ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025

Χριστόψωμα, μελομακάρονα, κουραμπιέδες καί δίπλες

«Γιῶργο, σ’ ἀρέσει τό πανετόνε;»

Τήν ἐρώτηση ἀπηύθυνε ὁ πάντοτε χιουμορίστρας μαέστρος Μίμης Πλέσσας στόν Γιῶργο Ζαμπέτα, τήν ἐποχή πού ἔβγαζα τό ψωμί τῆς οἰκογενείας ὡς μουσικός, στό «Κάν-Κάν» τοῦ ἀλησμόνητου «μουστάκια» Γιγουρτάκη.

Ὁ Ζαμπέτας, πού ἀσφαλῶς δέν γνώριζε τί εἶναι τό «πανετόνε», ἀφοῦ τότε δέν εἴχαμε ἀποκτήσει ξενόφερτες συνήθειες, καταλάβαινε ὅτι ὁ Πλέσσας ἔκανε πλάκα καί, σέ χρόνο μηδέν, ἔπαιξε τό γνωστό ρεμπέτικο «μερακλήδικο»: «Φύσα -ρούφα, τράβα τόνε, πανετόνε κι ἀναφτόνε», ἐντάσσοντας τήν λέξη «πανετόνε» ὡς προστακτική καί ἀναφερόμενος, προφανέστατα, στόν… ναργιλέ!

Ποῦ νά τό φανταζόταν ὁ θυμόσοφος λαϊκός δημιουργό ὅτι τό «πανετόνε» πού κογιονάρισε θά ἦταν σήμερα ἕνα ἀπό τά πλέον γνωστά γλυκίσματα τῶν ἑορτῶν, ἀπειλῶντας νά ἐκτοπίσει τά πατροπαράδοτα φοινίκια, τά μελομακάρονα καί τούς κουραμπιέδες. Ἀλήθεια, θυμόμαστε τά ἑλληνικά γλυκίσματα τῶν ἑορτῶν; Ἄς θυμηθοῦμε μαζί μερικά. Μελομακάρονα, κουραμπιέδες, ἀμυγδαλωτά, δίπλες, χριστόψωμα, λουκουμᾶδες.

Πανετόνε δέν ὑπάρχει στίς συνταγές τῶν Ἑλληνίδων γιαγιάδων.

Τό «μελομακάρονο» οὐδεμία σχέση ἔχει μέ τά μακαρόνια. Καί δέν θά μποροῦσε νά ἔχει!

Τό γλυκύτατο καί τρυφερό ἐτοῦτο ἔδεσμα, μέ ὅλα τά βασικά του ὑλικά ἑλληνικότατα καί ἐποχικά (ἐλαιόλαδο, χυμό πορτοκαλιοῦ, μέλι, καρύδια), ἕλκει τήν ὀνομασία του ἀπό τήν ἀρχαιοελληνική «μακαρία», ἕνα εἶδος ζυμωτῆς, ἡμίγλυκης ψυχόπιτας, σάν μεγάλο σημερινό μελομακάρονο, πού μοιραζόταν στά νεκρώσιμα δεῖπνα γιά νά τιμηθεῖ ἡ μνήμη τοῦ ἀποθανόντος, νά μακαρισθεῖ δηλαδή ὁ ἐκδημήσας.

Μέ τά χρόνια, ἡ μακαρία τεμαχίσθηκε σέ πιό εὔχρηστα, ἀτομικά κομμάτια καί, γιά νά γλυκάνει κάπως ὁ πόνος τῆς ἀπώλειας γιά τόν ἀποχωρήσαντα ἐκ τοῦ ματαίου τούτου κόσμου, κάθε κομμάτι ἐμβαπτίζεται σέ ἀραιωμένο μέλι. Αὐτό εἶναι τό μελομακάρονο πού γνωρίζουμε. Γιατί ὅμως ἕνα τέτοιας προθέσεως γλύκισμα σερβίρεται σέ κατ’ ἐξοχήν ἡμέρες χαρᾶς; Μά ἀκριβῶς γιά νά διατηρήσουμε τή μνήμη τῶν ἀγαπημένων μας, πού νιώθουμε ὅτι μᾶς λείπουν πολύ περισσότερο αὐτές τίς ἡμέρες τῆς οἰκογενειακῆς θαλπωρῆς.

Ὅσοι μεγαλώσαμε σέ περιοχές μέ ἔντονο τό προσφυγικό στοιχεῖο, θυμόμαστε τά περίφημα «φοινίκια», πού ἔφεραν μαζί μέ ὅ,τι ἄλλο βιός μπόρεσαν νά μεταφέρουν οἱ πρόσφυγες ἀπό τήν Πόλη καί τήν Μικρά Ἀσία. Ἕνα εἶδος εὐμεγέθους μπισκότου, ἀρκετά μεγαλύτερο ἀπό τά μελομακάρονα, γεμισμένο μέ μέλι, καρύδια καί κανέλα, ἐλαφρότερα σιροπιαστό. Ζύμη πολύ ἀφράτη καί θρυπτή, πού ὀφείλεται στήν ἀλισίβα, δηλαδή νερό μέ ὀλίγη στάχτη.

Ἀπαραίτητο στό ἑορταστικό τραπέζι τό «Χριστόψωμο», γιά τό ὁποῖο ἡ λαογράφος τῆς ἑλληνικῆς γαστρονομίας, ἡ ἀείμνηστη Εὔη Βουτσινᾶ, καταγράφει διάφορες παραλλαγές.

