Διαγωνισμός τραγουδιοῦ, χωρίς τραγούδια

Ὄχι, δέν εἶδα τόν διαγωνισμό τῆς «Γιουροβίζιον». Δέν εἶδα ἀπ’ εὐθείας καί τό περίφημο «ντημπαίητ».

Τό εἶδα ἀργά, μέ τήν ἡσυχία μου, ἀφοῦ ἀπήλαυσα προηγουμένως τούς ἡμιτελικούς ἀγῶνες τῆς «Εὐρωλήγκας» τοῦ μπάσκετ καί τόν ἀγῶνα ποδοσφαίρου τῆς Μίλαν μέ τήν Ἴντερ. Μοῦ ἄρεσε πού κέρδισε ἡ Ρεάλ τήν Παρτιζάν, ἐπειδή ἡ νίκη της βασίσθηκε στήν ἀπόδοση τῶν «βετεράνων» της, οἱ ὁποῖοι, κοντά στά σαράντα πλέον, κατόρθωσαν νά ἀνατρέψουν διαφορά 18 πόντων καί νά ἀποκλείσουν τούς μαχητικούς πλήν ἄπειρους Σέρβους τοῦ φίλου Ζέλικο Ὀμπράντοβιτς.

Χθές, ὅμως, γιά νά ἔχω πλήρη εἰκόνα τῶν γεγονότων, εἶδα τόν διαγωνισμό τῆς «Εὐρωβίζον» μαγνητοσκοπημένο. Ἕνα ἀνούσιο, κακόγουστο καί ἀπωθητικό «πάτσγουωρκ» (γιά νά μιλήσουμε καί λίγο …πολιτικά), μέ πέντε-ἕξι νότες ἀνάκατα, μέ δύο-τρία ἀκομπανιαμέντα ἀταίριαστα, μέ φωνοῦλες-ψιθύρους, μέ κραυγές ἀνούσιες, ἀκόμη καί μέ τραγούδια πού ἀκούγονταν σάν ἀκατάπαυστος βῆχας (Φινλανδία). Ἀσφαλῶς, ἡ ΕΒU ὀφείλει νά ἀναθεωρήσει τήν ἄποψή της καί νά ἀφαιρέσει τήν λέξη «Τραγουδιοῦ» ἀπό τόν τίτλο τοῦ διαγωνισμοῦ. Ἄς τόν πεῖ «διαγωνισμό πρωτοτυπίας», ἄς τόν βαφτίσει «συνάντηση ἀνταλλαγῆς προσπαθειῶν φωνητικῆς» ἤ ὅ,τι ἄλλο. Πάντως, «Διαγωνισμός Τραγουδιοῦ» αὐτό τό κατασκεύασμα δέν εἶναι.

Φυσικά, ἡ ἑλληνική συμμετοχή ἦταν –καί αὐτή– μέσα στό κλῖμα πού διαμορφώνεται ἐσχάτως γύρω ἀπό τήν ἔννοια «τραγοῦδι». Δέν ἦταν χειρότερο ἀπό τά ἄλλα τό πόνημα τοῦ νεαροῦ πού ἔστειλε ἡ ΕΡΤ νά μᾶς ἐκπροσωπήσει. Ἡ νεολαία κάτι τέτοια ἀκούει, τό γνωρίζουμε καλά, ἀφοῦ αὐτά (φαίνεται ὅτι) τήν ἐκφράζουν. Ἀλλά μήν ἀλλάξουμε τήν φύση τοῦ τραγουδιοῦ γιά χάρη τῆς –ὅποιας– μόδας. Ναί, νά δεχθοῦμε ὅτι τά νέα ρεύματα ἴσως εἶναι «ἡ ποίηση τῆς ἐποχῆς», ἀλλά μήν γίνει κανόνας ἡ ἀπονομή τῆς προσωνυμίας «τραγοῦδι» σέ κάποιες ἀπόπειρες συγκερασμοῦ ἤχων καί ρυθμῶν, χωρίς ἐκείνους τούς ἀπαραίτητους κανόνες, πού ἐάν ἀνατραποῦν, ἁπλῶς δέν θά ὑπάρχει τραγοῦδι.

Θά ποῦν κάποιοι ὅτι καί οἱ δικοί μας γονεῖς ἀποκαλοῦσαν «πιθήκους» τούς Beatles, οἱ ὁποῖοι θεωροῦνται σήμερα «κλασσικοί» καί τούς τοποθετοῦμε δίπλα στούς μουσουργούς τῶν μεγάλων ἔργων.

Τί νά πῶ; Θεωρῶ πολύ δύσκολο κάποια «χίπ-χόπ» ἤ «ράπ καί τράπ» κομμάτια νά τοποθετηθοῦν κάποτε δίπλα στό Eleanor Rigby ἤ στό Yesterday. Ποιός, ὅμως, μπορεῖ νά προβλέψει τό μέλλον;

Ἄς μείνουμε, λοιπόν, στό παρόν. Την ἑπόμενη φορά, ἄν συνεχίσουμε νά μετέχουμε σ’ αὐτό τό φωνακλάδικο πανηγύρι, ἄς στείλουμε ἕνα ἑλληνικό τραγούδι. Ἕνα τραγούδι μέ εἱρμό, μέ μουσική, μέ κουπλέ-ρεφραίν καί σχετικότητα μεταξύ τῶν μερῶν του. Ἄς στείλουμε καί μιά ἑλληνική ὀρχήστρα. Μέ ἑλληνικό χρῶμα, καί ἄς ξεσηκωθεῖ ὅλη ἡ αἴθουσα, χειροκροτῶντας ρυθμικά. Καί μουσική παράδοση ἔχουμε καί ρυθμούς πολλούς φιλοξενοῦν τά μουσικά μας ρεύματα. Νά ἀκουστεῖ ἕνας ἑλληνικός ἦχος, νά ἀκουστεῖ ἡ ἑλληνική γλῶσσα!

Πρίν ἀπό λίγες μέρες, ὁ Liam Canny, σχολιαστής τῆς Euroleague γιά τόν ἀγῶνα μπάσκετ τοῦ Ὀλυμπιακοῦ στήν Κωνσταντινούπολη, ἔκλεισε τήν μετάδοση, μέ τίς λέξεις «καλημέρα, καλησπέρα, καληνύχτα» χαιρετίζοντας τό νικητήριο ἑλληνικό καλάθι. Καί μετά τόν χαιρετισμό, ἔρριξε κι ἕνα μακρόσυρτο «όοοοπα!». Κι ἐμεῖς πηγαίνουμε στήν Εὐρωβίζον καί τραγουδοῦμε στά ἐγγλέζικα; Τί ἔχουμε πάθει;

Απόψεις

Ὁ Κωνσταντῖνος Καραμανλῆς γιά τόν Ἰωάννη Μεταξᾶ τοῦ «Ὄχι»

Εφημερίς Εστία
Τί ἐξομολογήθηκε στόν Βάσο Βασιλείου, σέ συνέντευξη πού περιελήφθη στόν συλλογικό τόμο ὑπό τόν τίτλο «Πολιτική ὡς δημιουργία»

Ἔχασε τήν ψυχραιμία του ὁ κ. Θεοδωρικάκος μέ τήν ἀποκάλυψη τῆς «Ἑστίας» γιά τήν ἐθνική ἐπέτειο

Εφημερίς Εστία
ΕΚΤΟΣ ΕΑΥΤΟΥ, προσπάθησε χθές ὁ ὑπουργός Ἀναπτύξεως κ. Τάκης Θεοδωρικάκος νά ἀπαντήσει στήν «Ἑστία» γιά τό ἀποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο γιά τήν κατάργηση τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς 28ης Ὀκτωβρίου στό ὑπουργεῖο του.

Ἡ σημασία τῆς 28ης Ὀκτωβρίου 1940

Εφημερίς Εστία
Η ΕΠΕΤΕΙΟΣ δέν ἑορτάζεται τυχαίως οὔτε μόνον ἀπό συγχρόνους …«ὑπερπατριῶτες». Ὑπῆρξε ὁρόσημο γιά τήν ἔκβαση τοῦ δεύτερου παγκοσμίου πολέμου καί καμπή γιά τήν ἀνάδυση τῆς μεταπολεμικῆς Ἑλλάδος ἀπό τήν ἧττα τῆς Μικρασιατικῆς ἐκστρατείας τοῦ 1922.

Γιατί σᾶς ἀρέσουν τόσο πολύ οἱ Beatles;

Δημήτρης Καπράνος
«Γιατί σᾶς ἀρέσουν τόσο πολύ οἱ Beatles; Τί τούς βρίσκετε;» μᾶς ρώτησε φίλη τῆς στήλης.

Βαρύτατους φόρους ἐπλήρωσαν οἱ πολῖτες

Εφημερίς Εστία
ΣΕ ΠΟΛΥ μεγάλη ὑπέρβαση τῶν φορολογικῶν ἐσόδων ὁδηγεῖ ἡ ἀκρίβεια πού πλήττει τούς πολῖτες στήν Ἑλλάδα, μέ ἀποτέλεσμα νά φαίνεται ὡς ἰδιαίτερα θετική ἡ πορεία πού ἔχει ὁ προϋπολογισμός.