Μεταξύ Κοραή και Ρήγα

ΤΕΛΙΚΩΣ όποια πέτρα και αν σηκώσεις στην πατρίδα μας τον συνταγματολόγο Νίκο Αλιβιζάτο θα βρεις από κάτω

Είτε αυτή η πέτρα αφορά τις σχέσεις Εκκλησίας -Πολιτείας, είτε τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης, είτε την Επιτροπή 2021, είτε το νέο ορισμό που έδωσε στον πατριωτισμό η Πρόεδρος της Δημοκρατίας , η σκέψη του και το πνεύμα του είναι κυρίαρχο παντού. Δεν συζητώ για την σχέση του με τον κ. Σημίτη του οποίου διετέλεσε και υπηρεσιακός Υπουργός Εσωτερικών στις αξέχαστες εκλογές του 2000. Τότε που το κράτος δικαίου εθριάμβευσε . Αυτή θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ.

Αφορμή για το σημερινό σημείωμα με επίκεντρο τον διαπρεπή συνταγματολόγο μας αποτέλεσαν δύο πρόσφατες συνεντεύξεις. Η συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου στην ”Καθημερινή ”(Αλέξης Παπαχελάς) και η συνέντευξη του ιδίου του κ. Αλιβιζάτου στα ”Nέα” (Μιχάλης Μητσός). Στην συνέντευξή του ο Αρχιεπίσκοπος αποκάλυψε ότι ο πρώην Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επηρεάστηκε αρχικώς στο ζήτημα του διαχωρισμού Κράτους -Εκκλησίας από τον Νίκο Αλιβιζάτο. ”Είδα στη συζήτηση μας ότι ήταν επηρεασμένος-δεν μου το είπε ο ίδιος- από τα βιβλία και τις μελέτες του κ. Νίκου Αλιβιζάτου, του μεγάλου συνταγματολόγου, του επιτίμου καθηγητού. Και του είπα ότι η ζωή του ελληνικού κράτους δεν αρχίζει από το 1945 που πιστεύει ο κ. Αλιβιζάτος. Η ζωή του ελληνικού κράτους αρχίζει από την Μονή των Καλτεζών, από την Επανάσταση” τόνισε ο κ. Ιερώνυμος. Από τις διατυπώσεις του Αρχιεπισκόπου αποκαλύπτεται σήμερα ποιος κρυβόταν πίσω από τις εισηγήσεις για την διακοπή της μισθοδοσίας των κληρικών. Και γιατί χαιρόταν ο κ. καθηγητής που ο Τσίπρας κατά δήλωση του ”έπιανε πουλιά στον αέρα”. Στην συνέντευξη του στα ”Νέα” ο καθηγητής Αλιβιζάτος είναι εξ ίσου αποκαλυπτικός και έντιμος. Μας ενημερώνει γιατί η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και όχι μόνο εκείνη χρησιμοποιούν τον όρο ”νέος πατριωτισμός” και εξηγεί τι σημαίνει κατ’ αυτόν ο όρος. Ο κ. Αλιβιζάτος ομολογεί ότι “επειδή στην Ελλάδα ο όρος πατριωτισμός έχει οικειοποιηθεί από την Δεξιά χρειαζόταν ένα επίθετο. Το ”νέος” μου αρέσει γιατί υπαινίσσεται μια καινούργια προοπτική. Αλλά αυτός ο νέος πατριωτισμός εντάσσεται σήμερα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης γιατί δεν θα τα καταφέρουμε μόνοι μας”.

Έξοχα! Ώστε όλο το ζήτημα του πατριωτισμού λύνεται με ένα… επίθετο! Και όταν ρωτήθηκε τι ορίζει ως νέο πατριωτισμό απάντησε το καταπληκτικό: ”Την εξωστρέφεια ”! Μα τω θεώ! Ο πατριωτισμός βεβαίως όπως γράφει ο Μελέτης Μελετόπουλος είναι ένας και μοναδικός διαχρονικός και πανάρχαιος και είναι η υπεράσπιση της πατρίδας μας από τους επίδοξους εισβολείς. Φεύ. Αλλιώς τα βλέπει ο κ. καθηγητής. Άλλος είναι ο πατριωτισμός του και του ρεύματος που εκπροσωπεί μολονότι ηττάται διαρκώς στο πεδίο των ιδεών. Αντιγράφω και πάλι από την συνέντευξη Αλιβιζάτου:

