ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ φθινόπωρο εἶχα τήν εὐκαιρία μιᾶς ἐνδιαφέρουσας συνομιλίας μέ τόν Ὑπουργό Ἐμπορικῆς Ναυτιλίας Χρῆστο Στυλιανίδη, στό περιθώριο μιᾶς ἐκδηλώσεως πού διοργάνωσε στά πέριξ τοῦ Εὐγενίδειου Ἱδρύματος κορυφαῖος τῆς Ναυτιλίας μας.
Μεταξύ τυροῦ καί ἀχλαδίου ἔθεσα στόν κύριο Ὑπουργό τό ἐρώτημα, ἄν ὑπάρχει θέμα καταργήσεως τοῦ μεταφορικοῦ ἰσοδύναμου. Τῆς ἐπιδοτήσεως δηλαδή στά ἀκτοπλοϊκά εἰσιτήρια τῶν μονίμων, βάσει Ε9, κατοίκων ἀλλά καί τῶν ὑπαλλήλων ἐπιχειρήσεων στίς Κυκλάδες, τά Δωδεκάνησα καί τόν Ἀργοσαρωνικό.
Πρόκειται γιά ἕνα ὡραῖο μέτρο πού ἔλαβε ὁ ἀείμνηστος ὑφυπουργός τοῦ ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός (δέν τά ἔκανε ὅλα στραβά ἡ Ἀριστερά, ἔκανε καί κάτι καλό), τό ὁποῖο ἀνακούφισε ὅλους τούς κατοίκους τῶν νησιῶν, εἰδικά τῆς ἄγονης γραμμῆς, οἱ ὁποῖοι εἶχαν τεράστιο οἰκονομικό πρόβλημα στίς μετακινήσεις τους, μετά τήν ἔκρηξη στίς τιμές τῶν ναύλων τῆς ἀκτοπλοΐας. Κατάσταση, ἡ ὁποία θά ἐπιδεινωθεῖ τά ἑπόμενα χρόνια ὅταν οἱ ἑταιρεῖες (στό πλαίσιο τῆς ἐφαρμογῆς τῆς εὐρωπαϊκῆς ἀτζέντας τῆς πράσινης ἀναπτύξεως) θά κληθοῦν νά ἀντικαταστήσουν τίς μηχανές τῶν πλοίων μέ νέες ἀντιρρυπαντικῆς τεχνολογίας καί μοιραῖα θά μετακυλήσουν τό κόστος στούς χρῆστες. Δηλαδή στήν τιμή τῶν εἰσιτηρίων πού πληρώνουν οἱ ἐπιβάτες! Γιά νά θέσω τό ἐρώτημα στόν Ὑπουργό, κάτι εἶχε πάρει τό αὐτί μου. Τρώγαμε …κουκιά ἐκείνη τήν ὥρα, ἀγαπημένα τοῦ Χιώτη ἐφοπλιστῆ, καί ὁ Ὑπουργός μοῦ μίλησε μέ εἰλικρίνεια καί εὐθύτητα γιά τό σχέδιό του νά ἀρχίσει ἀπό τήν φετινή χρονιά, τό 2024, τήν σταδιακή κατάργηση τοῦ μεταφορικοῦ ἰσοδύναμου λόγῳ τοῦ δυσβάσταχτου κόστους γιά τόν κρατικό Προϋπολογισμό.
Τήν ἑπόμενη μέρα τό ἔγραψα πρωτοσέλιδο στήν ἐφημερίδα μας. Τό τί ἐπηκολούθησε ἔχει ἐνδιαφέρον, γιατί τό ἴδιο συμβαίνει ἀκόμη καί σήμερα, κάθε φορά πού ἀποκαλύπτω/ἀποκαλύπτουμε ἕνα μυστικό τῆς Κυβερνήσεως, πού δέν πρέπει νά κοινολογηθεῖ πρίν τήν ὥρα του. Εἴτε ἀφορᾶ τό μεταφορικό ἰσοδύναμο, εἴτε μιά συνομιλία τοῦ Πρωθυπουργοῦ μέ τόν ἀρχηγό ΓΕΕΘΑ, εἴτε τήν Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας, εἴτε τήν συρρίκνωση τῶν κοινωνικῶν ἐπιδομάτων. Εἴχαμε μπροστά μας καί εὐρωεκλογές τότε, κι αὐτά ἀπαγορεύοντο νά γίνουν γνωστά. Κατά τά λοιπά, ὁ… λαϊκισμός εἶναι ἀποκλειστικό προνόμιο τῆς Ἀριστερᾶς. Ἡ Δεξιά δέν λαϊκίζει. Ἁπλῶς καί τρώει καί ψεύδεται, ὅπως ἡ διάσημη Σούζυ τῆς Ρένας Βλαχοπούλου.
