Γιατί σᾶς ἀρέσουν τόσο πολύ οἱ Beatles;

«Γιατί σᾶς ἀρέσουν τόσο πολύ οἱ Beatles; Τί τούς βρίσκετε;» μᾶς ρώτησε φίλη τῆς στήλης.

Ἀπαντᾶμε ἀμέσως. Οἱ Beatles δέν ἦταν μία εὔκολη ὑπόθεση γιά τήν Ἑλλάδα. Κατ’ ἀρχάς, ἡ ἑταιρεία τους, ἡ Parlophone, δέν ἀνῆκε στό γκρούπ τῶν ἑταιρειῶν πού ἐκπροσωποῦσε στήν Ἑλλάδα ἡ Music Box μέ τόν δαιμόνιο Νῖκο Μαστοράκη.

Τά μώβ χρώματος μικρά δισκάκια τῆς Parlophone ἀνῆκαν στόν ὅμιλο Odeon- Parlophone-Warner Bros, τόν ὁποῖο στό ραδιόφωνο ἐκπροσωποῦσε ὁ παρουσιαστής Βάκης Πέρρος, πού καμμία δέν εἶχε σχέση μέ τήν ἀκτινοβολία καί τήν σπιρτάδα τοῦ Μαστοράκη. Ἀντίθετα, στήν Music Box ἀνῆκε ἡ ἑταιρεία Decca, στήν ὁποία ἔγραφαν οἱ Rolling Stones. Οἱ Beatles λοιπόν γιά νά καθιερωθοῦν στήν Ἑλλάδα, ἔπρεπε νά ἀποφύγουν τόν σκόπελο «Μαστοράκης». Χρειάσθηκε πολύ περισσότερος χρόνος ἀπ’ ὅ,τι σέ ἄλλες εὐρωπαϊκές χῶρες γιά νά κατακτήσουν οἱ Beatles τήν ἑλληνική νεολαία καί τήν πρώτη θέση τοῦ «τόπ». Τό «Love me do», γιά παράδειγμα, πού εἶναι ἡ πρώτη ἠχογράφηση τῶν Beatles μέ μάνατζερ τόν Μπράιαν Ἐπστάιν, ἦρθε στήν Ἑλλάδα ἀργότερα ἀπό τό «She loves you»! Δεῖγμα τοῦ ὅτι ὑπῆρχε καθυστέρηση καί προβληματισμός γιά τό πῶς θά περάσει στήν ἑλληνική νεολαία τό μεγαλύτερο συγκρότημα ὅλων τῶν ἐποχῶν.

Χάρις ὅμως στήν ποιότητά τους καί κυρίως στόν ἦχο τους, οἱ Beatles σάρωσαν σέ πωλήσεις μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου ἀσχέτως τῆς προβολῆς πού εἶχαν ἀπό τό ραδιόφωνο, τό μοναδικό τότε ἐπικοινωνιακό ὅπλο. Ὑπῆρχε βέβαια καί τό σπουδαῖο περιοδικό «Μοντέρνοι ρυθμοί» πού ἀγοραζόταν μέ φανατισμό ἀπό τήν νεολαία, ἀλλά τό διηύθυνε ὁ Νῖκος Μαστοράκης. Ἀπό στόμα σέ στόμα ὅμως καί ἀπό αὐτί σέ αὐτί οἱ Beatles πέρασαν γρήγορα στήν καρδιά τῆς ἑλληνικῆς νεολαίας. Τό πρῶτο μικρό δισκάκι πού ἀγόρασα, στήν πρώτη γυμνασίου, μέ 25 δραχμές τίς ὁποῖες ἐξοικονόμησα πηγαίνοντας στό σχολεῖο μέ τά πόδια καί ὄχι μέ τό λεωφορεῖο, ἦταν τό «Love me do». Τό ἀπέκτησα ἀπό τό ἱστορικό κατάστημα δίσκων τῶν Ἀδελφῶν Γεωργιάδη πού ἔκλεισε δυστυχῶς, τό «Νegro», στήν ὁδό Τσαμαδοῦ στόν Πειραιᾶ. Μέρα μέ τήν μέρα οἱ Beatles ἔμπαιναν στήν ζωή μας. Καί ὅταν τούς ἔφερε κρυφά στήν Ἑλλάδα ὁ ἀείμνηστος συνεργάτης τους Ἀλέξης Μάρδας, δέν κατέστη δυνατόν νά τούς δοῦμε ἀπό κοντά. Τούς χάρηκαν μόνο λίγοι τυχεροί στήν Ὕδρα καί τήν Ἀράχωβα.

