Ἡ σημασία τοῦ χώρου γιά τήν παγκόσμια ἱστορία
ΕΝΑ ΑΠΟ τά σημαντικώτερα ἱστορικά καί ἀρχαιολογικά μνημεῖα τῆς χώρας μας καί τό τελευταῖο πού ἐνετάχθη τό 2016 στόν κατάλογο μνημείων τῆς Παγκοσμίου Πολιτιστικῆς Κληρονομιᾶς τῆς Unesco, ὁ ἀρχαιολογικός χῶρος τῶν Φιλίππων Καβάλας παρουσιάζεται μέσα ἀπό ἔκθεση φωτογραφίας στήν Νέα Ὑόρκη. Ἡ ἔκθεσις τιτλοφορεῖται «Φίλιπποι, Ἕνα Μνημεῖο Εὐρωπαϊκῆς Κληρονομιᾶς (Philippi, a Landmark of European Heritage)» καί διοργανώνεται ἀπό τήν Ἐφορεία Ἀρχαιοτήτων Καβάλας-Θάσου καί τό Γενικό Προξενεῖο τῆς Ἑλλάδος στήν Νέα Ὑόρκη. Φιλοξενεῖται ἀπό τίς 8 Ἰανουαρίου ἕως τίς 4 Φεβρουαρίου, στό κτίριο τοῦ Γενικοῦ Προξενείου τῆς Ἑλλάδος, μέ τήν εὐγενική ὑποστήριξη τῆς ἑταιρείας Raycap. Σκοπός τῆς ἐν λόγω ἐκθέσεως εἶναι ἡ παρουσίασις τῆς ἱστορίας τῶν Φιλίππων καί τῆς εὐρύτερης περιοχῆς, ἀπό τά προϊστορικά χρόνια ἕως τίς ἡμέρες μας. Μέσα ἀπό δεκατέσσερεις πληροφοριακές πινακίδες (φωτογραφίες, ἐπεξηγηματικά κείμενα καί χάρτες), οἱ ἐπισκέπτες αὐτῆς θά «περιηγηθοῦν» σέ ἕναν ἱστορικό χῶρο μέ πολύπλευρη σημασία γιά τήν παγκόσμια ἱστορία καί τήν διάδοση τοῦ χριστιανισμοῦ.
«Ἡ σημασία τοῦ χώρου εἶναι ἰδιαίτερη ὡς συμβόλου τῆς Εὐρωπαϊκῆς Κληρονομιᾶς, καθώς σέ αὐτόν συναντιοῦνται οἱ τρεῖς βασικότερες ἄξονές της: ὁ ἑλληνικός πολιτισμός, τό ρωμαϊκό δίκαιο καί ὁ Χριστιανισμός» σημειώνει ἡ προϊσταμένη τῆς Ἐφορείας Ἀρχαιοτήτων Καβάλας-Θάσου, Σταυρούλα Δαδάκη. Οἱ Φίλιπποι, ἕνας ἀπό τούς πλέον συγκροτημένους ἐρειπιῶνες τῆς Ἑλλάδος, κατοικεῖται ἀδιαλείπτως ἀπό τήν νεολιθική ἐποχή. Ἡ ἱστορία τοῦ οἰκισμοῦ ξεκινᾶ τό 360/359 π.Χ., ὅταν κάτοικοι ἀπό τήν Θάσο μετέβησαν στήν περιοχή ἱδρύοντας τήν πρώτη πόλη μέ τήν ὀνομασία «Κρηνῖδες». Ἡ πόλις ἀπειλήθηκε τό 356 π.Χ. ἀπό τούς Θρᾶκες, ὁπότε καί οἱ κάτοικοι τῆς Κρηνῖδος ζήτησαν τήν βοήθεια τοῦ Φιλίππου Β΄. Διαβλέποντας ὁ τελευταῖος τήν οἰκονομική καί στρατηγική σημασία τῆς πόλεως, τήν κατέλαβε, τήν ὀχύρωσε καί τήν μετονόμασε σέ Φιλίππους. Ἐξαιρετικῆς σημασίας ἦταν ἡ μάχη τό 42 π.Χ. στίς παρυφές τῆς πόλεως. Ἡ πόλις μετετράπη σέ ρωμαϊκή ἀποικία, καθορίζοντας τήν πολιτική ἱστορία τοῦ Ρωμαϊκοῦ κράτους καί τῆς συνταγματικῆς ἱστορίας τῆς Εὐρώπης. Καθοριστική ὑπῆρξε καί ἡ ἄφιξις τοῦ Ἀποστόλου Παύλου τό 50 π.Χ., πού ἵδρυσε τήν πρώτη Χριστιανική Ἐκκλησία στήν Εὐρώπη, συμβάλλοντας στήν διάδοση τοῦ Χριστιανισμοῦ.