Στά Κύθηρα, γιά παράδειγμα, τό ἔφτιαχναν μέ πετιμέζι, πού τό ἔκανε ἐξαιρετικά νόστιμο, ἀλλά ἀρκετά σκοῦρο. Ἔφτιαχναν μάλιστα δύο, ἕνα γιά τά Χριστούγεννα καί ἕνα γιά τήν Πρωτοχρονιά. Στά Ἑπτάνησα, ἰδιαίτερα στήν Ζάκυνθο καί στήν Κεφαλλονιά, ψήνουν τή χριστοπαραμονιάτικη κουλούρα, ἕνα ἑπτάζυμο ψωμί σάν κουλούρα μεγάλη, μέ τρύπα στή μέση, γεμᾶτο σταφίδες καί καρύδια, ἀρωματισμένο μέ μπαχαρικά καί στολισμένο μέ μικρά ζαχαρωτά, κουφέτα καί ζάχαρη. Ἡ ζύμη εἶναι κάπως δύσκολη, ὅπως κάθε ζύμη πού περιέχει ζάχαρη καί λάδι.

Νά μήν ξεχάσουμε καί τίς δίπλες, ἐπίσης μέ ὑλικά ἐποχικά καί ἀπολύτως ἑλληνικά. Καλή Χρονιά καί προσοχή, ὄχι ἐπιδρομή στίς πιατέλες…

Απόψεις

Τό 88% τῶν ὁδηγῶν ἐπλήρωσε ἐμπροθέσμως τά τέλη κυκλοφορίας

Εφημερίς Εστία
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ μέ βαριά πρόστιμα ἔρχονται ὅσοι «ξέχασαν» νά πληρώσουν τά τέλη κυκλοφορίας τοῦ 2025, καθώς ἡ προθεσμία ἔληξε στίς 31 Δεκεμβρίου καί μέ βάση τό νέο νομοθετικό πλαίσιο πού ἐψήφισε ἡ Κυβέρνησις, εἰς τό ἑξῆς δέν θά δίδεται ποτέ παράτασις στόν χρόνο καταβολῆς.

Περί ἐνημερώσεως καί ἀντικειμενικότητος

Δημήτρης Καπράνος
Μέ τό καλημέρα τοῦ νέου ἔτους, ὁ Πούτιν ἔκλεισε τήν πεταλούδα καί τό ρωσσικό ἀέριο, καί …ἄρχισαν τά ὄργανα.

Σάββατον, 2 Ἰανουαρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΕΠΙΣΗΜΑ ΓΕΥΜΑΤΑ Ἐκ Λεοπολδβίλλ τηλεγραφοῦν: «Ἐκ τῶν 30 ἐκτελεσθέντων λευκῶν ὁμήρων τῶν Κογκολέζων “Σίμπας”, οἱ 10 κατεσπαράχθησαν ὑπό τῶν ἐπαναστατῶν κατά τήν διάρκειαν “ἐπισήμου γεύματος”.» Ἀσφαλῶς, εἰς τό ἐπίσημον αὐτό γεῦμα θά ἠγέρθησαν καί προπόσεις, εἶναι δέ κρῖμα ὅτι δέν παρίστατο καί κάποιος Κογκολέζος… Νόβας διά ν’ ἀπαγγείλῃ: Τό κρασάκι αὐτό τό τρυφερόν / εἶναι ἀπ’ ἱεραπόστολον λευκόν! ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟΝ ΕΘΙΜΟΝ ΑΜΜΑΝ. Οἱ κάτοικοι τοῦ Ἀμμάν καί τοῦ Ἰορδανικοῦ τομέως τῆς Ἱερουσαλήμ, ἑώρτασαν τό Νέον Ἔτος πυροβολοῦντες εἰς τόν ἀέρα καί ρίπτοντες εἰς τάς ὁδούς φιάλας καί ἄχρηστα ἀντικείμενα. Πολλοί ἐξ αὐτῶν ἤνοιξαν τῆς βρύσες των εἰς τάς οἰκίας των ἐπί ἕν λεπτόν, τοῦτο δέ θεωρεῖται ὑπό τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς ὅτι φέρνει «καλή τύχη». * Ἐπειδή ἡ 3η Ἰανουαρίου 1965 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Ἰανουαρίου 1965.

Μᾶς ξεπερνᾶ ἀκόμη καί ἡ Μογγολία στούς δεῖκτες οἰκονομικῆς ἐλευθερίας!

Εφημερίς Εστία
113η ἡ Ἑλλάς μεταξύ 176 χωρῶν στήν διεθνῆ κατάταξη! – Βλέπουμε ἀκόμη καί τήν πλάτη τῆς Κολομβίας καί τῆς Τουρκίας – Κατά τά ἄλλα ἔχουμε φιλελεύθερη οἰκονομία

Οἱ «ὠφελούμενοι» καί οἱ «ἀδέσποτοι»: Ἄστεγοι δίπλα στήν «Πύλη Ἀξιοῦ»!

Μανώλης Κοττάκης
ΦΟΡΟΥΣΕ ἕνα φοῦτερ τοῦ ΠΑΟΚ μέ τόν δικέφαλο ἀετό. Καθόταν σέ ἕνα στενό πεζούλι, γωνία βασιλέως Ἡρακλείου καί πλατείας Ἀριστοτέλους, δίπλα σέ ἕνα πρακτορεῖο τοῦ ΟΠΑΠ, καί σέ ἕνα ὑποκατάστημα τῶν ΕΛΤΑ, πού ἐκτελεῖ καί τραπεζικές ἐργασίες γιά λογαριασμό τῆς Western Union (τό χρησιμοποιοῦν φανατικά οἱ μετανάστες γιά ἀποστολή ἐμβασμάτων σέ συγγενεῖς τους στήν Ἀνατολή.)