ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025

Σινεμά: οἶκοι ἀντοχῆς φαντασίας καί συναισθημάτων

Τασσόμεθα ἀπολύτως ὑπέρ τῆς σωτηρίας τῶν κινηματογράφων ὅλων τῶν πόλεων!

Στήν Νίκαια ὑπῆρχαν οἱ κινηματογράφοι: Ὀρφεύς, Κεντρικόν, Ἄλφα, Ἕσπερος, Ἀλκαζάρ, Παλλάς, Ἀπόλλων, Ρέα.

Αὐτοί ἦταν οἱ χειμερινοί, ὅλοι στόν κεντρικό δρόμο τῆς πόλεως καί σέ ἀπόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους.

Ὑπῆρχαν ἄλλοι τόσοι συνοικιακοί καί θερινοί. Σήμερα δέν ὑπάρχει κανείς! Στόν Πειραιᾶ εἴχαμε τούς κινηματογράφους: Ἀττικόν, Χάι Λάιφ, Τερψιθέα, Ἁρμονία, Δελφοί, Ὀλύμπιον, Παλλάς, Σπλέντιτ, Ἀπόλλων, Ζέα, Σινεάκ. Σήμερα λειτουργοῦν τό Ζέα καί τό Σινεάκ. Εὐτυχῶς πού μιά-δυό φορές τόν μῆνα, ἔχουμε τίς προβολές τοῦ Midnight Express, πού γεμίζουν τό Σινεάκ! Τίς ἄλλες ἡμέρες καί τά δύο σινεμά κάνουν λίγα εἰσιτήρια!

Ἔχουν κλείσει σήμερα ὅλα σχεδόν τά περιφερειακά σινεμά. Τά χειμερινά ἔχουν γίνει σοῦπερ μάρκετ ἤ πολυκατοικίες, τά θερινά ἔγιναν οἰκόπεδα καί οἰκοδομήθηκαν ἤ ἔγιναν χῶροι σταθμεύσεως.

Εἴχαμε συμμετοχή σέ ὅλες τίς κινήσεις πού ἔγιναν στόν Πειραιᾶ καί τήν εὐρύτερη περιφέρεια γιά νά σωθοῦν οἱ κινηματογράφοι. Ἀλλά ὅποιες κινήσεις μας «ἔκοψαν» ἐλάχιστα εἰσιτήρια! Μᾶς ἀκολούθησαν πέντε-ἕξι ρομαντικοί καί «σινεφίλ». Ἦταν ἕνας ἀγῶνας χωρίς μέλλον καί προοπτική, πού δόθηκε γιά «τήν τιμή τῶν ὅπλων»!

Γι’ αὐτό βλέπουμε μέ χαρά τήν κινητικότητα πού παρατηρεῖται ἐσχάτως γιά τήν σωτηρία τοῦ «Ἰντεάλ», τοῦ «Ἄστορ» καί τοῦ «Ἶρις», τριῶν κεντρικῶν ἀθηναϊκῶν κινηματογράφων, πού ὁδεύουν μᾶλλον πρός μετατροπή σέ λόμπυ ξενοδοχείων, τά ὁποῖα ἐσχάτως ξεφυτρώνουν σάν κάκτοι στήν ἔρημο τοῦ ἀθηναϊκοῦ τσιμεντοχωρίου.

Μακάρι νά φουντώσει τό κίνημα γιά τήν σωτηρία τῶν σινεμά καί τήν διατήρηση τῆς γοητείας πού ἀσκεῖ ἡ αἴθουσα, ἡ αἴσθηση τοῦ πολλοί μαζί, ἡ αἴσθηση ἐκείνη πού λέει «ὄχι» στήν ἀπομόνωση, «ὄχι» στά ἀκουστικά στό κεφάλι καί στά χάπια στό συρτάρι!
Βεβαίως, μᾶς μένει ἡ πικρία ἐκείνη καί τό παράπονο, «καί ποῦ ἦταν ὅλοι αὐτοί ὅλα αὐτά τά χρόνια;». Διότι, γιά νά εἴμεθα εἰλικρινεῖς, τά ἐναπομένοντα σινεμά τῶν Ἀθηνῶν, τοῦ Πειραιῶς καί τῶν πέριξ Δήμων, ἐλάχιστες φορές γεμίζουν καί πλήν τῶν complex τῶν πολλῶν αἰθουσῶν, κόβουν ὅλο καί λιγότερα εἰσιτήρια!

Τί καλά πού θά ἦταν ὅλα ἄν ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι μαζεύονται σήμερα στίς συγκεντρώσεις «ὑπέρ τῆς διατήρησης τῶν κινηματογράφων τοῦ κέντρου, πήγαιναν, ἔστω μία φορά τήν ἑβδομάδα, σινεμά!».

Δέν λέμε, καλό εἶναι καί τό home cinema, ἀλλά ὄχι γιά ὅλες τίς περιπτώσεις οὔτε γιά ὅλες τίς ταινίες. Τίποτε, ὅσο μοντέρνο καί ἐξελιγμένο καί ἄν εἶναι, δέν μπορεῖ νά ἀναπληρώσει τήν μαγεία τοῦ ἤχου καί τῆς εἰκόνας πού προσφέρει ἡ κινηματογραφική αἴθουσα.

Νά σᾶς πῶ ἕνα μικρό πρόσφατο παράδειγμα. Ἔβαλα νά δῶ στό σπίτι μία ἀπό τίς ἀγαπημένες μου ταινίες, τό «Ἀκροπόλ» τοῦ Παντελῆ Βούλγαρη, μέ τόν Λευτέρη Βογιατζῆ, τόν Κωνσταντῖνο Τζούμα, τήν Θέμιδα Μπαζάκα, τόν Σταῦρο Παράβα, τήν Δέσπω Διαμαντίδου, τήν Ἄντζελα Γκερέκου, καί ἄλλους ἐξαιρετικούς ἠθοποιούς καί ἀοιδούς.