”Ίσως η κεντρική αντίθεση , τους έχουμε και τους δύο αγάλματα στα Προπύλαια είναι Κοραής-Ρήγας Φεραίος. Ο Κοραής είναι το κλασικό τέκνο του ορθολογισμού, του διαφωτισμού που σου λέει διαβάζουμε , ετοιμαζόμαστε και με πολλή προετοιμασία κοιτάμε προς το αύριο. Σα να ακούς τον Σημίτη. Ο Ρήγας Φεραίος αντίθετα είναι Ιακωβίνος, πιστεύει πολύ στο συναίσθημα , τραβάμε μπροστά και θα αναγκάσουμε και τους άλλους με την ψυχή και την καρδιά να μας στηρίξουν. […] Το 1821 του βγήκε του Ρήγα. Ο Κοραής έλεγε να αφήσουμε την επανάσταση μέχρι να εκπαιδεύσουμε μια δύο γενιές Ελλήνων .Ήμασταν βέβαιοι όμως ότι θα γινόταν το Ναυαρίνο;”

Νομίζω ότι ο κ. Αλιβιζάτος είναι εξαιρετικά έντιμος στην αντίληψη του για τον πατριωτισμό. Το ρεύμα του Ρήγα – ”βάζω σε κίνηση την Ιστορία” – εκφράστηκε στην πολυκύμαντη ιστορική μας διαδρομή από τον Κολοκοτρώνη και τον Καραϊσκάκη έως τον Παύλο Μελά και τον Ίωνα Δραγούμη. Από τον Παλληκαρίδη και τους Ισαάκ-Σολωμού έως τους μοναχούς στο Κούγκι στο Αρκάδι, στην Μονή Εικοσιφοινίσσης, από πολλές δηλαδή ηρωικές προσωπικότητες που έθεσαν σε κίνδυνο την ζωή τους για να ξυπνήσει από την χειμερία νάρκη του το αθηναϊκό κέντρο. Έως τον σμηναγό Ηλιάκη και τα παιδιά του ελικοπτέρου των Ιμίων που αρνήθηκαν να προσνηωθούν σε τουρκική φρεγάτα εκείνη την βραδυά. Προτίμησαν να πέσουν! Όλους αυτούς”τρελούς” τους είπαν. Δεν τους γιορτάζει κανείς εκσυγχρονιστή . Χωρίς τις τρέλες τους όμως ούτε η ένωση της Κρήτης θα είχε γίνει γρήγορα, ούτε και η ενσωμάτωση της Μακεδονίας στον εθνικό κορμό, ούτε η Θράκη. Και βεβαίως αν ακολουθούσαμε την συνταγή του Κοραή ”να διαβάζουμε και να περιμένουμε”, ίσως να ήμασταν υπόδουλοι ακόμη. Αλλά αυτόν τον πατριωτισμό του Μελά, του Καραϊσκάκη, του Κολοκοτρώνη .του Παλληκαρίδη, τον πατριωτισμό που ξυπνά συνειδήσεις δεν τον θέλει το ρεύμα του κ. Αλιβιζάτου για τέσσερεις λόγους: Γιατί δεν είναι του …μορφωτικού του επιπέδου, γιατί δεν δίνει λογαριασμό στην Εσπερία πριν πει οτιδήποτε, γιατί δεν του αρέσουν οι συμβιβασμοί και γιατί τον έχει ”οικειοποιηθεί” η Δεξιά εκείνον τον πατριωτισμό. Ανυπόφορο για τους σαλονάτους εκσυγχρονιστές αυτό. Ο ”νέος πατριωτισμός” που ευαγγελίζεται το ρεύμα Αλιβιζάτου είναι διακριτός σήμερα στην ρητορεία της Προεδρίας της Δημοκρατίας. Τρέμει να πει την λέξη ”Τουρκία” η κυρία Σακελλαροπούλου στις δηλώσεις της, χρησιμοποιεί τον όρο ”ο εξ ανατολών γείτων”. Ο νέος πατριωτισμός διατυπώνεται στα απαράδεκτα tweet μελών της Επιτροπής 2021 για τον Καποδίστρια. Ο νέος πατριωτισμός εκφράζεται με την ”εξωστρέφεια ”. Επικοινώνησε η Επιτροπή 2021 με τον Δήμο Τριπόλεως και το μόνο που ζήτησε από τους αιρετούς είναι ”καινοτόμες δράσεις για προβολή”, ποιος Κολοκοτρώνης; Πέθανε ο Θεόδωρος, ζήτω η καινοτομία και η εξωστρέφεια!

Σέβομαι ειλικρινώς τις απόψεις του εθνικού μέντορα συγκεκριμένων πολιτικών δυνάμεων και πολιτικών της χώρας μας κυρίου Αλιβιζάτου. Βρίσκω πολύ έντιμα όσα είπε για τις σχολές Κοραή και Ρήγα. Από την μία η μικρά φρόνιμος και έντιμος Ελλάς που διαβάζει, ανέχεται την δουλεία της και περιμένει να έρθει η απελευθέρωση από τους πάσης φύσεως ζυγούς διά της επιφοιτήσεως. Και από την άλλη η άλλη Ελλάς που δεν διστάζει να θυσιαστεί και να πέσει για τους επόμενους. Που αντί να διαβάζει στέλνει… αδιάβαστους τους εχθρούς της. Με τελευταίο παράδειγμα τον Έβρο! Ειλικρινώς δεν έχω λόγια. Ευχαριστώ θερμώς τον κ. καθηγητή. Πιο εξομολογητικός δεν θα μπορούσε να είναι. Να μιλάτε τακτικότερα κύριε Αλιβιζάτε! Διαφωτίζετε!

Απόψεις

Ὁ Κωνσταντῖνος Καραμανλῆς γιά τόν Ἰωάννη Μεταξᾶ τοῦ «Ὄχι»

Εφημερίς Εστία
Τί ἐξομολογήθηκε στόν Βάσο Βασιλείου, σέ συνέντευξη πού περιελήφθη στόν συλλογικό τόμο ὑπό τόν τίτλο «Πολιτική ὡς δημιουργία»

Ἔχασε τήν ψυχραιμία του ὁ κ. Θεοδωρικάκος μέ τήν ἀποκάλυψη τῆς «Ἑστίας» γιά τήν ἐθνική ἐπέτειο

Εφημερίς Εστία
ΕΚΤΟΣ ΕΑΥΤΟΥ, προσπάθησε χθές ὁ ὑπουργός Ἀναπτύξεως κ. Τάκης Θεοδωρικάκος νά ἀπαντήσει στήν «Ἑστία» γιά τό ἀποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο γιά τήν κατάργηση τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς 28ης Ὀκτωβρίου στό ὑπουργεῖο του.

Ἡ σημασία τῆς 28ης Ὀκτωβρίου 1940

Εφημερίς Εστία
Η ΕΠΕΤΕΙΟΣ δέν ἑορτάζεται τυχαίως οὔτε μόνον ἀπό συγχρόνους …«ὑπερπατριῶτες». Ὑπῆρξε ὁρόσημο γιά τήν ἔκβαση τοῦ δεύτερου παγκοσμίου πολέμου καί καμπή γιά τήν ἀνάδυση τῆς μεταπολεμικῆς Ἑλλάδος ἀπό τήν ἧττα τῆς Μικρασιατικῆς ἐκστρατείας τοῦ 1922.

Γιατί σᾶς ἀρέσουν τόσο πολύ οἱ Beatles;

Δημήτρης Καπράνος
«Γιατί σᾶς ἀρέσουν τόσο πολύ οἱ Beatles; Τί τούς βρίσκετε;» μᾶς ρώτησε φίλη τῆς στήλης.

Βαρύτατους φόρους ἐπλήρωσαν οἱ πολῖτες

Εφημερίς Εστία
ΣΕ ΠΟΛΥ μεγάλη ὑπέρβαση τῶν φορολογικῶν ἐσόδων ὁδηγεῖ ἡ ἀκρίβεια πού πλήττει τούς πολῖτες στήν Ἑλλάδα, μέ ἀποτέλεσμα νά φαίνεται ὡς ἰδιαίτερα θετική ἡ πορεία πού ἔχει ὁ προϋπολογισμός.