Σέ ἔτος-ὁρόσημο ἀναδεικνύεται τό 2020 γιά τήν παγκόσμια Ναυτιλία, καθώς ἀναμένονται σημαντικές ἀποφάσεις, σχετικά μέ τήν δραστική καί ἀποτελεσματική μείωση ἐκπομπῆς τῶν ρύπων ἀπό τά καύσιμα τῶν πλοίων καί, γενικότερα, γιά τήν προστασία τοῦ περιβάλλοντος.
Οἱ Ἕλληνες πλοιοκτῆτες, ὅπως ἔχουν ἐπανειλημμένως διαμηνύσει, ὑποστηρίζουν τήν ἐπικείμενη Σύνοδο τῆς Ἐπιτροπῆς Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος τοῦ Διεθνοῦς Ναυτιλιακοῦ Ὀργανισμοῦ, μέ στόχο τήν ἐπίτευξη ἀποτελεσματικῶν καί βιώσιμων λύσεων.
Θά πρέπει ἐδῶ νά τονισθεῖ ὅτι σέ ἐποχές κατά τίς ὁποῖες ἡ προστασία τοῦ θαλασσίου περιβάλλοντος δέν ὑπῆρχε ἀκόμη στά κατάστιχα τῶν ὀργανισμῶν, ἡ ἑλληνική Ναυτιλία εἶχε ἤδη ἱδρύσει τήν Ἑλληνική Ἑταιρεία Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος, τήν περίφημη HELMEPA, ἰδέα τοῦ ἀειμνήστου εὐπατρίδη πλοιοκτήτη Γεωργίου Π. Λιβανοῦ! Μία ὀργάνωση, τῆς ὁποίας ἡ προσφορά καί τό κῦρος ἔχει ἀναγνωρισθεῖ παγκοσμίως.
Δέν εἶναι, συνεπῶς, «ἀναγκαστικό» ἤ προσποιητό τό ἑλληνικό ἐνδιαφέρον ἐν ὄψει τῆς κρίσιμης Συνόδου τῆς Ἐπιτροπῆς Προστασίας τοῦ Θαλασσίου Περιβάλλοντος τοῦ Διεθνοῦς Ναυτιλιακοῦ Ὀργανισμοῦ τοῦ ΟΗΕ, τήν ἐρχόμενη ἑβδομάδα.
Ὡστόσο, τά ὑπό συζήτηση καί λήψη μέτρα θά πρέπει νά ἐξετασθοῦν μέ κάθε λεπτομέρεια, σοβαρότητα καί εὐθύνη.
Γιά τόν λόγο αὐτό ἡ Ἕνωση Ἑλλήνων Ἐφοπλιστῶν καλεῖ τά κράτη μέλη τοῦ IMO καί ὅλους τούς ἐμπλεκόμενους φορεῖς νά ἀνταποκριθοῦν στίς εὐθύνες τους ὡς καθοριστικῆς σημασίας συντελεστές στήν χάραξη πολιτικῆς, σέ παγκόσμιο ἐπίπεδο, καί νά δεσμευθοῦν γιά τήν ἐπίτευξη ἐφικτῶν, ἐφαρμόσιμων καί βιώσιμων λύσεων γιά τά προβλήματα πού σχετίζονται μέ τό παγκόσμιο ἀνώτατο ὅριο θείου ἀπό τό 2020 στά ναυτιλιακά καύσιμα, καθώς καί γιά τή μείωση τῶν ἐκπομπῶν ἀερίων θερμοκηπίου ἀπό τά πλοῖα.
Καί δέν εἶναι χωρίς σημασία αὐτή ἡ ἐπισήμανση, καθώς ὑπάρχουν κράτη (σημαῖες), τά ὁποῖα ἔχουν ἀποφασιστικό λόγο στόν ΙΜΟ, ἀλλά ἡ ναυτιλιακή ὕπαρξή τους βασίζεται στόν ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλο, ὁ ὁποῖος χρησιμοποιεῖ τίς σημαῖες τους!
Διεθνῶς ἔχει ἐπισημανθεῖ ὅτι στό θέμα τῆς θεσπίσεως ἀνωτάτου ὁρίου θείου ἀπό τό 2020 ἔχουν παρατηρηθεῖ καί ὀρθῶς ἐντοπισθεῖ πολλά γνωστά κενά στόν ὑπό συζήτηση κανονισμό, τά ὁποῖα ὁδηγοῦν σέ πρακτικά προβλήματα κατά τήν ἐφαρμογή καί τήν ἐπιβολή του, πιθανότατα δέ καί σέ στρεβλώσεις τῶν ὅρων τοῦ ἐλεύθερου καί ὑγιοῦς ἀνταγωνισμοῦ, μέ κίνδυνο τήν σοβαρή διατάραξη τοῦ διεθνοῦς ἐμπορίου.
Εἶναι δέ χαρακτηριστική ἡ χθεσινή δήλωση τοῦ προέδρου τῆς ΕΕΕ Θ. Βενιάμη:
«Ὑπάρχει ἀναγκαιότητα νά διασφαλισθεῖ ὅτι ἡ λήψη μέτρων τά ὁποῖα θά θεσπίσει ὁ ΙΜΟ εἶναι ἐφικτό νά ἐφαρμοσθοῦν ἀπό τό σύνολο τῆς ναυτιλιακῆς βιομηχανίας. Κάθε τομέας θά πρέπει νά ἔχει τή δυνατότητα νά ἐπιλέγει τά πιό κατάλληλα ἀπό αὐτά γιά τό ἐπιχειρησιακό του μοντέλο, καί αὐτό θά πρέπει νά εἶναι σεβαστό ἀπό ὅλους.
Ἡ bulk/tramp ναυτιλία ἀντιπροσωπεύει περισσότερο ἀπό τό 84% τοῦ παγκοσμίου διά θαλάσσης ἐμπορίου, καί ὅποια μέτρα υἱοθετηθοῦν δέ θά πρέπει νά θέτουν σέ κίνδυνο τήν βιωσιμότητά της. Τά μέτρα δέ γιά τά ὁποῖα θά δεσμευθεῖ ὁ συγκεκριμένος τομέας, εἶναι ἀπαραίτητο νά ἀποτελέσουν δεσμεύσεις καί γιά τούς ναυλωτές».