ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἐπί 20 ἔτη ἔκλεβαν ἀρχαιότητες ἀπό τό Βρεταννικό Μουσεῖο

ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ τῶν εἰδήσεων πού θά ἀπασχολήσουν τήν ἑλληνική κοινή γνώμη θά βρεθεῖ τό 2024 ἡ προσπάθεια τῆς Ἑλλάδος νά ἐπανενώσει τά Γλυπτά τοῦ Παρθενῶνος.

Ἡ ὑπουργός Πολιτισμοῦ κ. Λίνα Μενδώνη δήλωσε χθές ὅτι ἡ ἐπιστροφή τῶν ἑλληνικῶν ἀρχαιοτήτων «εἶναι γιά τήν Κυβέρνηση καί γιά ὅλους τούς Ἕλληνες, μείζων ἐθνικός στόχος, ἐνῷ ταυτόχρονα ἀποτελεῖ μία ἀναγκαία πράξη παγκόσμιας δικαιοσύνης.» Ἐπίσης, ἀνεκοίνωσε ὅτι τήν προσεχῆ Παρασκευή, παρουσίᾳ τοῦ Πρωθυπουργοῦ, θά γίνουν τά ἐγκαίνια τοῦ ἀναστηλωμένου καί ἀποκατεστημένου ἀνακτόρου τοῦ Φιλίππου Β΄́, στίς Αἶγες, τό ὁποῖο ὁ μελετητής τῆς ἀρχαίας ἀρχιτεκτονικῆς Wolfram Hoepfner ἀπεκάλεσε «Παρθενῶνα τῆς Μακεδονίας». Πρόκειται γιά τό ἀνάκτορο στό ὁποῖο ἐστέφθη, ὡς βασιλεύς τῶν Μακεδόνων, ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος. Οἰκοδόμημα ἐντυπωσιακό τόσο σέ μεγαλοπρέπεια ὅσο καί σέ ἔκταση, μνημεῖο μοναδικό, πού, ὅπως τόνισε ἡ ὑπουργός, σέ συνδυασμό μέ τό Μουσεῖο πού ἐγκαινιάσθηκε πρίν ἀπό ἕναν χρόνο δημιουργεῖ ἕναν ἰσχυρό πολιτιστικό πόλο γιά τήν πατρίδα μας καί μείζονα ἀναπτυξιακό πόρο γιά τήν Μακεδονία.

Ἐν τῷ μεταξύ, τό διάτρητο σύστημα ἀσφαλείας πού ἐπικρατεῖ τίς τελευταῖες δεκαετίες στό δῆθεν ἀπόρθητο Βρεταννικό Μουσεῖο ἀποκαλύπτει ἕνα μικρό μέρος τοῦ πορίσματος τῶν Ἄγγλων ἀναφορικῶς μέ τίς κλοπές ἑλληνικῶν καί ρωμαϊκῶν θησαυρῶν ἀπό τίς ἀποθῆκες τοῦ Μουσείου. Ἄν καί μόλις τό περιεχόμενο ἕξι σελίδων ἀπό τό πόρισμα ἔγινε γνωστό, αὐτό πού προκαλεῖ ἐντύπωση καί ἀκυρώνει τά ἐπιχειρήματα τοῦ Μουσείου εἶναι ὅτι ἐπί 20 καί πλέον χρόνια, ἐγένοντο κλοπές χωρίς νά τό ἀντιληφθεῖ κανείς.