Τήν ἴδια μέρα μέ τήν δημοσίευση τῆς ἀποκαλύψεώς μας γιά τήν κατάργηση τοῦ μεταφορικοῦ ἰσοδύναμου, ὁ κυβερνητικός ἐκπρόσωπος Παῦλος Μαρινάκης, κατ’ ἐντολήν προφανῶς τοῦ Πρωθυπουργοῦ, διέψευσε κατηγορηματικῶς τό δημοσίευμα τῆς ἐφημερίδας μας, ἐνῷ τό Ὑπουργεῖο Οἰκονομικῶν ἐξέδωσε ἀνακοίνωση, μέ τήν ὁποία μᾶς ἐνημέρωνε γιά τά ποσά σέ ἑκατομμύρια εὐρώ πού ἔχει δεσμεύσει γιά τό ἔτος 2024 γιά τήν καταβολή τοῦ μεταφορικοῦ ἰσοδύναμου. Συνεργάτης τοῦ Ὑπουργοῦ Ναυτιλίας, ὁ ὁποῖος ἀγνοοῦσε τήν συνομιλία πού εἶχα μαζί του, μέ κάλεσε γιά νά μοῦ διαψεύσει σέ ὑψηλούς τόνους κάθε πρόθεση τοῦ κυρίου Ὑπουργοῦ νά καταργήσει τό ἰσοδύναμο.
Ἀλλά αὐτή δέν ἦταν μία σκέψη τοῦ κυρίου Στυλιανίδη –γιά νά λέμε τοῦ στραβοῦ τό δίκιο, ἀλλά τοῦ ἐκσυχρονιστικοῦ ἱερατείου τοῦ Μεγάρου Μαξίμου καί τοῦ Ὑπουργείου Οἰκονομίας, τό ὁποῖο κόβει ὅ,τι βρεῖ μπροστά του. Καί φορολογεῖ ὅ,τι βρεῖ μπροστά του, ἀκόμη καί τά φιλοδωρήματα. Ἀπάντησα στόν συνεργάτη τοῦ ὑπουργοῦ, ὅτι ἄς δώσουμε χρόνο γιά νά δοῦμε ποιός θά δικαιωθεῖ καί ποιός θά διαψευστεῖ.
Χθές τό πρωί, μόλις ἄνοιξα τό mail μου, ἔπεσα πάνω στήν ἀκόλουθη ἐπιστολή, πού μοῦ ἦρθε ἀπό τό Ἐπιμελητήριο Κυκλάδων:
«Ἀγαπητέ κ. Κοττάκη,
Παρακαλῶ ὅπως ἀναδείξετε τό θέμα τῆς ΜΗ καταβολῆς τοῦ μεταφορικοῦ ἰσοδυνάμου, τόσο πρός τίς ἐπιχειρήσεις ὅσο καί πρός τούς κατοίκους τῶν νησιῶν. Ἡ παροῦσα κυβέρνηση προσπαθεῖ, σιωπηρά, νά τό καταργήσει.
Μέ ἐκτίμηση
Σπῦρος Κρυστάλλης»
Δέν θέλω νά προσθέσω πάρα πολλά πράγματα σ’ αὐτές τίς πέντε γραμμές. Δέν ἔχω τήν ὄρεξη, πραγματικά. Ἀπό τό περιεχόμενό της προκύπτει, καί αὐτό μπορῶ μόνο νά ἐπισημάνω, ποιός λέει τήν ἀλήθεια στούς Ἕλληνες καί ποιός τούς λέει συστηματικά ψέματα.
Λυπᾶμαι γιά τήν παράταξή μου. Καί ἐλπίζω ἡ σύντομη αὐτή ἐπιστολή νά ξυπνήσει κάποιους γιά τήν καταβολή τοῦ μεταφορικοῦ ἰσοδύναμου ἀντί τῆς σιωπηρῆς ΜΗ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ του, ἄλλως παύσεως πληρωμῶν πού προωθεῖ ὁ πολυδύναμος καί πολυμήχανος ἐκσυγχρονισμός τοῦ Μεγάρου Μαξίμου. Αὐτά.