Ποιοί μποροῦν νά ἀποκτήσουν πρόσβαση στά στοιχεῖα
ΣΤΗΝ …«φόρα» βγάζει τό Ὑπουργεῖο Οἰκονομικῶν προσωπικά στοιχεῖα φορολογουμένων, παρέχοντας τήν δυνατότητα σέ διατραπεζικές ἑταιρεῖες, ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ στά ὁποῖα τό κράτος εἶναι μέτοχος νά ἔχουν πρόσβαση σέ αὐτά. Σέ τροπολογία πού κατετέθη στό σχέδιο νόμου τοῦ Ὑπουργείου προβλέπεται ὅτι στοιχεῖα Μητρώου Φορολογουμένων χορηγοῦνται σέ διατραπεζικές ἑταιρεῖες πού διαχειρίζονται ἀρχεῖα δεδομένων οἰκονομικῆς συμπεριφορᾶς, γιά τόν σκοπό ἐνημερώσεως τῶν ἀρχείων δεδομένων πού τηροῦν. Ταυτοχρόνως, ὑπάρχει πρόβλεψις παροχῆς ἀποζημιώσεως γιά τό διοικητικό κόστος πού ἡ Φορολογική Διοίκησις ἀναλαμβάνει κατά τήν χορήγηση τῶν συγκεκριμένων στοιχείων. Αὐτό σημαίνει ὅτι τά προσωπικά στοιχεῖα θά παρέχονται ἔναντι ἀμοιβῆς. Συμφώνως πρός τήν αἰτιολογική ἔκθεση πού συνοδεύει τήν τροπολογία, αὐτό γίνεται ὥστε νά ἐπιτυγχάνεται ἡ ἀκριβέστερη ταυτοποίησις τῶν καταχωρούμενων σέ αὐτά φυσικῶν καί νομικῶν προσώπων, ἐνῶ δέν ἐπιτρέπεται ἡ χρῆσις τους γιά ἄλλους σκοπούς, ὅπως ἡ ἐμπορία ἤ ἡ προώθησις προϊόντων ἤ ὑπηρεσιῶν. «Ἡ τήρησις ἀξιόπιστου ἀρχείου ἀπό μέρους τῶν ἑταιρειῶν αὐτῶν μέ ἀκριβεῖς πληροφορίες μειώνει τυχόν ἐπισφάλειες πρός ὄφελος τῶν συναλλασσομένων καί συνεπῶς συμβάλλει στή θεμελίωση ἑνός περιβάλλοντος οἰκονομικῆς, χρηματοπιστωτικῆς καί κοινωνικῆς σταθερότητας διασφαλίζοντας κατ’ ἐπέκταση τό δημόσιο συμφέρον» ἀναφέρεται χαρακτηριστικῶς, ἐγείροντας ἀνησυχία καί προβληματισμό γιά τήν χρήση φορολογικῶν στοιχείων ἀπό τρίτους. Νομικοί κύκλοι ἐπισημαίνουν τήν ἀναγκαιότητα νά ὑπάρξουν διευκρινίσεις ἀπό ἁρμόδια στελέχη τοῦ Ὑπουργείου Οἰκονομικῶν, ἀφοῦ ἐνδεχομένως στίς διατραπεζικές ἑταιρεῖες θά περιλαμβάνονται οἱ εἰσπρακτικές.
Μέ δεδομένο ὅτι πρόκειται νά ἀλλάξει τό καθεστώς πού διέπει τήν λειτουργία τῶν εἰσπρακτικῶν ἑταιρειῶν μέ στόχο τήν αὐστηροποίηση τῶν ὅρων λειτουργίας τους, θά ἦταν ἐκτός λογικῆς ἡ παροχή στοιχείων πρός αὐτές. Ἐπί πλέον ἐκτιμοῦν ὅτι θά πρέπει νά κατατεθεῖ γνωμοδότησις τῆς Ἀνεξάρτητης Ἀρχῆς Προστασίας Προσωπικῶν Δεδομένων, ὥστε νά διαπιστωθοῦν τυχόν κίνδυνοι πού προκαλοῦνται εἰς βάρος τῶν φορολογουμένων. Γνωμοδότησις τοῦ Νομικοῦ Συμβουλίου τοῦ Κράτους ἀνέφερε ὅτι ὁ ἀριθμός φορολογικοῦ μητρώου δέν ἐμπίπτει στό φορολογικό ἀπόρρητο.
Ὡς στοιχεῖα μητρώου, συμφώνως πρός τήν τροπολογία, νοοῦνται αὐτά πού τηροῦνται στό Ὑποσύστημα Μητρώου Φορολογουμένων τῆς Ἀνεξάρτητης Ἀρχῆς Δημοσίων Ἐσόδων καί συνήθως εἶναι ἀπαραίτητα γιά τήν ταυτοποίηση τῶν προσώπων. Προϋπόθεσις γιά τήν χορήγηση τῶν στοιχείων αὐτῶν εἶναι ἀφ’ ἑνός ἡ ὑποβολή πλήρως αἰτιολογημένου αἰτήματος ἀπό τό ἑκάστοτε νομικό πρόσωπο γιά χορήγηση συγκεκριμένων στοιχείων μητρώου καί ἀφ’ ἑτέρου ἡ ἐξυπηρέτησις τοῦ δημοσίου συμφέροντος. Εἰδικώτερα τά στοιχεῖα πού χορηγοῦνται εἶναι:
α) ὡς πρός τά φυσικά πρόσωπα, ὁ ΑΦΜ, ἡ Δ.Ο.Υ. στήν ὁποία ὑποβάλλεται ἡ δήλωσις φορολογίας εἰσοδήματος, τό ὄνομα, τό ἐπώνυμο, τό ὄνομα καί ἐπώνυμο πατέρα, τό ὄνομα καί ἐπώνυμο μητέρας, ὁ ταχυδρομικός κώδικας.
β) ὡς πρός τά νομικά πρόσωπα καί τίς νομικές ὀντότητες, ὁ ΑΦΜ, ἡ Δ.Ο.Υ. στήν ὁποία ὑποβάλλεται ἡ δήλωσις φορολογίας εἰσοδήματος, ἡ ἐπωνυμία, ὁ διακριτικός τίτλος καί ἡ ἕδρα.
γ) σέ νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, δημόσιες ἐπιχειρήσεις ἤ ἐπιχειρήσεις νομικῶν προσώπων δημοσίου δικαίου, ἀμιγεῖς ἤ μεικτές ἐπιχειρήσεις ΟΤΑ καί τῶν συνδέσμων Δήμων, δημοσίους ὀργανισμούς, καθώς καί σέ νομικά πρόσωπα ἰδιωτικοῦ δικαίου, στά ὁποῖα τό κράτος εἶναι μέτοχος ἤ τά ὁποῖα ἐπιχορηγοῦνται τακτικῶς ἀπό κρατικούς πόρους ἤ τήν διοίκηση τῶν ὁποίων ὁρίζει ἄμεσα ἤ ἔμμεσα τό Δημόσιο μέ διοικητική πράξη ἤ ὡς μέτοχος στοιχεῖα καί πληροφορίες μητρώου φορολογουμένων, κατόπιν ὑποβολῆς πλήρως αἰτιολογημένου αἰτήματος.