Ἀπό τήν ἔκθεση γίνεται ἀντιληπτό ὅτι ἐκλάπησαν ἤ κατεστράφησαν περίπου 2.000 ἀντικείμενα πού ἐφυλάσσοντο στίς ἀποθῆκες τοῦ μουσείου καί τά ὁποῖα δέν ἦταν καταγεγραμμένα στούς καταλόγους του. Πρόκειται γιά πολύτιμους λίθους, κοσμήματα, νομίσματα καί μικρά θραύσματα γλυπτικῆς καί κεραμικῆς, πού χρονολογοῦνται στό 1500 π.Χ. ἕως τόν 19ο αἰῶνα μ.Χ. καί προέρχονται, κατά κύριο λόγο, ἀπό τήν ἀρχαιοελληνική καί τήν ρωμαϊκή συλλογή. Δυστυχῶς, μόλις 300 ἀντικείμενα ἔχουν ταυτισθεῖ, ἄλλα 351 ἔχουν ἀνακτηθεῖ καί δέν δίδονται περισσότερα στοιχεῖα γιά τό τί ἔχει συμβεῖ στά ὑπόλοιπα. Ἐντός τοῦ Μουσείου ἔχουν ἐντοπισθεῖ ἄλλα 500 ἀρχαῖα ἀντικείμενα πού κατεστράφησαν ἀπό τούς κλέφτες. Σέ 350 ἐξ αὐτῶν ἔχουν ἀφαιρεθεῖ πολύτιμα τμήματά τους, ὅπως χρυσές βάσεις κοσμημάτων ἤ πολύτιμοι λίθοι, ἐνῷ ἄλλα 140 ἔχουν ὑποστεῖ ἀνεπανόρθωτες καταστροφές ἀπό τήν χρήση ἐργαλείων. Στήν ἀνεξάρτητη ἔκθεση ἐντοπίζονται σοβαρότατα προβλήματα καί μεγάλα κενά στούς τομεῖς τῆς ἀσφαλείας, ἐνῷ δέν λείπουν καί οἱ αἰχμές πρός τήν διοίκηση γιά τό πῶς διαχειρίζεται τούς κινδύνους καί πρός τούς ὑπαλλήλους του.

Καλεῖ τήν διοίκηση τοῦ Μουσείου νά κάνει ριζικές ἀλλαγές στό «ἀπαρχαιωμένο» διαχειριστικό μοντέλο πού ἀκολουθεῖ.

Ὁ πρόεδρος τοῦ Μουσείου Τζώρτζ Ὄσμπορν ζήτησε ἐκ νέου συγγνώμη γιά ὅσα ἀπεκαλύφθησαν ὅτι ἐγένοντο ἐπί δεκαετίες στόν χῶρο καί ὑπεσχέθη ὅτι αὐτό δέν θά ἐπαναληφθεῖ. «Πάνω ἀπ’ ὅλα, εἴμαστε ἀποφασισμένοι νά βγοῦμε ἀπό αὐτήν τήν περίοδο ὡς ἕνα πιό δυνατό, πιό ἀνοικτό καί πιό σίγουρο Μουσεῖο πού θά εἶναι κατάλληλο γιά τό μέλλον. Χάρη στήν σκληρή δουλειά τῆς ὁμάδος κριτικῆς, εἴμεθα πλέον ἐξοπλισμένοι γιά νά κάνουμε ἀκριβῶς αὐτό» εἶπε ὁ κ. Ὄσμπορν, τήν ὥρα πού πληθαίνουν τά δημοσιεύματα στόν βρεταννικό Τύπο, ὅτι οἱ διαπραγματεύσεις μέ τήν ἑλληνική Κυβέρνηση εὑρίσκονται σέ προχωρημένο στάδιο. Ὁ σέρ Μάρκ Τζόουνς, προσωρινός διευθυντής τοῦ Μουσείου, χαρακτήρισε τίς συστάσεις «χρήσιμες» γιά νά παραδεχτεῖ ἀμέσως μετά: «Κανείς δέν μπορεῖ νά προσποιηθεῖ ὅτι ἦταν μιά εὔκολη περίοδος γιά τό Μουσεῖο, ἀλλά τρέφω τόν ἀπόλυτο θαυμασμό γιά τήν δέσμευση τοῦ προσωπικοῦ γιά τήν οἰκοδόμηση ἑνός ἰσχυρότερου μέλλοντος γιά τό Μουσεῖο γιά τό ὁποῖο ὅλοι νοιαζόμαστε τόσο βαθιά».

Ειδήσεις / Άρθρα

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.