Τό σχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐργασίας γιά τήν νέα μεταρρύθμιση
ΣΕ ΤΕΣΣΕΡΕΙΣ ἄξονες θά κινηθεῖ ἡ νέα ἀσφαλιστική μεταρρύθμισις πού θά ἀνατρέψει βασικές διατάξεις τοῦ νόμου Κατρούγκαλου, οἱ ὁποῖες ἐκρίθησαν ἀντισυνταγματικές ἀπό τό Συμβούλιο τῆς Ἐπικρατείας.
Ἡ νομική ὁμάς τοῦ Ὑπουργείου Ἐργασίας ἔχει ξεκινήσει νά ἐπεξεργάζεται τίς νομοθετικές παρεμβάσεις γιά τό νέο ἀσφαλιστικό πού θά ἀφοροῦν τόν τρόπο ὑπολογισμοῦ τῶν ἀσφαλιστικῶν εἰσφορῶν 1,5 ἑκατ. αὐτοαπασχολουμένων, τήν ἄρση τοῦ πλαφόν στό ποσόν τῶν 1.300 εὐρώ πού εἶχε τεθεῖ ὡς πλαφόν στό ἄθροισμα κυρίων καί ἐπικουρικῶν συντάξεων, τήν ἀλλαγή στά ποσοστά ἀναπληρώσεως τῶν συντάξεων πού ὑπολογίζονται βάσει τοῦ νόμου 4387/16 καί νέο καθεστώς στον ὑπολογισμό τῶν ἐπικουρικῶν συντάξεων. Ὁ κυβερνητικός σχεδιασμός γιά τίς τέσσερεις ἀντισυνταγματικές διατάξεις ἔχει ὡς ἑξῆς:
1. Εἰσφορές αὐτοαπασχολουμένων. Τήν ἀποσύνδεση τοῦ ὑπολογισμοῦ τῶν ἀσφαλιστικῶν εἰσφορῶν 1,4 ἑκατ. ἐλευθέρων ἐπαγγελματιῶν, αὐτοαπασχολουμένων καί ἀγροτῶν ἀπό τό δηλωθέν φορολογητέο εἰσόδημα ἐξετάζει σοβαρά ἡ ἡγεσία τοῦ Ὑπουργείου Ἐργασίας. Μεταξύ τῶν σεναρίων πού «μετράει» ἡ εἰδική ἐπιτροπή πού ἔχει ἤδη συσταθεῖ μέ στόχο τήν κατάρτιση ἀσφαλιστικοῦ σχεδίου νόμου, εἶναι ἡ δημιουργία δύο ἤ τριῶν ἀσφαλιστικῶν κλάσεων, στήν λογική πού ἴσχυε πρίν ἀπό τόν νόμο Κατρούγκαλου, ἐνῶ δέν ἀποκλείεται νά ὑπάρχει καί μία προαιρετική κλάση. Τό βασικό σενάριο πού ἐξετάζεται εἶναι: νά παραμείνει στά ἴδια ἐπίπεδα ἡ κατώτατη εἰσφορά, πού σήμερα ἀνέρχεται στά 185,18 εὐρώ τόν μῆνα ἤ νά αὐξηθεῖ ἐλάχιστα καί νά θεσπισθοῦν πιθανότατα ἄλλες 4 κλάσεις ἀπό τίς 14 πού ἴσχυαν πρίν ἀπό τό 2017.
2. Αὔξησις στά ποσοστά ἀναπληρώσεως κυρίων συντάξεων. Στό τραπέζι εὑρίσκονται σενάρια αὐξήσεως τῶν ποσοστῶν ἀναπληρώσεως βάσει τῶν ὁποίων καθορίζεται ἡ ἀνταποδοτική σύνταξις. Στόχος εἶναι ἡ σωρευτική αὔξησις τοῦ ποσοστοῦ ἀναπληρώσεως κατά 2,5 μέ 3 μονάδες, γιά τά ἔτη ἀσφαλίσεως ἀπό 30 καί ἄνω. Μάλιστα δέν ἀποκλείεται νά εἶναι μεγαλύτερη ἡ αὔξησις γιά ὅσους ἀποχωροῦν μετά τά 40 μέ 42 ἔτη. Μία τέτοια παρέμβασις θά ἀποτελέσει καί ἕνα ἰσχυρό κίνητρο γιά παραμονή στήν ἐργασία περισσότερα ἔτη.
3. Ἄρσις τοῦ πλαφόν τῶν 1.300 εὐρώ. Τό ΣτΕ ἔκρινε ὡς ἀντισυνταγματικό τό ποσόν τῶν 1.300 εὐρώ πού εἶχε τεθεῖ ὡς πλαφόν στίς κύριες καί ἐπικουρικές συντάξεις. Τό ἑπόμενο διάστημα θά ἐκπονηθεῖ ἀναλογιστική μελέτη προκειμένου νά ὑπολογισθεῖ τό κόστος καί νά ἀποφασισθεῖ τό εὖρος τῶν παρεμβάσεων.
4. Ἐπανυπολογισμός ἐπικουρικῶν συντάξεων. Ἡ ἡγεσία τοῦ Ὑπουργείου Ἐργασίας ἔχει ἤδη δώσει ἐντολή γιά τήν ἐκπόνηση ἀναλογιστικῆς μελέτης, ἡ ὁποία θά καταγράψει τήν πραγματική εἰκόνα βιωσιμότητoς τοῦ Ἑνιαίου ἐπικουρικοῦ ταμείου. Πιθανή ἐπαναφορά τῶν συντάξεων στά πρό νόμου Κατρούγκαλου ἐπίπεδα ὁδηγεῖ σέ αὔξηση τῆς συνταξιοδοτικῆς δαπάνης κατά τουλάχιστον 300 ἑκατ. εὐρώ τόν χρόνο, δημιουργῶντας ἔλλειμμα στό ΕΤΕΑΕΠ. Ἡ χρῆσις τῶν ἀποθεματικῶν ἀναμένεται νά ἐξετασθεῖ ὡς λύσις.