Ἄνω τοῦ 1% τοῦ ΑΕΠ ὁ ἀντίκτυπος τῶν παροχῶν
ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ τίθεται ὁ στόχος γιά πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% τοῦ ΑΕΠ λόγω τοῦ ἀντίκτυπου τῶν μέτρων Τσίπρα, πού θά ὑπερβεῖ τό 1,0 % τοῦ ΑΕΠ τό 2019 καί τά ἑπόμενα ἔτη, κτυπώντας «καμπανάκι» στήν νέα Κυβέρνηση. Ἡ Εὐρωπαϊκή Ἐπιτροπή στήν ἔκθεσή της, πού ἐπικύρωσε καί τυπικά τό Ecofin, ἐκφράζει ἀνησυχίες γιά τήν μή ἐπίτευξη τῶν δημοσιονομικῶν στόχων ἐφέτος λόγω τῆς παροχολογίας τῶν προηγουμένων μηνῶν. Στό κείμενο συστάσεων ἡ Κομμισσιόν προχωρεῖ σέ πλήρη καταγραφή τῶν δημοσιονομικῶν κινδύνων, πού περιλαμβάνεται καί στήν 3η ἔκθεση ἐνισχυμένης ἐποπτείας. «Τά νέα μέτρα ἀναμένεται νά μειώσουν τό διαρθρωτικό ἰσοζύγιο, ἐγείροντας ἀνησυχίες ὡς πρός τήν ἐπίτευξη τοῦ μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικοῦ στόχου τό 2020» ὑπογραμμίζεται. Ὡστόσο, τό φθινόπωρο τοῦ 2019 θά πραγματοποιηθεῖ ἐπαναξιολόγησις, πού θά περιλαμβάνει ἀναθεώρηση τοῦ ἐφαρμοστέου δείκτη ἀναφορᾶς γιά τόν ρυθμό αὐξήσεως τῶν καθαρῶν δαπανῶν τό 2020. Παρ’ ὅτι τό χρέος τῆς Γενικῆς Κυβερνήσεως προβλέπεται νά παραμείνει σέ καθοδική πορεία, ἐνδέχεται νά τεθεῖ σέ κίνδυνο ἡ συμμόρφωσις μέ τήν τιμή ἀναφορᾶς γιά τήν μείωση τοῦ χρέους.
Αὐτό θά πρέπει νά ἐπαναξιολογηθεῖ τό φθινόπωρο, ὡς ἀποτέλεσμα τῶν ἐν λόγω νεοεγκριθέντων μέτρων.
Οἱ μεγάλες προκλήσεις πού πρέπει νά ἀντιμετωπισθοῦν εἶναι μεταξύ ἄλλων οἱ ἀκόλουθες:
– Παρά τίς πρόσφατες βελτιώσεις, τό ἑλληνικό δικαστικό σύστημα ἐξακολουθεῖ νά ἀντιμετωπίζει προκλήσεις καί ἀνεπάρκειες, καθώς ὁ χρόνος γιά τήν ἔκδοση μιᾶς ἀποφάσεως εἶναι συχνά ὑπερβολικά μεγάλος καί οἱ ἐκκρεμεῖς ὑποθέσεις ἐπηρεάζουν τήν παραγωγικότητα τῶν δικαστηρίων.
– Ἀρκετά χρόνια ἀνεπαρκῶν ἐπενδύσεων δημιούργησαν μεγάλα ἐπενδυτικά κενά στήν Ἑλλάδα. Ἡ αὔξησις τῶν ἐπενδύσεων πού ἐνισχύουν τήν ἀνάπτυξη, θά συμβάλει καθοριστικά στήν στήριξη πιό μακροπρόθεσμης ἀναπτύξεως καί στήν μείωση τῶν περιφερειακῶν ἀνισοτήτων. Οἱ μεταρρυθμίσεις στόν χρηματοπιστωτικό τομέα πού εὐνοοῦν τήν ἐπέκταση τῆς προσφορᾶς πιστώσεων, θά διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στήν ὑποστήριξη τῶν ἐπενδύσεων.
– Ἄν καί ἔχουν ξεκινήσει μεταρρυθμίσεις, ἡ Ἑλλάς χαρακτηρίζεται ἀπό ὑψηλή εἰσοδηματική ἀνισότητα καί οἱ κοινωνικές μεταβιβάσεις ἔχουν ἕνα ἀπό τά χαμηλότερα ποσοστά ὡς πρός τόν ἀντίκτυπο στήν μείωση τοῦ κινδύνου φτώχειας στήν ΕΕ (15,83% τό 2017 ἔναντι μέσου ὅρου 33,98% στήν ΕΕ).
Οἱ ἐπενδύσεις θά πρέπει νά ἐπικεντρωθοῦν στήν βελτίωση τῆς προσβάσεως σέ οἰκονομικά προσιτές καί ὑψηλῆς ποιότητος κοινωνικές ὑπηρεσίες, χωρίς ἀποκλεισμούς, καθώς καί στήν ἀνάπτυξη κέντρων ἡμερησίας φροντίδος.
– Ὁ ψηφιακός μετασχηματισμός τῆς οἰκονομίας καί τῆς κοινωνίας παραμένει πρόκλησις, μέ χαμηλή πρόσβαση σέ εὐρυζωνικά δίκτυα ὑψηλῆς ταχύτητος καί ψηφιακές δεξιότητες πολύ χαμηλότερες ἀπό τόν μέσον ὅρο τῆς ΕΕ.
Ἡ Ἑλλάς πρέπει νά ἐπενδύσει ἰδιαιτέρως στήν τεχνολογία τῆς πληροφορίας καί τῆς ἐπικοινωνίας, προκειμένου νά ἀντισταθμίσει τήν κάμψη τῶν ἐπενδύσεων κατά τήν διάρκεια τῆς κρίσεως.
Οἱ ἐπί κεφαλῆς τῶν δανειστῶν θά ἔλθουν στήν Ἀθήνα τήν προσεχῆ Τρίτη, 16 Ἰουλίου, γιά νά μιλήσουν στό συνέδριο τοῦ Economist καί θά εἶναι μία πρώτης τάξεως εὐκαιρία, γιά νά ἔχουν τό πρῶτο τέτ-α-τέτ μέ τούς ὑπουργούς τῆς νέας Κυβερνήσεως καί νά μεταφέρουν τά μηνύματα ἐκ τοῦ σύνεγγυς.
Εἰδικώτερα, στήν Ἀθήνα θά βρεθοῦν ὁ ἐπί κεφαλῆς τῶν τεχνοκρατῶν τῆς Κομμισσιόν γιά τήν Ἑλλάδα, Ντέκλαν Κοστέλλο, ὁ ἐκπρόσωπος τοῦ ΔΝΤ στούς θεσμούς Πῆτερ Ντόλμαν, ὁ ἐπί κεφαλῆς τῆς ἀποστολῆς τοῦ ESM στήν Ἀθήνα Νικόλα Τζιαμμαριόλι, ὁ ἐπί κεφαλῆς τοῦ ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ, καί ὁ πρόεδρος τοῦ Euro Working Group, Χάνς Φάιλμπριφ.