Τά διεκδικεῖ ὁ Ἰσκαντάρ Σάφα πού ζητεῖ καί ἀποζημίωση
ΑΝΑΤΡΟΠΗ στό ἰδιοκτησιακό καθεστώς τῶν Ἑλληνικῶν Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ – Ναυπηγεῖα Σκαραμαγκᾶ) ἀναμένεται νά φέρει ἀπόφασις τοῦ Ἀρείου Πάγου, τήν ὁποία ἐπικαλεῖται ὁ προηγούμενος ἰδιοκτήτης τους, ζητῶντας ἀπό τό Ἑλληνικό Δημόσιο νά τοῦ τά ἐπιστρέψει. Συμφώνως μέ δημοσίευμα τῆς γαλλικῆς ἐφημερίδος La Tribune, ὁ Γαλλολιβανέζος Ἰσκαντάρ Σάφα, ἐπί κεφαλῆς τοῦ ὁμίλου Privinvest, ζητεῖ μέ ἐπιστολή του πρός τήν ἑλληνική Κυβέρνηση τήν ἐπιστροφή τους μαζί μέ τήν καταβολή μεγάλης ἀποζημιώσεως. Εἰδικώτερα, ἀπαιτεῖ τήν πληρωμή τοῦ προγράμματος τῶν ὑποβρυχίων τύπου 214, τήν καταβολή ἀποζημιώσεως ὕψους 210 ἑκατ. εὐρώ πλέον τόκων ὕψους 6% σέ ἐτήσια βάση ἀπό τό 2014, τήν ἐπανενεργοποίηση τῆς συμβάσεως ναυπηγήσεως δύο ἐπί πλέον ὑποβρυχίων τύπου 214, τόν ἐκσυγχρονισμό δύο ὑποβρυχίων τύπου 209 καί τόν ἐκσυγχρονισμό τῶν φρεγατῶν τύπου MEKO-200HN τοῦ Πολεμικοῦ Ναυτικοῦ. Ἡ ἑταιρεία του τό 2010 εἶχε ἀγοράσει τό 75,1% τῶν ΕΝΑΕ ἀπό τήν TKMS (Thyssen Krupp Marine Systems) ἡ ὁποία παραμένει μειοψηφικός μέτοχος μέ 24.9%.
Ὁ Ἰσκαντάρ Σάφα ἐξήγησε στήν γαλλική ἐφημερίδα ὅτι ἀπηύθυνε τήν ἐπιστολή στό ἑλληνικό Δημόσιο γιά νά ἀπαιτήσει τήν ἐπιστροφή τοῦ Ναυπηγείου στό καθεστώς πού ἦταν ὅταν ἀπαλλοτριώθηκε τό 2017. «Μία ἐπιχείρηση πού θά μποροῦσε νά ἀποδειχθεῖ δαπανηρή γιά τό ἑλληνικό Δημόσιο. Πόσο μᾶλλον γιατί τό ἑλληνικό Δημόσιο ἔθεσε πρός πώληση τήν ΕΝΑΕ καί ἐπέλεξε [ὡς ἀγοραστή] τήν ἐπιχείρηση Milina Enterprises Company Ltd., θυγατρική τοῦ Ἕλληνα ἐφοπλιστοῦ Γιώργου Προκοπίου» σημείωσε ἡ La Tribune.
Κατά τό δημοσίευμα, τό 2010 ὁ τότε ὑπουργός Ἀμύνης Εὐάγγελος Βενιζέλος εἶχε ὑποσχεθεῖ στόν Σάφα ὅτι θά ἀνελάμβανε τό ἔργο τοῦ ἐκσυγχρονισμοῦ τῶν φρεγατῶν ΜΕΚΟ. Τό Διεθνές Κέντρο Ἐπιλύσεως Ἐπενδυτικῶν Διαφορῶν (ICSID) μπορεῖ νά ἐπιβάλλει στό ἑλληνικό Δημόσιο πιθανές ἀποζημιώσεις καί τόκους, καί γιά αὐτό τό ἔργο. Στίς 24 Ἰουλίου 2020 τό ICSID κατόπιν προσφυγῆς τῶν ἀδελφῶν Σάφα, Ἰσκαντάρ καί Ἄκραμ, ἀπεφάσισε ὅτι ἡ προσφυγή τους κατά τοῦ ἑλληνικοῦ Δημοσίου γιά παραβίαση τῆς συνθήκης προστασίας τῶν ἐπενδύσεων μεταξύ Ἑλλάδος καί Λιβάνου πού εἶχε τεθεῖ σέ ἰσχύ ἀπό τόν Ἰούλιο τοῦ 1999, εἶναι βάσιμη. Ὁ «λογαριασμός» γιά τό ἑλληνικό κράτος, κατά τήν ἐφημερίδα, δέν θά ἔχει προηγούμενο, καί ἐνδεχομένως διερωτᾶται «ἐάν αὐτός ὁ ἐφιάλτης μπορεῖ νά βυθίσει τό πρόγραμμα τῶν κορβεττῶν».
«Τελικά αὐτός ὁ δικαστικός πόλεμος μεταξύ Ἰσκαντάρ Σάφα καί Ἑλλάδος θά μποροῦσε βραχυπρόθεσμα νά θέσει σέ κίνδυνο τό πρόγραμμα κορβεττῶν πού ξεκίνησε ἡ Ἑλλάς, καί ἐλπίζει νά ἐπωφεληθεῖ ἀπό μεταφορά τεχνολογιῶν μέσῳ τῆς κατασκευῆς τῶν πλοίων σέ ἕνα ἑλληνικό ναυπηγεῖο εἴτε στήν Ἐλευσῖνα πού ἀπεκτήθη ἀπό τόν ἀμερικανο-ρωσσικό (ὅπως τόν χαρακτηρίζει ἡ γαλλική ἐφημερίς) ὅμιλο ONEX εἴτε στά Ἑλληνικά Ναυπηγεῖα» σημειώνεται στό δημοσίευμα.
Ἡ “La Tribune” θεωρεῖ βέβαιο ὅτι τό χρονοδιάγραμμα τοῦ προγράμματος θά ἐκτροχιασθεῖ. Παρατηρεῖ ὅτι τίς τελευταῖες ἑβδομάδες ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις εἶναι πολύ «διακριτική» στό πρόγραμμα τῶν κορβεττῶν, τό ὁποῖο ὅμως θεωρεῖται σημαντικό γιά τό Πολεμικό Ναυτικό. «Τελικῶς, ἡ καταβολή τῶν προστίμων στόν Ἰσκαντάρ Σάφα θά μποροῦσε νά ἐπιβαρύνει τόν προϋπολογισμό τοῦ προγράμματος. Οἱ νομικές ὀπισθοδρομήσεις τοῦ ἑλληνικοῦ δημοσίου προκαλοῦν περίοδο ἀβεβαιότητας στό ἑλληνικό Ὑπουργεῖο Ἀμύνης καί τά προγράμματά του.»