Συστάσεις ἀπό τό Γραφεῖο Προϋπολογισμοῦ τῆς Βουλῆς
«ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ» κινδύνου κρούει τό Γραφεῖο Προϋπολογισμοῦ τῆς Βουλῆς στήν Κυβέρνηση, προκειμένου νά προχωρήσει μέ ταχύτερες ρυθμίσεις στά 16 προαπαιτούμενα πού συνδέονται μέ τήν ἐνεργοποίηση τῶν παρεμβάσεων ἐλαφρύνσεως τοῦ χρέους. Στήν ἔκθεσή του γιά τό δ΄ τρίμηνο τοῦ 2018 ἀναφέρει πώς ἡ Κυβέρνησις δέν πρέπει νά συνεχίσει νά πορεύεται μέ τούς ἴδιους βραδεῖς προεκλογικούς ρυθμούς. Μάλιστα, ἐκφράζει φόβους ὅτι ἐν ὄψει τῶν πολλαπλῶν ἐκλογικῶν ἀναμετρήσεων «ἡ ὄξυνσις τοῦ πολιτικοῦ ἀνταγωνισμοῦ ἐνδέχεται νά προκαλέσει πλειοδοσία ἐξαγγελιῶν μέ σημαντικό κόστος πού μπορεῖ νά διαταράξει τή δημοσιονομική ἰσορροπία». Ἡ ἐπιτυχής ὁλοκλήρωσις τῶν δράσεων εἶναι πολύ σημαντική, καθώς ἐνδεχομένη ἀρνητική ἀπόφασις γιά τήν ἐκταμίευση τῆς δόσεως τῶν 700 δισ. εὐρώ ἀπό τά κρατικά ὁμόλογα δέν θά στερήσει μόνο σημαντικά ποσά ἀπό τό δημόσιο ταμεῖο, ἀλλά θά στείλει καί ἰδιαιτέρως ἀρνητικό μήνυμα ἀναφορικῶς πρός τήν προσήλωση τῆς χώρας στήν ὑπεύθυνη οἰκονομική πολιτική. Παραλλήλως ἐκπέμπει σῆμα κινδύνου γιά πιθανό δημοσιονομικό ἐκτροχιασμό ἀπό τίς δικαστικές ἀποφάσεις γιά ἐπιστροφή ἀναδρομικῶν. Τό ἀκριβές ποσό, πού θά προσδιορισθεῖ ἀπό τό Δημόσιο ὅταν δημοσιευθοῦν οἱ δικαστικές ἀποφάσεις, θά ἐπιβαρύνει δημοσιονομικά τόν Προϋπολογισμό τοῦ ἔτους, στό ὁποῖο θά ὑπάρξει ἡ ἀπόφασις γιά τήν ἐπιστροφή τους, ἀκόμη καί ἐάν ταμειακῶς ἡ δαπάνη ἐπιμερισθεῖ στά ἑπόμενα χρόνια. Πέρα ἀπό τίς δικαστικές ἀποφάσεις, συμφώνως πρός τήν ἔκθεση, σημαντικές ἑστίες ἀβεβαιότητος ἀποτελοῦν:
1. Ἡ ἐπιστροφή τῶν κερδῶν ἀπό τά ἑλληνικά ὁμόλογα τῆς ΕΚΤ καί τῶν ἐθνικῶν κεντρικῶν τραπεζῶν τῆς Εὐρωζώνης. Ἡ ἐκταμίευσις τῶν χρημάτων ἐξαρτᾶται ἀπό τήν ἐπιτυχῆ ὁλοκλήρωση τῆς δεύτερης μεταμνημονιακῆς ἀξιολογήσεως. Πιθανή καθυστέρησις θά στερήσει περίπου 1 δισ. εὐρώ ἀπό τόν Προϋπολογισμό, θά ἀποτελέσει ἀρνητικό μήνυμα πρός τίς ἀγορές καί θά ἀναβάλει τήν ἐφαρμογή κρίσιμων μεταρρυθμίσεων.
2. Ἡ ταχύτερη μείωσις τῶν μή ἐξυπηρετουμένων ἀνοιγμάτων καί ἡ διαμόρφωσις τοῦ τελικοῦ διάδοχου πλαισίου τοῦ νόμου Κατσέλη γιά τήν προστασία τῆς πρώτης κατοικίας. «Ὁ λόγος τῶν μή ἐξυπηρετούμενων δανείων ὡς πρός τό σύνολο τῶν δάνειων παραμένει ὑψηλός», στό 48%, ἀναφέρεται.
3. Ἡ ἐφαρμογή τοῦ νέου πλαισίου δημοσιονομικῆς διαχειρίσεως πού ἀπαιτεῖ ἐπαρκές καί κατάλληλα ἐκπαιδευμένο προσωπικά στίς οἰκονομικές ὑπηρεσίες τοῦ Δημοσίου.
4. Ἡ ἐπιβράδυνσις τῆς εὐρωπαϊκῆς οἰκονομίας, τό Brexit καί ἄλλες πιθανές ἀρνητικές ἐξελίξεις στήν παγκόσμια οἰκονομία. «Ἡ ἐπιβράδυνσις τῆς Εὐρωζώνης ἐνδέχεται νά ἐπηρεάσει ἀρνητικά τήν χώρα μας μέσω τῆς μειώσεως τῶν ἐξαγωγῶν» ἐπισημαίνεται.
Τό Γραφεῖο παρουσίασε ἐπίσης στοιχεῖα τά ὁποῖα δείχνουν ὅτι τό 2018 ηὐξήθη ὁ ἀριθμός τῶν ἐργαζομένων πού ἀμείβονται μέ τόν κατώτατο μισθό (ἄνοδος κατά 1%) παρά τήν ἀνάπτυξη. Προσετέθησαν 40.000 σέ ὅσους ἀμείβονται μέ τό κατώτατο (ἔφθασε στό 25,5% τῶν μισθωτῶν). Ταυτοχρόνως, εἶναι καθησυχαστικό ἀναφορικῶς πρός τίς ἐπιπτώσεις τοῦ κατώτατου μισθοῦ στήν ἀνταγωνιστικότητα τῶν ἐξαγωγικῶν ἐπιχειρήσεων. Παρουσίασε στοιχεῖα τά ὁποῖα καταγράφουν ὅτι τό ποσοστό ὅσων ἀμείβονται μέ κατώτατο εἶναι μικρό στούς κλάδους πού ἔχουν ἐξωστρέφεια. Τό Γραφεῖο παρουσίασε ἐπίσης στοιχεῖα τά ὁποῖα δείχνουν ὅτι τό 2018 αὐξήθηκε ὁ ἀριθμός τῶν ἐργαζομένων πού ἀμείβονται μέ τόν κατώτατο μισθό (ἄνοδος κατά 1%) παρά τήν ἀνάπτυξη. Προσετέθησαν 40.000 στήν «μᾶζα» ὅσων ἀμείβονται μέ τόν κατώτατο (ἔφθασε στό 25,5% τῶν μισθωτῶν). Ὅπως ἀναφέρεται, τά ὑψηλότερα ποσοστά ἀμειβομένων μέ κατώτατο καί ὑποκατώτατο μισθό παρατηροῦνται στούς κλάδους τῆς ἑστιάσεως, τοῦ χονδρικοῦ καί λιανικοῦ ἐμπορίου καί στίς ὑπηρεσίες κτιρίων. Ὡστόσο, στούς ἐξαγωγικούς κλάδους πλήν τῆς βιομηχανίας τροφίμων τό ποσοστό τῶν ἀμειβομένων μέ τόν κατώτατο μισθό εἶναι σχετικά χαμηλό.