θά ἀναπροσαρμοσθεῖ. Θά ὑπάρξουν περισσότερα κλιμάκια καί συντελεστές ὥστε νά ἀποτραποῦν οἱ ἐπιβαρύνσεις πού προκύπτουν γιά τούς ἔχοντες μικρή καί μεσαία περιουσία μετά τήν αὔξηση τῶν ἀντικειμενικῶν ἀξιῶν.
2. Ἐκπτώσεις ΕΝΦΙΑ. Οἱ ἐκπτωτικοί συντελεστές θά αὐξηθοῦν ἀπό τό 2022 γιά νά μηδενίσουν τίς ἐπιβαρύνσεις πού φέρνει τό ἅλμα τῶν ἀντικειμενικῶν ἀξιῶν στούς ἰδιοκτῆτες μέ μικρή καί μεσαία ἀκίνητη περιουσία. Οἱ ἐκπτωτικοί συντελεστές ξεκινοῦν ἀπό τό 30% γιά τούς ἔχοντες περιουσία ἕως 60.000 εὐρώ, περιορίζονται στό 27% γιά τούς ἔχοντες περιουσία ἀπό 60.000 ἕως 80.000 εὐρώ καί στό 25% γιά τούς ἔχοντες περιουσία ἀπό 80.000 ἕως 100.000 εὐρώ. Ἀπό 100.000 εὐρώ ἕως καί 1 ἑκατ. εὐρώ ἰσχύει ἔκπτωση 20%, ἐνῶ ἀπό τό 1 ἑκατ. εὐρώ καί ἄνω ἡ ἔκπτωσις περιορίζεται στό 10%.
3. Συντελεστές παλαιότητος ἀκινήτων. Οἱ σημερινοί συντελεστές θεωροῦνται ξεπερασμένοι. Γιά παράδειγμα, μπορεῖ ἡ ἐμπορική ἀξία ἑνός ἀνακαινισμένου ἀκινήτου 25ετίας νά εἶναι πολλαπλάσια ἔναντι ἑνός νεωτέρου ἀκινήτου ἴδιας ἐπιφάνειας στήν ἴδια περιοχή. Πρόκειται νά καθιερωθοῦν σύνθετοι καί πολλῶν ταχυτήτων συντελεστές παλαιότητος πού θά λαμβάνουν ὑπ’ ὄψιν καί ἄλλα χαρακτηριστικά τοῦ ἀκινήτου, ὅπως ἡ ἀνακαίνισις, οἱ ἐπισκευές καί ἡ ἐνεργειακή καί αἰσθητική ἀναβάθμισις, στοιχεῖα πού διαφοροποιοῦν τήν ἀξία σέ ἀκίνητα ἰδίας παλαιότητος.
4. Συμπληρωματικός Φόρος. Τό πρῶτο σενάριο προβλέπει τήν πλήρη κατάργηση τοῦ συμπληρωματικοῦ ΕΝΦΙΑ μόνο γιά τά φυσικά πρόσωπα μέ τό κόστος τοῦ μέτρου νά προσεγγίζει τά 400 ἑκατομμύρια εὐρώ. Στό τραπέζι εὑρίσκονται ἄλλες δύο προτάσεις: ἡ μείωσις κατά 50% τοῦ συμπληρωματικοῦ φόρου καί ἡ αὔξησις τοῦ ἀφορολόγητου ὁρίου, πού ἀνέρχεται σήμερα στίς 250.000 εὐρώ ἀκόμη καί στίς 400.000 εὐρώ.