Καμμία σχέση! Οὔτε ἴχνος μαγείας! Στό σινεμά εἶχα μαγευθεῖ ἀπό τήν εἰκόνα, τά τραγούδια, τίς ἑρμηνεῖες. Τό «Ἀκροπόλ», στό σπίτι, ἔμοιαζε ἄψυχο!

Λέμε «ναί» στήν σωτηρία τῶν κινηματογραφικῶν αἰθουσῶν «Ἰντεάλ», «Ἶρις» καί «Ἄστορ». Λέμε «ναί», γιατί τά σινεμά εἶναι οἱ οἶκοι ἀντοχῆς τῶν συναισθημάτων μας καί τῆς φαντασίας μας. Σῶστέ τα, μπορεῖτε!

Απόψεις

Διεύρυνσις τῶν διεκδικήσεων τῆς Ἀγκύρας καί πέρα ἀπό τό τουρκο-λιβυκό μνημόνιο

Εφημερίς Εστία
Ἐγείρονται ἀξιώσεις καί στήν καρδιά τοῦ Αἰγαίου – Ἀφοῦ ἐξησφάλισαν τήν ἀποχώρησή μας ἀπό τήν Κάσο, τώρα μᾶς πιέζουν καί δυτικώτερα γιά περιορισμό στά 6 μίλια – Ὑπῆρξε ἐπικοινωνία τοῦ Ἰταλικοῦ

Περί ἐπανακρατικοποιήσεως τοῦ ΟΣΕ

Μανώλης Κοττάκης
ΚΑΤΑ τήν διάρκεια τῶν μνημονίων οἱ δανειστές μας ἔκαναν ἕναν ἀκόμη ἐκβιασμό: ἄν θέλετε νά διαγραφοῦν τά δυσθεώρητα χρέη τοῦ Ὀργανισμοῦ Σιδηροδρόμων Ἑλλάδος, τότε ἰδιωτικοποιῆστε τους γιά ἕνα κομμάτι ψωμί. Εἶναι προαπαιτούμενο γιά τήν ἑπόμενη δόση.

Ἀνέβηκε στό 3,1% ὁ πληθωρισμός στήν Ἑλλάδα

Εφημερίς Εστία
ΣΕ ΑΝΟΔΙΚΗ πορεία ἐκινήθη ὁ πληθωρισμός τόσο στήν Ἑλλάδα ὅσο καί στό σύνολο τῆς Εὐρωζώνης τόν Ἰανουάριο, βάσει τῆς ἐκτιμήσεως τῆς Eurostat γιά τόν Ἐναρμονισμένο Δείκτη Τιμῶν Καταναλωτοῦ.

Ὁ Ἥφαιστος μᾶς ἐπαναφέρει στήν πραγματικότητα

Δημήτρης Καπράνος
Χορεύει ἡ γῆ στήν Σαντορίνη. Ὁ Ἥφαιστος ξυπνᾶ καί δείχνει ὅτι ἡ ἀνθρώπινη παρουσία δέν εἶναι πάντα ἱκανή νά ἀντιμετωπίσει τά στοιχεῖα τῆς φύεως. Κι ἐμεῖς, πού μικροί ἔχουμε διαβάσει τό «Ταξίδι στό κέντρο τῆς Γῆς», θυμόμαστε ὅτι ἕνα κῦμα ἅρπαξε τήν σχεδία μέ τούς ἐξερευνητές, τήν στροβίλισε σάν τρελλή καί τήν ἔβγαλε ἀπό μιά τρῦπα σέ μιά πλαγιά. Κι ὕστερα, ἔνας περαστικός, πληροφόρησε τούς ἔκπληκτους φυσιοδῖφες, πού εἶχαν δεῖ τόν Χάρο μέ τά μάτια τους, ὅτι βρίσκονταν στό ἡφαιστειῶδες ἰταλικό νησάκι Στρόμπολι, πού δέν ξεπερνᾶ σέ ἔκταση τά 12 τετραγωνικά χιλιόμετρα καί τοῦ ὁποίου οἱ μόνιμοι κάτοικοι, τόν χειμῶνα, εἶναι μόλις 497! Τούς εἶχε βγάλει, δηλαδή, χιλιάδες χιλιόμετρα μακρύτερα ἀπό τό σημεῖο, ἀπό τό ὁποῖο εἶχαν ξεκινήσει γιά νά ἐξερευνήσουν τό κέντρο τοῦ πλανήτη μας. Τότε, ὅλα μᾶς φαίνονταν πιθανά, ἀπό τόν Ναυτίλο τοῦ πλοιάρχου Νέμο μέχρι τόν Πόλεμο τῶν δύο κόσμων τοῦ Χέρμπερτ Τζώρτζ Οὐέλς. Καί νά, πού σήμερα, ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ προφῆτες, ἔρχονται πάλι στό μυαλό μας, καθώς ἡ Σαντορίνη, τό νησί μέ τό κοιμισμένο γιά χρόνια ἡφαίστειο, ἄρχισε νά φωνάζει ὅτι ὅλα ὅσα ἐμεῖς θεωροῦμε «κλιματική ἀλλαγή» καί προσπαθοῦμε νά τά ἀντιμετωπίσουμε μέ «πράσινες» μεθόδους, δηλαδή μία ἀκόμη εὐκαιρία γιά νά πλουτίσουν ὁρισμένα μεγάλα συμφέροντα, ἔχουν […]

Πέμπτη, 4 Φεβρουαρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΑΘΗΜΑ ΥΠΟΥΡΓΩΝ