Οἱ προτάσεις πού ἐπεξεργάζεται τό Ὑπουργεῖο Ἐργασίας
ΝΕΟ σύστημα εἰσφορῶν γιά 1,4 ἑκατομμύρια ἐλευθέρους ἐπαγγελματίες καί ἀγρότες καλεῖται νά νομοθετήσει τό Ὑπουργεῖο Ἐργασίας, καθώς ἐκρίθη ἀντισυνταγματική ἀπό τό ΣτΈ ἡ εἰσφοροδότησίς τους στό 20% τῶν ἀποδοχῶν τους. Ἀπό 1/1/2019 οἱ εἰσφορές ὑπολογίζονται μέν στό 13,33% ἀλλά μόνο γιά ὅσους δέν ἐμπίπτουν στήν ἐλάχιστη κλίμακα, καθώς γιά αὐτούς τό 20% παραμένει σταθερό. Οἱ δικαστές ἔκριναν πώς ὁ νομοθέτης εἶναι ἐλεύθερος νά ὑπολογίζει τίς εἰσφορές ἐπί βάσεως, ἡ ὁποία μαρτυρεῖ εἰσφοροδοτική ἱκανότητα, ὅπως εἶναι τό πραγματοποιούμενο εἰσόδημα, ἀλλά πρέπει νά καθορίζει τό ὕψος τῆς εἰσφορᾶς σέ ἐπίπεδο πού νά διασφαλίζει τήν ἐπάρκεια τῶν συντάξεων χωρίς ὅμως νά πλήττει ὑπέρμετρα τό εἰσόδημα πού παράγεται κατά τήν διάρκεια τοῦ ἐργασιακοῦ βίου.
Ἔτσι σχεδιάζεται νά ἀλλάξει τό σύστημα ὑπολογισμοῦ τῶν εἰσφορῶν πού καθιέρωσε ὁ νόμος Κατρούγκαλου, βάσει τοῦ ὁποίου οἱ ἐλεύθεροι ἐπαγγελματίες, αὐτοαπασχολούμενοι καί ἀγρότες, πληρώνουν εἰσφορές ἀπό τό 2017 βάσει τοῦ εἰσοδήματος πού δηλώνουν στήν Ἐφορία, ἀρχικῶς τοῦ προπροηγουμένου ἔτους καί ἀκολούθως τοῦ προηγουμένου. Τά σενάρια πού ἐξετάζονται εἶναι τά ἑξῆς:
1. Ἀποσύνδεσις τῶν ἀσφαλιστικῶν εἰσφορῶν τῶν ἐλευθέρων ἐπαγγελματιῶν ἀπό τήν φορολογική βάση. Στόχος εἶναι οἱ εἰσφορές νά ὑπολογίζονται καί νά εἰσπράττονται ἀνεξαρτήτως τοῦ δηλωθέντος φορολογητέου εἰσοδήματος.
2. Κατάργησις τῆς ρυθμίσεως μέ τήν ὁποία οἱ εἰσφορές τοῦ προηγουμένου ἔτους συνυπολογίζονται στό εἰσφοροδοτηθέν εἰσόδημα τῆς ἑπομένης χρονιᾶς. Μελετᾶται ἡ ἔκπτωσις τῶν ἀσφαλιστικῶν εἰσφορῶν ἀπό τό εἰσόδημα, ὥστε νά ὑπολογίζονται ἐν συνεχεία οἱ εἰσφορές τοῦ προσεχοῦς ἔτους.
3. Μείωσις τοῦ ἀνωτάτου πλαφόν πού ἰσχύει σήμερα γιά τό ἀσφαλιστέο εἰσόδημα καί θέσπισις ἑνός χαμηλοτέρου ἀνωτάτου ὁρίου. Σήμερα τό ἀνώτατο ἐτήσιο ἀσφαλιστέο εἰσόδημα εἶναι στά 78.000 εὐρώ, καθώς ὑπολογίζεται στό δεκαπλάσιο τοῦ κατωτάτου μισθοῦ.
Ἡ ἡγεσία τοῦ Ὑπουργείου Ἐργασίας ἐξέταζε πρίν ἀπό τήν ἔκδοση τῆς ἀποφάσεως τοῦ Συμβουλίου τῆς Ἐπικρατείας τήν μείωση τῶν εἰσφορῶν, τόσο στίς ἐπιχειρήσεις καί στούς μισθωτούς ὅσο καί στούς ἐλευθέρους ἐπαγγελματίες, αὐτοαπασχολουμένους καί ἀγρότες, σέ δύο ἄξονες, ἀπό τίς ἀρχές τοῦ 2020. Τά σενάρια πού εἶχαν τεθεῖ ἐπί τάπητος ἀπό τίς ἁρμόδιες ὑπηρεσίες ἀφοροῦσαν τήν μείωση τῶν εἰσφορῶν κατά 5 ποσοστιαῖες μονάδες εἰς βάθος πενταετίας, μέ στόχο τήν ἐλάφρυνση τῆς ἐγχωρίου οἰκονομίας.
Οἰ ὑψηλές εἰσφορές σέ συνδυασμό μέ τήν φορολογία «στραγγαλίζουν» τίς μικρομεσαῖες καί μικρές ἐπιχειρήσεις, πού ἀποτελοῦν καί τήν ραχοκοκκαλιά τῆς οἰκονομίας καί «πνίγουν» τίς προοπτικές ἀναπτύξεως τῆς χώρας. Οἱ λύσεις πού ἀναζητοῦνται στίς εἰσφορές δέν συνδέονται μέ τήν κυρία σύνταξη, ἀλλά ἀφοροῦν εἴτε στίς παροχές ὑγείας (7,1%) καί ἐπικουρικῆς ἀσφαλίσεως (6,5%) εἴτε παροχές ἀνεργίας (5,61%), ἐργατικῆς κατοικίας (1%) καί ἐργατικῆς ἑστίας 0,35%.