Οὔτε συγγνώμη δέν ζητεῖ ἡ Πινακοθήκη

Προσωρινῶς ἀπεμάκρυνε τά προσβλητικά ἔργα

Εμμένει προκαλοῦσα τό δημόσιο καί θρησκευτικό αἴσθημα ἡ διοίκησις τῆς Ἐθνικῆς Πινακοθήκης – Μουσείου Ἀλεξάνδρου Σούτσου ἀφοῦ ἀνεκοίνωσε μόνον ὅτι ἀπεμάκρυνε τά… ἔργα τέχνης, ὅπως χαρακτηριστικῶς ἀναφέρει, τοῦ Χριστόφορου Κατσαδιώτη τά ὁποῖα παρουσιάζονταν στήν ἔκθεση «Ἡ σαγήνη τοῦ ἀλλόκοτου» καίὅτι… σκοπίμως παραποιοῦνται στοιχεῖα καί προβάλλονται ἀναληθῆ περιστατικά!

Σέ ἐπεξηγηματική συνάντηση-ξενάγηση στούς χώρους τῆς ἐκθέσεως, ἡ διευθύντρια τῆς Πινακοθήκης ἰσχυρίσθηκε πώς «εἶναι ὁρατά τά ἴχνη τῆς βίας καί τοῦ βανδαλισμοῦ ὡς σύμπτωμα». Μάλιστα, χωρίς νά γίνει καμμία ἀναφορά στό πῶς ἐπελέγησαν καί ἐτοποθετήθησαν σέ δημόσια θέα στό πρῶτο εἰκαστικό ἵδρυμα τῆς χώρας τά προκαλοῦντα τό θρησκευτικό συναίσθημα τῶν Ἑλλήνων δημιουργήματα τοῦ δημοσιογραφοῦντος σέ ἱστολόγια κ.ἄ. μέσα εἰκαστικοῦ, τονίζεται ἁπλῶς ὅτι ἀπεμακρύνθησαν ἀπό τό δάπεδο μέ… τήν σύμφωνο γνώμη τοῦ καλλιτέχνου! Ἐπίσης δέν διετυπώθη καμμία φράσις ἀνασκευῆς ἤ οὐσιαστικῶν διευκρινίσεων σχετικῶς μέ τόν δημόσιο σάλο πού προεκλήθη. Ἀφέθη ὡς δικαιολόγησις ἡ ἕωλος καί παραμένουσα ἐν ἰσχύι φράσις τῆς διευθυντρίας τοῦ ἱδρύματος ὅτι «τά ἔργα τοῦ Χριστόφορου Κατσαδιώτη δέν ἔχουν θρησκευτική ἀξία. Πρόκειται γιά καλλιτεχνικά ἔργα πού συνομιλοῦν μέ τήν παράδοση τῆς εἰκονογραφίας, ἀλλά μεταφέρονται μέ νέο… νοηματικό περιεχόμενο».

Ἡ κ. Συραγώ Τσιάρα, σέ δηλώσεις της, ἐμμένουσα στίς ἐπιλογές της ἐτόνισε ὅτι ὑπάρχουν πάρα πολλά στοιχεῖα πού ἔχουν παραποιηθεῖ, «πού μέ κάνουν νά σκεφτῶ ὅτι ὑπάρχει μιά ἐνορχήστρωση σέ ὅλα αὐτά, δέν μπορῶ νά ἀποδώσω καί δέν μ’ ἐνδιαφέρει ἀλλά θεωρῶ ὅτι σκόπιμα παραποιοῦνται στοιχεῖα καί προβάλλονται ἀναληθῆ περιστατικά».