Ὁ Μαστοράκης ὅμως πού εἶχε καταλάβει καί ἐκτιμήσει τήν ἀξία τους, τούς φιλοξενοῦσε συνεχῶς σέ μιά ἀπό τίς ἐκπομπές του στό ραδιόφωνο, ἡ ὁποία δέν εἶχε χορηγό τήν Music Box ἀλλά τό ἑλληνικό ἀναψυκτικό «Τάμ-Τάμ».

Μιά Κυριακή μεσημέρι, λοιπόν, μᾶς εἶχε κρατήσει σέ ἀγωνία ἔχοντας προαναγγείλει μέρες πρίν ὅτι «θά ἀκουστεῖ γιά πρώτη φορά στήν Ἑλλάδα τό νέο τραγούδι τῶν Beatles.» Τό θυμᾶμαι ἀκόμη καί συγκινοῦμαι. Ξαφνικά ἀπό τό ραδιόφωνο, γύρω ἀπό τό ὁποῖο εἴμασταν μαζεμένοι καμμιά δεκαριά μαντραχαλᾶδες, ξεπήδησαν οἱ νότες ἀπό τό κουαρτέττο ἐγχόρδων πού συνόδευε τόν Πώλ στό «Yesterday». Ἀπό ἐκείνη τήν ἡμέρα κατετάγην στό στρατόπεδο τῶν «Μπητλικῶν».

Απόψεις

Ὁ Κωνσταντῖνος Καραμανλῆς γιά τόν Ἰωάννη Μεταξᾶ τοῦ «Ὄχι»

Εφημερίς Εστία
Τί ἐξομολογήθηκε στόν Βάσο Βασιλείου, σέ συνέντευξη πού περιελήφθη στόν συλλογικό τόμο ὑπό τόν τίτλο «Πολιτική ὡς δημιουργία»

Ἔχασε τήν ψυχραιμία του ὁ κ. Θεοδωρικάκος μέ τήν ἀποκάλυψη τῆς «Ἑστίας» γιά τήν ἐθνική ἐπέτειο

Εφημερίς Εστία
ΕΚΤΟΣ ΕΑΥΤΟΥ, προσπάθησε χθές ὁ ὑπουργός Ἀναπτύξεως κ. Τάκης Θεοδωρικάκος νά ἀπαντήσει στήν «Ἑστία» γιά τό ἀποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο γιά τήν κατάργηση τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς 28ης Ὀκτωβρίου στό ὑπουργεῖο του.

Ἡ σημασία τῆς 28ης Ὀκτωβρίου 1940

Εφημερίς Εστία
Η ΕΠΕΤΕΙΟΣ δέν ἑορτάζεται τυχαίως οὔτε μόνον ἀπό συγχρόνους …«ὑπερπατριῶτες». Ὑπῆρξε ὁρόσημο γιά τήν ἔκβαση τοῦ δεύτερου παγκοσμίου πολέμου καί καμπή γιά τήν ἀνάδυση τῆς μεταπολεμικῆς Ἑλλάδος ἀπό τήν ἧττα τῆς Μικρασιατικῆς ἐκστρατείας τοῦ 1922.

Βαρύτατους φόρους ἐπλήρωσαν οἱ πολῖτες

Εφημερίς Εστία
ΣΕ ΠΟΛΥ μεγάλη ὑπέρβαση τῶν φορολογικῶν ἐσόδων ὁδηγεῖ ἡ ἀκρίβεια πού πλήττει τούς πολῖτες στήν Ἑλλάδα, μέ ἀποτέλεσμα νά φαίνεται ὡς ἰδιαίτερα θετική ἡ πορεία πού ἔχει ὁ προϋπολογισμός.

Δευτέρα, 26 Ὀκτωβρίου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΑