Τά νέα κατορθώματα ΣΥΡΙΖΑ
ΑΚΟΜΗ καί στήν διαπόμπευση τῶν ἐργαζομένων μπορεῖ νά ὁδηγήσει ἡ ἐφαρμογή τῆς ρυθμίσεως πού προωθεῖ τό Ὑπουργεῖο Ἐργασίας, συμφώνως πρός τήν ὁποία γιά νά γίνει μία ἀπόλυσις πρέπει νά διατυπώνεται ἀπό τήν ἐπιχείρηση «βάσιμος λόγος» ὑπέρ αὐτῆς. Δηλαδή δέν θά μποροῦν νά γίνονται ἀπολύσεις πού δέν θά εἶναι ἐπαρκῶς αἰτιολογημένες. Νομικοί καί ἐπιχειρηματικοί κύκλοι ἀναφέρουν ὅτι σέ περίπτωση πού καταστεῖ ὑποχρεωτική ἡ ἀναγραφή τοῦ λόγου τῆς καταγγελίας ἀπολύσεως γιά ἕναν ἐργαζόμενο, αὐτός θά διαπομπεύεται ὑποχρεωτικῶς ἀπό τόν ἐργοδότη του, καθώς στό κείμενο τῆς καταγγελίας, τό ὁποῖο ἀναγκαστικῶς θά περιέρχεται καί εἰς γνῶσιν τρίτων –ὅπως ἐπί παραδείγματι σέ δικαστικούς ἐπιμελητές, δικηγόρους, γείτονες σέ περίπτωση θυροκολλήσεως, ἤ στούς συναδέλφους κτλ., θά ἀναγράφεται ρητῶς ὅτι δέν ἀποδίδει ἐπαρκῶς, ὅτι δέν εἶναι κατάλληλος γιά τήν θέση ἐργασίας ἤ ὅτι ἡ συμπεριφορά του δημιουργεῖ προβλήματα. Προσθέτουν μάλιστα ὅτι εἶναι βέβαιο πώς θά ἀνακύψουν ζητήματα προσβολῆς τῆς προσωπικότητος τῶν ἐργαζομένων ἤ δυσφημήσεώς τους, δεδομένου ὅτι ὁ ἐργοδότης θά ὑποχρεοῦται γιά τό κῦρος τῆς καταγγελίας τῆς συμβάσεως νά ἀναφέρει σέ αὐτήν συγκεκριμένα γεγονότα ἤ νά προβεῖ σέ κρίσεις ἤ χαρακτηρισμούς πού θά γίνουν γνωστοί ἀναγκαστικῶς καί σέ τρίτα πρόσωπα.
Παραλλήλως, ἐκτιμᾶται ὅτι ἡ ἐφαρμογή τῆς συγκεκριμένης ρυθμίσεως ναρκοθετεῖ τήν προσπάθεια γιά μείωση τῆς ἀνεργίας καί αὔξηση τῆς ἀπασχολήσεως, καθώς θά καταστοῦν πιό δύσκολες οἱ προσλήψεις προσωπικοῦ. Καί αὐτό, διότι οἱ ἐπιχειρηματίες γνωρίζοντας τά προσκόμματα πού θέτει ὁ νόμος θά κάνουν προσλήψεις μέ τό …σταγονόμετρο καί ἐφ’ ὅσον κρίνουν ὅτι ἀπαιτεῖται ἀπό τίς ἀνάγκες τῆς ἐπιχειρήσεως. Ἄρα τό μέτρο ἐπί τῆς οὐσίας ἀποθαρρύνει τίς ἐπενδύσεις καί θέτει τροχοπέδη στήν πολυπόθητη ἀνάπτυξη.
Ἡ ἔννοια τοῦ «βάσιμου λόγου» ὁρίζεται, ὅπως ἀναφέρεται, στήν ρύθμιση τοῦ Ὑπουργείου Ἐργασίας πού θά συμπεριληφθεῖ στό πολυνομοσχέδιο μέ τίς 120 δόσεις, στό ἄρθρο 24 τοῦ Ἀναθεωρημένου Εὐρωπαϊκοῦ Κοινωνικοῦ Χάρτου πού ἐκυρώθη ἀπό τό Ἑλληνικό Κοινοβούλιο. Ὡστόσο, ὅπως ἐπισημαίνεται ἀπό νομικούς, πρόκειται γιά μία Διεθνῆ Σύμβαση πού τά κράτη μέλη ἔχουν τήν δυνατότητα, ἀλλά ὄχι τήν ὑποχρέωση, νά υἱοθετήσουν εἴτε ὁλικῶς ὅλα τά σχετικά ἄρθρα της εἴτε μερικῶς κάποια ἐξ αὐτῶν. Ἀπόδειξις εἶναι τό γεγονός ὅτι ἡ χώρα μας κύρωσε αὐτήν τήν Διεθνῆ Σύμβαση 20 χρόνια μετά, δηλαδή τό 2016. Ὡστόσο, προφανῶς καί προκειμένου ἡ Κυβέρνησις νά ἀποκομίσει πολιτικά ὀφέλη ἐν ὄψει τῆς τριπλῆς κάλπης, προχωρεῖ στήν υἱοθέτηση τοῦ σχετικοῦ ἄρθρου, χωρίς νά ἔχει ὑπολογίσει καί, σέ αὐτήν τήν περίπτωση, τίς ἁλυσιδωτές συνέπειες πού μπορεῖ νά προκληθοῦν τόσο στούς ἐργαζομένους ὅσο καί στό ἐγχώριο ἐπιχειρεῖν.
Ἐρωτηθείς σχετικῶς ἀπό τήν «Ἑστία» ὁ πρόεδρος καί διευθύνων σύμβουλος τῆς «Λούξ» –τῆς μεγαλυτέρας ἑλληνικῆς ἑταιρείας ἀναψυκτικῶν κ. Γιάννης Μαρλαφέκας– ὑπεστήριξε ὅτι «ἡ διάταξις αὐτή θά δημιουργήσει προσκόμματα καί σαφῶς τροχοπέδη καί ἀνάσχεση στήν σταδιοδρομία τῶν ἐργαζομένων, καθώς μετά βεβαιότητας οἱ μελλοντικοί ἐργοδότες θά ζητοῦν πρό τῆς πρόσληψης τήν προσκόμιση τῆς καταγγελίας ἀπό τόν προηγούμενο ἐργοδότη, ἀπό τήν ὁποία θά προκύπτει ὁ λόγος ἀπόλυσης. Ἄν ἑπομένως κάποιος ἐργαζόμενος ἔχει ἀπολυθεῖ γιά λόγους πού ἀνάγονται στίς ἱκανότητες ἤ τήν συμπεριφορά του, θά δυσκολευτεῖ νά βρεῖ ἐργασία». Καί προσέθεσε: «Παράλληλα μέ τήν ρύθμιση θά προκύψουν μετά βεβαιότητος διαπληκτισμοί καί ἀντιπαλότητες μεταξύ τῶν ἴδιων τῶν ἐργαζομένων, δεδομένου ὅτι σέ περιπτώσεις καταγγελιῶν πού ἀνάγονται στό πρόσωπο τοῦ ἐργαζόμενου, τά ἐπικαλούμενα ἀπό τόν ἐργοδότη περιστατικά ἤ ἀξιολογικές κρίσεις θά καλοῦνται νά τά ὑποστηρίξουν ἐνόρκως συνάδελφοι τοῦ ἀπολυθέντος ἐργαζόμενου».
Βάσει τῆς ὑφισταμένης νομοθεσίας δέν ἀπαιτεῖται ἡ δήλωσις, καί μάλιστα ἔγγραφη, τοῦ λόγου τῆς ἀπολύσεως.