Οὔτε… μάγος νά ἤμουν!
Ἔγραφα προχθές γιά τόν νεαρό πού πιάστηκε νά ὁδηγεῖ μέ …205 χιλιόμετρα στήν Συγγροῦ καί τώρα βρέθηκε γυναῖκα ὁδηγός, πού –πάλι στήν Συγγροῦ– ἔτρεχε μέ …περισσότερα ἀπό διακόσια! Καί δέν εἶναι μόνον αὐτό, ἀλλά χθές δημοσιεύθηκε ἔρευνα πού διεξήγαγε ἡ ΕΡΤ καί, συμφώνως πρός τά εὑρήματα, περίπου οἱ μισοί ὁδηγοί (47%) παραδέχονται ὅτι ὁδηγοῦν μέ τό κινητό στό χέρι, εἴτε πάντα (1%), εἴτε συχνά (4%), εἴτε μερικές φορές (16%), εἴτε σπάνια (26%).
Ἡ συντριπτική πλειοψηφία τῶν ἐρωτηθέντων τάσσεται ὑπέρ τῆς μειώσεως τῶν ὑφιστάμενων ὁρίων ταχύτητος ἐντός κατοικημένων περιοχῶν, ὅπως καί τῆς τοποθετήσεως καμερῶν στούς κεντρικούς ὁδικούς ἄξονες γιά τήν καταγραφή τῶν τροχαίων παραβάσεων καί τήν ἐπιβολή προστίμων. Ἀλήθεια, τί στήν εὐχή περιμένει τό κράτος γιά νά τοποθετήσει κάμερες σέ ὅλα τά «φανάρια» καί στίς διασταυρώσεις;
Εὐτυχῶς, σχεδόν 9 στούς 10 ὁδηγούς δηλώνουν ὅτι χρησιμοποιοῦν πάντα ζώνη ἀσφαλείας ἤ κράνος (87%) καί ἕνας στούς δύο ὁδηγούς (48%) ἀναφέρουν ὅτι σταματοῦν πάντα σέ διαβάσεις πεζῶν δίνοντας προτεραιότητα. Περίπου 6 στούς 10 (58%) ἀναφέρουν ὅτι ὁδηγοῦν κάνοντας χρήση κινητοῦ μέσῳ Bluetooth (πάντα 14%, συχνά 15%, μερικές φορές 16%, σπάνια 12%).
Τό 65% τῶν ὁδηγῶν παραδέχονται ὅτι ὁδηγοῦν μέ ταχύτητα πάνω ἀπό τό ὅριο (πάντα 1%, συχνά 5%, μερικές φορές 34%, σπάνια 25%) καί ἕνας στούς πέντε (20%) παραδέχεται ὅτι ὁδηγεῖ ἔπειτα ἀπό κατανάλωση ἀλκοόλ (συχνά 1%, μερικές φορές 4%, σπάνια 15%).
Τό 20% παραδέχεται ὅτι περνᾶ μέ κόκκινο φανάρι (πάντα 1%, συχνά 1%, μερικές φορές 4%, σπάνια 14%) καί τό ἴδιο ποσοστό λέει ὅτι ἀφήνει κάποιον χωρίς δίπλωμα νά ὁδηγεῖ (συχνά 2%, μερικές φορές 2%, σπάνια 1%). Τό 7% τῶν ἐρωτηθέντων ὁδηγῶν παραδέχονται ὅτι ἔχουν ἐπιτρέψει σέ ἀνήλικο κάτω τῶν 16 ἐτῶν νά ὁδηγήσει τό αὐτοκίνητο μέ (5%) ἤ χωρίς (2%) τήν ἐπίβλεψή τους.
Τά κύρια αἴτια τροχαίων ἀτυχημάτων
Ἡ ὁδήγηση ὑπό τήν ἐπήρεια ἀλκοόλ θεωρεῖται ἀπό τήν μεγάλη πλειοψηφία τῶν ἐρωτηθέντων ἡ κύρια αἰτία γιά τά τροχαῖα δυστυχήματα στήν χώρα μας (64% μεταξύ ὅσων ὁδηγοῦν κάποιο ὄχημα καί 73% μεταξύ ὅσων δέν ὁδηγοῦν). Ἀκολουθοῦν ἡ ὑπερβολική ταχύτητα (49% καί 55% ἀντιστοίχως), ἡ χρήση κινητοῦ κατά τήν ὁδήγηση (33% καί 29% ἀντιστοίχως), ἐνῷ ἀρκετά χαμηλότερα ἀναφέρονται ἡ κακή κατάσταση τοῦ ὁδικοῦ δικτύου (17% καί 18% ἀντίστοιχα), ἡ ἐλλιπής καί χαλαρή ἀστυνόμευση καί ἡ ἀτιμωρησία (16% καί 9% ἀντιστοίχως), ἡ κακή κατάσταση τῶν ὀχημάτων (4% καί 3% ἀντίστοιχα) καί ἡ ἐλλιπής σήμανση/σηματοδότηση (4% καί 2% ἀντίστοιχα).
Καθολική εἶναι ἡ ἀποδοχή τῆς ἀνάγκης (73%) γιά μείωση τοῦ ὑφιστάμενου ὁρίου ταχύτητος ἐντός κατοικημένων περιοχῶν. Τό ποσοστό ὅσων συμφωνοῦν εἶναι ἀκόμη ὑψηλότερο σέ ὅσους δέν ὁδηγοῦν (85%), ἀλλά παραμένει ἐξαιρετικά ὑψηλό καί μεταξύ τῶν ὁδηγῶν (69%).
Περίπου τρεῖς στούς τέσσερεις κατοίκους τῶν μεγάλων ἀστικῶν κέντρων τῆς χώρας (73%) δηλώνουν ὅτι ὁδηγοῦν αὐτοκίνητο καί περίπου ἕνας στούς εἴκοσι ὁδηγεῖ δίκυκλο. Στόν ἀντίποδα, δέν ὁδηγεῖ περίπου ἕνας στούς πέντε.
Συμπέρασμα: Ἔχουμε τά μαῦρα μας τά χάλια, τό ἀναγνωρίζουμε ὅλοι, ἀλλά τό κράτος δέν λαμβάνει μέτρα καί οἱ ὁδηγοί ἄν δέν πέσει πέλεκυς, δέν βάζουν μυαλό!