ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Περισσότεροι πλοιοκτῆτες, λιγότεροι ναυτικοί

Μπορεῖ τά ὑπό ἑλληνική σημαία πλοῖα νά μειώνονται, μπορεῖ οἱ Ἕλληνες ναυτικοί νά λιγοστεύουν, μπορεῖ ἡ Ναυτική Ἐκπαίδευση νά παραμένει ἀσφυκτικά «κλειδωμένη» καί νά…

… ἐμποδίζει τήν αὔξηση τῶν Ἑλλήνων ἀξιωματικῶν, τούς ὁποίους «ἀναζητοῦν ἀλλά δέν βρίσκουν» οἱ Ἕλληνες ἐφοπλιστές, ἀλλά τά ὑπό ἑλληνική διαχείριση πλοῖα «αὐξάνονται καί πληθύνονται καί κατακυριεύουσι τήν γῆν» ἤ τήν θάλασσα, ἄν προτιμᾶτε… Αἰσίως, λοιπόν, ὁ ἀριθμός τῶν ὑπό ἑλληνική διαχείριση πλοίων ὑπερέβη τά 5.500 καί ἔφθασε τά 5.508 πλοῖα, ἔναντι 5.281 πλοίων κατά τήν ἴδια περίοδο τοῦ παρελθόντος ἔτους, ὅπως ἀναφέρουν τά στοιχεῖα τοῦ ἐγκύρου οἴκου Petrofin Research.

Αὔξηση εἴχαμε ἐπίσης (κατά 6,47%) καί στήν χωρητικότητα τοῦ «ἑλληνόκτητου» στόλου, ἤτοι κατά 25.000.000 ἑκατομμύρια τόνους. Κι ἔτσι, μέ τήν βοήθεια τοῦ Ἁγίου Νικολάου καί τοῦ ἑλληνικοῦ ναυτικοῦ δαιμονίου, φθάσαμε τά 412.300.000 τόνους, ἀριθμός πού μοιάζει πλέον ἐξωπραγματικός, ἄν σκεφθεῖ κανείς τήν οἰκονομική κατάσταση τῆς Ἑλλάδος!

Ὑπάρχουν, ὅμως, καί τά ἐπί μέρους στοιχεῖα, τά ὁποῖα εἶναι ἐξ ἴσου σημαντικά. Ἔτσι ὁ ἀριθμός τῶν ὑπό ἑλληνική διαχείριση φορτηγῶν πλοίων ἄνω τῶν 20.000 τόνων αὐξήθηκε κατά 192 μονάδες καί κατά 15.700.000 τόνους ἡ χωρητικότητά τους. Τά ὡς ἄνω πλοῖα τά διαχειρίζονται 315 ἑλληνικῶν συμφερόντων ἑταιρεῖες. Ὁ ὑπό ἑλληνική διαχείριση στόλος πλοίων μεταφορᾶς ἐμπορευματοκιβωτίων, ἄνω τῶν 20.000 τόνων, τόν ὁποῖο διαχειρίζονται 34 ἑλληνικῶν συμφερόντων ἑταιρεῖες, αὐξήθηκε κατά τέσσερα πλοῖα.

Ἡ συνολική χωρητικότητα τοῦ στόλου τῶν ἑλληνικῶν συμφερόντων δεξαμενοπλοίων χωρητικότητος ἄνω τῶν 20.000 τόνων ἔφθασε ἀπό τά 149.500.000 τά 159.000.000 τόνους καί αὐξήθηκε κατά 13 πλοῖα. Ὁ ἀριθμός τῶν πλοίων μεταφορᾶς πετρελαϊκοῦ φυσικοῦ ἀερίου (LPG) μειώθηκε ἀπό 76 στά 65 καί ἡ συνολική τους χωρητικότητα ἀπό τά 3.700.000 μειώθηκε στά 2.800.000 τόνους. Ἀντιθέτως, αὐξήθηκαν τά πλοῖα μεταφορᾶς ὑγροποιημένου φυσικοῦ ἀερίου (LNG) ἀπό τά 82 στά 105. Αὐξήθηκε ἐπίσης καί ἡ χωρητικότητα. Ἀπό τά 7.100.000 ἔφθασε τούς 8.900.000 τόνους. Μεγάλωσε ἐπίσης καί ὁ ἀριθμός τῶν ἑταιρειῶν πού τά διαχειρίζονται σέ 13 ἀπό ὀκτώ. Δέν εἴχαμε, ὅμως, μόνο αὐξήσεις. Ὑπῆρξε μείωση τῶν ἑλληνικῶν ναυτιλιακῶν ἑταιρειῶν. Ἀπό τίς 597 πού εἴχαμε τό 2017 πέρυσι εἴχαμε 588, ἤτοι λιγότερες κατά 1,5%.

Ἄλλα ἐνδιαφέροντα στοιχεῖα ἀπό τήν ἔρευνα τῆς Petrofin ἔδειξαν ὅτι οἱ πλοιοκτῆτες μέ στόλο χωρητικότητος ἄνω τοῦ 1.000.000 τόνων αὐξήθηκαν κατά δύο (77 ἔναντι 75 τό 2017 καί 68 τό 2016). Οἱ 77 αὐτοί Ἕλληνες πλοιοκτῆτες κατέχουν τό 80% τοῦ ὑπό ἑλληνική διαχείριση στόλου. Ἐπίσης μέσος ὅρος ἡλικίας τοῦ ἑλληνόκτητου στόλου αὐξήθηκε ἀπό τά 11,8 στά 12,08 χρόνια.

Ὅλα τά ἀνωτέρω στοιχεῖα δείχνουν ὅτι ἡ χώρα μας ἐξακολουθεῖ νά πρωταγωνιστεῖ στόν παγκόσμιο ναυτιλιακό στίβο. Καί εἶναι ἀπορίας ἄξιο τό πῶς ὅλος αὐτός ὁ ὄγκος τῶν πλοίων, τῶν τόνων, τῶν ἑταιρειῶν καί τῶν ἐπιχειρηματιῶν δέν ἀποφασίζει κάποια στιγμή νά ἀσχοληθεῖ σοβαρά μέ τήν προσέλκυση τῶν νέων παιδιῶν στήν θάλασσα. Εἶναι κρῖμα νά αὐξάνονται τά ἑλληνικῶν συμφερόντων πλοῖα καί οἱ Ἕλληνες πλοιοκτῆτες καί νά τείνουν πρός ἐξαφάνιση οἱ Ἕλληνες ναυτικοί. Καί ἄδικο.

Απόψεις

Ἄς φροντίσουμε πρῶτα τά τοῦ οἴκου μας

Δημήτρης Καπράνος
Φυσικά καί πρέπει νά μᾶς ἀπασχολεῖ τό τί συμβαίνει στήν γειτονική μας Τουρκία.

ΜΕΤΑ 80 ΕΤΗ

Παύλος Νιρβάνας
Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 22 Δεκεμβρίου 1924

Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΑΝΤΙ ΔΩΡΩΝ «Ἐπειδή οὐδείς ἐτόλμησε νά ἀποταθῇ εἰς τάς σχολικάς ἐπιτροπάς καί τούς γονεῖς πρός ὀργάνωσιν ἑορτῆς καί ἀγοράν δώρων (διότι οὗτοι παρά τήν Δωρεάν Παιδείαν, βαρύνονται μέ πλείστας ὅσας εἰσφοράς), δέν θά γίνῃ ἐφέτος ἑορτή δένδρου εἰς τά σχολεῖα τῆς Ρόδου. Εἷς διδάσκαλος εἶπε στά μικρά παιδιά τοῦ Δημοτικοῦ: “Ὁ Ἅγιος Βασίλης δέν πρόκειται νά ἔλθῃ ἐφέτος, διότι ἔχει κουρασθῇ καί εἶναι πολύ γέρος”.» Ἠμποροῦσεν, ὅμως, νά τούς πῇ καί κάτι ἄλλο: Ὅτι, ἀντί τοῦ Ἅη Βασίλη, ἦλθεν, ἐφέτος –κάπως ἐνωρίτερον τοῦ δέοντος– ὅ …Ἅη-Γιώργης, μέ πλεῖστα ὅσα δῶρα διά τούς ἡμετέρους καί μέ τήν ἀπόλυσιν, ὡς μποναμᾶν, διά τούς ἐντίμους ἀνθρώπους!… ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΤΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΝ ΤΩΝ ΠΕΣΟΝΤΩΝ, ΠΡΟΚΛΗΣΙΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ! ΛΕΥΚΩΣΙΑ. Ἐκπρόσωπος τῆς Τουρκοκυπριακῆς κοινότητος ἐχαρακτήρισεν ὡς πρόκλησιν τό μνημόσυνον τό τελεσθέν χθές εἰς τό προάστιον Ὀμορφίτα τῆς Λευκωσίας. Ἐξ’ ἄλλου, ἐκπρόσωπος τοῦ ΟΗΕ ἀνεκοίνωσεν ὅτι εἰς Κυρηνείαν συνελήφθησαν τήν πρωίαν τοῦ Σαββάτου τέσσαρες μόνον Τουρκοκύπριοι. Ὁ αὐτός ἐκπρόσωπος ἐδήλωσεν ὅτι χθές κατέπλευσε καί ἕτερον Ρωσσικόν σκάφος εἰς Ἀμμόχωστον –τό τρίτον ἐντός τῆς ἑβδομάδος– ἐκ τοῦ ὁποίου ἐξεφορτώθησαν 17 κιβώτια. Ἡ ἐκφόρτωσις τοῦ σκάφους διήρκεσε μόνον ἡμίσειαν ὥραν.

Ζητῆστε συγγνώμη ἀπό τόν Καραμανλῆ: Ἡ Τουρκία καί ὄχι ἡ Ἑλλάς ἐνεργειακός κόμβος

Μανώλης Κοττάκης
Ἀνάλυσις τοῦ Chatham House δείχνει πῶς ἡ γείτων ἀξιοποίησε τόν ζωτικό γεωπολιτικό χῶρο πού ἐγκατέλειψε ἡ Ἑλλάδα τό 2009 γιά τόν νότιο διάδρομο φυσικοῦ ἀερίου πρός χάριν τοῦ EastMed – Πῶς ἡ Ἄγκυρα θά χρησιμοποιήσει τό τουρκικό καί τό συριακό ἔδαφος γιά νά προωθήσει στήν Εὐρώπη τό δυτικό φυσικό ἀέριο παρακάμπτοντας τήν Ἑλλάδα καί τήν Κύπρο

Διεγράφη ὁ ὅρος «ἐθνικό συμφέρον», ναί ἤ ὄχι, κ. Μαρινάκη;

Εφημερίς Εστία
Ενοχλήθηκε ὁ κυβερνητικός ἐκπρόσωπος κ. Παῦλος Μαρινάκης ἐκ τοῦ γεγονότος ὅτι ἡ «Ἑστία» ἀνέδειξε χθές τό ζήτημα τῆς διαγραφῆς τοῦ «ἐθνικοῦ συμφέροντος» ἀπό τά κριτήρια ἀξιολογήσεως τῶν διπλωματικῶν ὑπαλλήλων.