ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2024

Τά μυστήρια τῆς Ἀδριατικῆς, μέρος δεύτερον…

Στά τέλη τῆς δεκαετίας τοῦ ’90 ἡ ἑλληνική Ἀκτοπλοΐα ἄλλαξε ἐπίπεδο…

… Ἡ ἰδιοφυΐα τοῦ Παντελῆ Σφηνιᾶ καί ἡ ὀξυδέρκεια τοῦ Περικλῆ Παναγόπουλου ἔφεραν τήν πρωτοφανῆ ἀνανέωση τοῦ ἑλληνικοῦ ἀκτοπλοϊκοῦ στόλου καί σέ χρόνο-ρεκόρ ἡ Ἀδριατική καί τό Αἰγαῖο γέμισαν ἑλληνικές σημαῖες, ἑλληνικά βαπόρια ὁλοκαίνουργια, γρήγορα καί ἀσφαλῆ.

Ἡ ἐποχή τῆς Δημητρούλας καί τῆς Νταλιάνας, τῆς Μυρτιδιώτισσας καί τῆς Παναγίας Καματεροῦ περνοῦσε στό παρελθόν, ἡ Ἀκτοπλοΐα ἔμπαινε στό Χρηματιστήριο καί ὁ κόσμος μάθαινε ὅτι ἡ χώρα διέθετε μία νέα καί ἀκμάζουσα ναυτική δύναμη.

Μέ τό σκοτεινό ναυάγιο τοῦ «Ἐξπρές Σαμίνα», πού ποτέ δέν διερευνήθηκε εἰς βάθος (δέν πείσθηκα ποτέ ὅτι ἐπρόκειτο περί τυχαίου γεγονότος) ἄρχισε τό ξήλωμα τοῦ οἰκοδομήματος πού εἶχε ἀρχίσει νά ὑψώνεται.

Ὁ Σφηνιᾶς κατασυκοφαντήθηκε, ἡ τότε κυβέρνηση Σημίτη πού τόν εἶχε Θεό τόν ἄδειασε, καί ἄρχισε ἡ φθορά. Ὅταν οἱ Ἕλληνες ἀρχίσουν νά φαγώνονται, οἱ ξένοι περιμένουν στήν γωνία. Ἔτσι ἔγινε καί μέ τίς «Μινωικές Γραμμές», τήν ἑταιρεία γιά τήν ὁποία καμάρωνε ἡ Κρήτη καί τήν σέβονταν ὅλες οἱ ἑταιρεῖες τῆς Εὐρώπης. Μέ τήν ἀγορά τῶν μετοχῶν πού κατεῖχαν οἱ «λαϊκοί» ἀλλά καί τῶν πακέτων σέ τιμή καλύτερη ἀπό τήν πολύ χαμηλή στήν ὁποία εἶχαν φθάσει, ὁ ἰταλικός ὅμιλος Γριμάλντι ἀπέκτησε τήν «Κρητική Ἑταιρεία Λαϊκῆς Βάσης».

Παράλληλα, ὁ Π. Παναγόπουλος, πού πίστευε ὅτι «ὅταν τό πάρτυ φουντώνει πρέπει νά φεύγεις», βρῆκε τήν εὐκαιρία καί πούλησε τόν Ὅμιλο Βγενόπουλου (μέ τήν γνώστη πορεία), ἀλλά ὁ ἰταλικός ὅμιλος εἶχε πλέον πάρει κεφάλι. Καί ἡ Ἀδριατική ἄλλαξε χέρια.

Τό Νόρμαν Ἀτλάντικ, στό ναυάγιο τοῦ ὁποίου χάθηκαν τριάντα ζωές, ἀνῆκε μέν σέ ἑλληνικῶν συμφερόντων ἑταιρεία, ἀλλά εἶχε ναυλωθεῖ σέ ἰταλικό ὅμιλο. Ἔπειτα ἀπό πολλά χρόνια, εἴχαμε ναυάγιο πολύνεκρο μέ ἑλληνικό χρῶμα. Κι ἔρχεται τώρα τό δεύτερο, πάλι ἀπό ἰταλικό ὅμιλο, ὑπό τίς ἴδιες συνθῆκες (μέ ὁδηγούς νά τούς βρίσκει ἡ φωτιά στίς καμπίνες τῶν ὀχημάτων τους), πυρκαϊά ἀπό αἰτία ἀδιευκρίνιστη σέ κάποιο ἀπό τά γκαράζ. Καί σχεδόν τήν ἴδια ὥρα, ἕνα ἄλλο βαπόρι, πού καί αὐτό ἀνήκει σέ ἰταλικό ὅμιλο, ἐγκαταλείπεται στόν ὠκεανό φλεγόμενο, μεταφέροντας πανάκριβα πολυτελῆ αὐτοκίνητα ἀπό τήν Εὐρώπη στίς ΗΠΑ.