Αἰφνιδίως ἡ Ἐθνική Πινακοθήκη ἀνεκοίνωσε τήν ἀπομάκρυνση τῶν ἔργων, μέ ἐπίσημο δικαιολόγηση τήν «ἀσφάλεια» τοῦ μουσείου, τῶν ἐργαζομένων καί τῶν ἐπισκεπτῶν, ἀπόφαση πού, ἄν δικαιολογεῖται μέ ὅρους ὑπηρεσιακῆς ἐμμέσου διευθετήσεως πρός ἐξεύρεση λύσεως, στήν πραγματικότητα ἐπιβεβαιώνει ὅτι οἱ ὅροι ἐπιλογῆς τῶν ἐκτιθεμένων ἀντικειμένων δέν μετεβλήθησαν, παρά τήν ὁμόθυμο κοινωνική ἀμφισβήτηση καί τήν δημόσια ἀποδοκιμασία τῶν προκλητικῶν καί βλασφήμων ἀποτυπώσεων πού ἐπελέγησαν ἐν κρυπτῷ καί παραβύστω ὡς ἐργαλεῖα ἀπαξιώσεως θρησκείας, παραδόσεων καί θεσμικῶν λειτουργιῶν τοῦ αὐτονομημένου κόσμου τῆς τέχνης. Οὔτε λόγος βεβαίως γιά ἔνθεν κακεῖθεν εὐθῦνες, ἐμμονή στόν ὅρο «ἔργα τέχνης», ἐνῶ παραμένει ἄγνωστον ἐάν θά ἐπιχειρηθεῖ τυχόν ἐπαναφορά τους μετά τήν σίγαση τῶν ἀντιδράσεων. Τό σημαντικότερο ὅμως εἶναι ὅτι δέν ἀναφέρεται κάποια ἐπεξήγησις γιά τίς εὐθῦνες καί δέν ἐδόθησαν λεπτομέρειες γιά τά κριτήρια ἐπιλογῆς, τήν θεματολογία κ.ἄ.

Συμφώνως μέ τήν ἀνακοίνωση, ἡ ἀπομάκρυνσις τῶν ἔργων ἔγινε «μέ γνώμονα τήν ἀσφάλεια τῆς Ἐθνικῆς Πινακοθήκης -Μουσείου Ἀλεξάνδρου Σούτσου, τῶν ἔργων τέχνης, τῶν ἐργαζομένων καί τῶν ἐπισκεπτῶν, καθώς καί τήν ἀποκατάσταση τῆς εὔρυθμης θεσμικῆς λειτουργίας».

Σέ ἐπικοινωνία μέ μέσα ἐνημερώσεως, ἐκπρόσωπος τῆς Ἐθνικῆς Πινακοθήκης ἀπέφυγε νά προβεῖ σέ περαιτέρω διευκρινίσεις.

Ειδήσεις / Άρθρα

Ὁ Ροζάκης καταγγέλλει τήν μειοδοσία: «Ἀπεμπολήσαμε δικαιώματα στήν Κάσο»

Εφημερίς Εστία
Πικρή δικαίωσις γιά τήν «Ἑστία» – «Καμμία ἐνέργεια στό Αἰγαῖο ἄνευ τῆς ἀδείας τῆς Τουρκίας»

Ὁ βαθύς κρατισμός τῶν φιλελευθέρων

Μανώλης Κοττάκης
ΑΝΗΚΩ σέ μιά γενιά πού μεγάλωσε μέ τόν φιλελευθερισμό.

«Ἐπανέκθεση» τῶν βέβηλων εἰκόνων ἀνεκοίνωσε ἡ Ἐθνική Πινακοθήκη

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΕΠΙΚΛΗΣΗ τῆς συνδρομῆς τῆς Ἀστυνομίας –ἄν ὄχι καί τῶν ΜΑΤ– ἡ Ἐθνική Πινακοθήκη ἐμφανίζεται ἀμετανόητος ὅσον ἀφορᾶ τήν οὐσία τοῦ προβλήματος, μέ πείσμονα ὅσο καί ἀνεξήγητο ἐμμονή καί μή κατανοητή σπουδή στήν προάσπιση τῆς ἐπιλογῆς τῶν «βλάσφημων» ἔργων, πού ἔβαλαν τό ἵδρυμα σέ ἀντιπαράθεση μέ τό δημόσιο αἴσθημα καί τήν ἀντίληψη τῆς κοινῆς γνώμης.

Μιά μικρή, ἀληθινή, καθημερινή ἱστορία

Δημήτρης Καπράνος
Νά μέ συμπαθᾶτε, πού σήμερα δέν θά εἶμαι τόσον εὐχάριστος, ἀλλά ἔνοιωσα τήν ἀνάγκη νά γράψω γιά κάποιο θέμα, κάπως πιό προσωπικό.

Πέμπτη, 18 Μαρτίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΑ 15 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