ΣΤΕΝΕΥΟΥΝ τά περιθώρια γιά μεγάλες παροχές μέσα στήν ἑπόμενη 4ετία, ἐξ αἰτίας τόσο τῶν ὑψηλότερων δαπανῶν γιά συντάξεις ὅσο καί λόγῳ τῶν ἀμυντικῶν δαπανῶν.
Τό οἰκονομικό ἐπιτελεῖο τῆς Κυβερνήσεως ἀφήνει ἕνα περιθώριο γιά νέες ἐνισχύσεις ὕψους 1,5 δισ. ἀπό τό 2026 ἕως καί 2028 ἀλλά καί μειώσεις φόρων ἀπό τήν πάταξη τῆς φοροδιαφυγῆς καί ἀπό ἐξοικονόμηση δαπανῶν, πού φέρνει τό νέο Μεσοπρόθεσμο. Στόχος τῆς Κυβερνήσεως, ὅπως προκύπτει ἀπό δηλώσεις τοῦ ΥΠΕΘΟ Κωστῆ Χατζηδάκη, εἶναι νά προκύψουν πρόσθετα μόνιμα ἔσοδα ἀπό τήν πάταξη τῆς φοροδιαφυγῆς, τά ὁποῖα τό 2027 θά φτάσουν τά 2,5 δισ. εὐρώ, ὥστε νά χρηματοδοτηθοῦν πρόσθετες μειώσεις φόρων.
Ὡστόσο τό Μεσοπρόθεσμο ἀποκαλύπτει τήν πρόθεση γιά μία «πράσινη» φορολογική μεταρρύθμιση στήν Ἑλλάδα μέσῳ τοῦ ἔργου «Πράσινοι φόροι (Greening of taxes) – Ἀνάπτυξη μιᾶς νέας πράσινης φορολογικῆς μεταρρύθμισης», πού χρηματοδοτεῖται ἀπό τό Ἐργαλεῖο Τεχνικῆς Ὑποστηρίξεως (TSI) τῆς ΕΕ καί σέ συνεργασία μέ τόν ΙΟΒΕ. Ὅπως ἀναφέρεται, αὐτό τό ἔργο στοχεύει νά ἀναπτύξει ἕνα οἰκονομικό μοντέλο γιά τήν ἀξιολόγηση καί τήν ἐφαρμογή μιᾶς πράσινης φορολογικῆς μεταρρυθμίσεως, ἐπιδιώκοντας νά ἐνισχύσει τίς ἱκανότητες τῆς δημόσιας διοικήσεως γιά τήν δημιουργία καί τήν ἐπίβλεψη πράσινων οἰκονομικῶν πολιτικῶν. Τό ἔργο ἀναμένεται νά ὁλοκληρωθεῖ τό 2025.
Τό νέο Μεσοπρόθεσμο 2025-2028 προβλέπει αὔξηση δαπανῶν 3,7% τό 2025 ἀπό 3% πού ἦταν ἡ πρότασις τῆς Κομμισσιόν καί αὔξηση 3,6% ἀπό 3,2% πού ἦταν ἀρχικῶς. Τό 2026 προβλέπεται αὔξησις 3% καί τό 2028 αὔξησις 3%. Συνολικά προβλέπεται αὔξησις τῶν καθαρῶν πρωτογενῶν δαπανῶν κατά 13,8 δισ. εὐρώ ἕως τό 2028 καί μείωσις τοῦ δημοσίου χρέους κατά 20 ποσοστιαῖες μονάδες.
Ἡ αὔξησις τῶν καθαρῶν πρωτογενῶν δαπανῶν εἶναι κατά 4 δισ. εὐρώ ὑψηλότερη σέ σχέση μέ τίς ἀρχικές κατευθύνσεις τῆς Κομμισσιόν.
Οἱ μεγαλύτερες δαπάνες γιά τά ἑπόμενα χρόνια θά εἶναι αὐτές γιά τίς συντάξεις (περίπου 1 δισ. εὐρώ τόν χρόνο) καί τούς ἀμυντικούς ἐξοπλισμούς. Εἰς ὅ,τι ἀφορᾶ στίς ἀμυντικές δαπάνες ἀναμένεται νά αὐξηθοῦν κατά 850 ἑκατ. εὐρώ τό 2025 καί στήν συνέχεια 1,3 δισ. εὐρώ γιά τά χρόνια ἀπό τό 2026 μέχρι καί τό 2028.
Συμφώνως πρός τίς βασικές προβλέψεις τοῦ Μεσοπρόθεσμου:
1. Οἱ ἐτήσιες αὐξήσεις πρωτογενῶν δαπανῶν διαμορφώνουν ἕναν στενό δημοσιονομικό κορσέ. Σέ ἀπόλυτα μεγέθη προβλέπεται αὔξησις τῶν καθαρῶν πρωτογενῶν δαπανῶν κατά 3,7 δισ. εὐρώ τό 2025 κατά 3,6 δισ. εὐρώ τό 2026, κατά 3,180 δισ. εὐρώ τό 2027 καί κατά 3,2 δισ. εὐρώ τό 2028.
2. Ἡ ἐπί τά χείρω ἀναθεώρησις τοῦ ρυθμοῦ ἀναπτύξεως. Προβλέπεται ἀνάπτυξις 2,2% φέτος (ἀντί γιά 2,5%0, 2,3% τό 2025 [ἀντί γιά 2,6%], 2% τό 2026, 1,5% τό 2027 καί 1,3% τό 2028. Τό ΑΕΠ σέ ὀνομαστικούς ὅρους ἀναμένεται νά αὐξηθεῖ στά 272 δισ. εὐρώ τό 2028 ἀπό 232 δισ. εὐρώ φέτος.)
Ἀπό τό περίπου 1 δισ. εὐρώ πού ἀπομένει σέ ἐτήσια βάση, ἕνα μεγάλο μέρος ἀφορᾶ σέ δαπάνες οἱ ὁποῖες ἔχουν ἤδη ἀνακοινωθεῖ ἀπό τήν Κυβέρνηση ἤ ἔχουν carry over, ὅπως γιά παράδειγμα ἡ ἐτήσια προσαρμογή τῶν μισθῶν τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων (300 ἑκατ. εὐρώ τόν χρόνο) καί ἡ περαιτέρω μείωσις τῶν ἀσφαλιστικῶν εἰσφορῶν κατά μισή ποσοστιαία μονάδα τό 2027 ( 230 ἑκατ. εὐρώ).