Τί συμβαίνει; Ὑπάρχει ὁ κατάλληλος ἔλεγχος στά βαπόρια; Ἔχουν δίκιο οἱ ὁδηγοί πού διαμαρτύρονται γιά τίς συνθῆκες ὑπό τίς ὁποῖες φορτώνονται τά ὀχήματα στά βαπόρια; Γίνεται κανονικά ἡ αἴχμαση; Τηροῦνται οἱ ἀποστάσεις; Ἐλέγχει τό πλήρωμα ἄν ὑπάρχουν ὁδηγοί στά ὀχήματα κατά τήν διάρκεια τοῦ ταξιδιοῦ;

Τά ἐρωτήματα πολλά. Πολλά εἶναι καί τά βαπόρια στήν Ἀδριατική. Τό ὑπουργεῖο Ναυτιλίας, πού κινητοποιήθηκε ἀποτελεσματικά στόν τομέα τῆς διασώσεως (μακάρι νά ἀποδειχθεῖ ὅτι οἱ Ἕλληνες Λιμενικοί κάνουν σωστά τήν δουλειά τους καί στόν τομέα τῆς προλήψεως), ἔχει ὑποχρέωση νά ξετινάξει τήν ὑπόθεση. Χωρίς νά δώσει σημασία στό ὄνομα καί τήν αἴγλη τῆς –ὅποιας– πλοιοκτησίας.

Ὅπως θά ἔκανε, δηλαδή, ἄν τό ἰταλικό φέρρυ μέ τό ἔνδοξο ἑλληνικό ὄνομα, ἀνῆκε σέ κάποιον «μονοβάπορο», πού τώρα θά εἶχε «στηθεῖ στόν τοῖχο» καί θά τόν εἶχαν διασύρει χωρίς δεύτερη κουβέντα ἑλληνικά καί ἰταλικά μέσα ἐνημερώσεως! Τά τοῦ Καίσαρος, δηλαδή, τῷ Καίσαρι!

Απόψεις

Λεφτά ὑπάρχουν μόνο γιά τούς «ἔξω»

Μανώλης Κοττάκης
800 ἑκ. εὐρώ προκαταβολή γιά τίς φρεγάτες ἀλλά ψίχουλα γιά τό δημογραφικό – Γιά νά μήν ὑποθηκεύσει τίς ἑπόμενες γενιές τό πολιτικό σύστημα, δέν ἔχει κανένα δισταγμό νά καταστρέψει τίς τωρινές – Παραδίδουν μαθήματα ὑπευθυνότητος ἀλλά ἐκτίναξαν τό δημόσιο χρέος στά 408 δισ. εὐρώ – Φταίει ὁ πόλεμος στήν Οὐκρανία γιά τά τιμολόγια τῆς ΔΕΗ, ἀλλά τά ὅπλα στόν Ζελένσκυ ποιός τά στέλνει;

Ποῦ ὁδηγεῖ ἡ ὑστερία τῶν κηρύκων τῆς woke ἀτζέντας

Εφημερίς Εστία
ΚΑΙ ξαφνικά τά μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως ἐξαπέλυσαν ὁμαδικά πυρά κατά τοῦ ἠθοποιοῦ Μάρκου Σεφερλῆ.

Θά «ἀκυρώσουν» τό καλώδιο μετά τήν ΔΕΘ

Εφημερίς Εστία
ΣΕ ΟΡΙΣΤΙΚΟ ναυάγιο ὁδηγεῖται, συμφώνως πρός ὅλες τίς ἐνδείξεις, ἡ ἠλεκτρική διασύνδεσις Ἑλλάδος – Κύπρου – Ἰσραήλ.

Ὅταν θά σκάσει ἡ «φούσκα» τοῦ ποδοσφαίρου

Δημήτρης Καπράνος
Ὅταν, κάποια στιγμή, θά γίνει ἀπολογισμός γιά τά πεπραγμένα τοῦ ποδοσφαίρου μετά τήν «Ὑπόθεση Μποσμάν», ἴσως ἀντιληφθοῦμε τήν ζημιά πού προκλήθηκε στό δημοφιλέστερο καί λαϊκώτερο σπόρ.

Σάββατον, 5 Σεπτεμβρίου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΜΗ