ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025

Περί τουρισμοῦ, «ἀνάπτυξης» καί «ὑποδομῶν»

Οὐδείς ἀμφισβητεῖ τό ὅτι ἡ κρουαζιέρα εἶναι ὠφέλιμη γιά τήν ἐθνική μας οἰκονομία.

Οὐδείς, φυσικά, μπορεῖ νά πεῖ ὅτι ἡ κρουαζιέρα ἔπρεπε νά παραμείνει «προνόμιο» τῶν εὐπόρων κοινωνικῶν ὁμάδων, ὅπως ἦταν μέχρι πρίν ἀπό λίγα χρόνια. Ὁ ἄκρατος, ὅμως, τουριστικός καπιταλισμός πῆγε στό ἄλλο ἄκρο! Καί σκάρωσε κάτι βαπόρια-πολιτεῖες, πού στοιβάζουν πέντε χιλιάδες κόσμο καί τόν ἀμολᾶνε στά νησιά, καί χάνει ἡ μάνα τό παιδί καί τό παιδί τόν μπούσουλα!

Ναί, «ἐν τῇ καταναλώσει τό κέρδος», πού λέγαν’ οἱ παλαιότεροι, ἀλλά λέγαν’ καί «μέτρον ἄριστον», ἄν δέν κάνουμε λάθος.

Πολύ καλή ἡ πρωτοβουλία τῶν «Ποσειδωνίων» νά υἱοθετήσουν τήν ἰδέα γιά ἕνα “Forum” πού θά γινόταν στό ἐνδιάμεσο ἔτος (στά «μονά» χρόνια, καθώς στά «ζυγά» ἔχουμε τά μεγάλα «Ποσειδώνια») καί τήν ὑλοποίησαν. Καλό καί γιά τήν Θεσσαλονίκη, πού ὑποδέχθηκε τετρακόσιους ἐκπροσώπους τῆς παγκόσμιας βιομηχανίας (καί βαρείας, μάλιστα) τῆς κρουαζιέρας, οἱ ὁποῖοι κατέθεσαν προτάσεις καί ἀπόψεις. Καί πολύ καλά μᾶς τά εἶπαν, ὅτι δηλαδή ἐπιθυμία τῆς ἐν λόγῳ βιομηχανίας εἶναι νά πυκνώσει τίς προσεγγίσεις στά ἑλληνικά λιμάνια καί νά μᾶς φέρει ἀκόμη περισσότερους ταξιδιῶτες. Καί πολύ φυσικό τό ὅτι συνέστησαν στήν Ἑλλάδα «νά ἀποκτήσει τίς κατάλληλες ὑποδομές στούς τόπους ὑποδοχῆς»…

Ἐδῶ, λοιπόν, εἶναι ὁ «κόμπος» καί ὁ κίνδυνος. Νά μᾶς συμπαθᾶτε, ἀλλά ὅταν ἀκοῦμε τίς λέξεις «ἀνάπτυξη» καί «ὑποδομές» νά ἀναφέρονται στά ὑπέροχα (πλήν μικρά καί γραφικά) νησιά τοῦ Αἰγαίου, κάπου μᾶς πιάνει ἕνα σύγκρυο. Κι ἐπειδή ἔχουμε ταξιδέψει καί στά νησιά καί τά λιμάνια τῆς Καραϊβικῆς, ὅπου ἡ «ἀξιοποίηση» ἔχει δουλέψει μιά χαρά ἀπό τήν ἀνάποδη, καλό θά εἶναι, ὅταν ἀκοῦμε τίς λέξεις πού προαναφέρθηκαν, ἀφ’ ἑνός νά κουμπωνόμαστε καί ἀφ’ ἑτέρου νά κρατᾶμε μικρά καλάθια!

Τό νά ξαμολήσουν τρία-τέσσερα βαπόρια-πολιτεῖες ἀπό τέσσερεις-πέντε χιλιάδες κόσμο τό καθένα στήν Σαντορίνη, τήν Μῆλο, τήν Σάμο, δέν εἶναι εὔκολα διαχειρίσιμη ὑπόθεση. Τό μόνο βέβαιο εἶναι ὅτι θά ἀλλοιωθεῖ ὁ χαρακτῆρας τῶν νησιῶν καί τό ὄφελος θά εἶναι ἐλάχιστο, καθώς –ἀποδεδειγμένα– οἱ τουρίστες τῶν βαποριῶν χαμηλοῦ κόστους, παίρνουν ἀπό τό πλοῖο μέχρι καί τά μπουκαλάκια μέ τό νερό! Κι αὐτά πού ἀκούστηκαν ὅτι «κάθε τουρίστας ἀφήνει κατά μέσο ὅρο 400 εὐρώ στά λιμάνια», δέν εἶναι σοβαρά πράγματα. Τόσα ἀφήνουν ἐκεῖνοι πού ἔρχονται μέ τά βαπόρια πού κόβουν ἀκριβά εἰσιτήρια, πού ἔχουν ἄλλες ἀνέσεις, πού προσφέρουν ἄλλου εἴδους ψυχαγωγία.

Πάρτε παράδειγμα τόν Πειραιᾶ. Ἔρχονται τά πλοῖα-πόλεις, φορτώνουν τόν κόσμο στά πούλμαν καί τόν πηγαίνουν ντουγρού στήν Ἀκρόπολη, τό Σούνιο, τά Μουσεῖα τῆς Ἀθήνας. Στόν Πειραιᾶ μένουν κάποιοι ἐλάχιστοι, πού πίνουν κάνα ἐσπρεσσάκι, καμμιά πορτοκαλάδα, γύρω ἀπό τό λιμάνι. Κι ὅμως, ἡ πόλη δέχεται τεράστια ἐπιβάρυνση, μέ τά ἑκατοντάδες λεωφορεῖα, μέ τά «διώροφα», πού τούς πᾶνε βόλτα στήν Ἀθήνα καί τήν παραλία. Ἡ Πειραϊκή ἤδη «τσιμεντώνεται» γιά νά γίνουν κι ἄλλοι προβλῆτες, καί ἄντε νά δοῦμε πῶς θά σηκώσει ἡ πόλη κι ἄλλα πούλμαν κι ἄλλα διερχόμενα καραβάνια!

Ἤδη, ὁ Πειραιᾶς χάνει κόσμο, πού μετακομίζει σέ ἄλλες πόλεις (ἀπό ὀκτώ βουλευτικές ἕδρες, ἡ Α΄ Πειραιᾶ ἔπεσε στίς πέντε λόγῳ μείωσης τοῦ πληθυσμοῦ) καί ὁ κίνδυνος νά γίνει ἡ πόλη «Airbnb paradise» εἶναι ὁρατός.

Γι’ αὐτό καλή, πολύ καλή ἡ κρουαζιέρα, ἀλλά μέ ρέγουλα, μέ μέτρο καί, κυρίως, μέ προστασία τῆς ποιότητας τῆς ζωῆς μας, πού ὅλο καί χειροτερεύει…

Απόψεις

Διεύρυνσις τῶν διεκδικήσεων τῆς Ἀγκύρας καί πέρα ἀπό τό τουρκο-λιβυκό μνημόνιο

Εφημερίς Εστία
Ἐγείρονται ἀξιώσεις καί στήν καρδιά τοῦ Αἰγαίου – Ἀφοῦ ἐξησφάλισαν τήν ἀποχώρησή μας ἀπό τήν Κάσο, τώρα μᾶς πιέζουν καί δυτικώτερα γιά περιορισμό στά 6 μίλια – Ὑπῆρξε ἐπικοινωνία τοῦ Ἰταλικοῦ

Περί ἐπανακρατικοποιήσεως τοῦ ΟΣΕ

Μανώλης Κοττάκης
ΚΑΤΑ τήν διάρκεια τῶν μνημονίων οἱ δανειστές μας ἔκαναν ἕναν ἀκόμη ἐκβιασμό: ἄν θέλετε νά διαγραφοῦν τά δυσθεώρητα χρέη τοῦ Ὀργανισμοῦ Σιδηροδρόμων Ἑλλάδος, τότε ἰδιωτικοποιῆστε τους γιά ἕνα κομμάτι ψωμί. Εἶναι προαπαιτούμενο γιά τήν ἑπόμενη δόση.

Ἀνέβηκε στό 3,1% ὁ πληθωρισμός στήν Ἑλλάδα

Εφημερίς Εστία
ΣΕ ΑΝΟΔΙΚΗ πορεία ἐκινήθη ὁ πληθωρισμός τόσο στήν Ἑλλάδα ὅσο καί στό σύνολο τῆς Εὐρωζώνης τόν Ἰανουάριο, βάσει τῆς ἐκτιμήσεως τῆς Eurostat γιά τόν Ἐναρμονισμένο Δείκτη Τιμῶν Καταναλωτοῦ.

Ὁ Ἥφαιστος μᾶς ἐπαναφέρει στήν πραγματικότητα

Δημήτρης Καπράνος
Χορεύει ἡ γῆ στήν Σαντορίνη. Ὁ Ἥφαιστος ξυπνᾶ καί δείχνει ὅτι ἡ ἀνθρώπινη παρουσία δέν εἶναι πάντα ἱκανή νά ἀντιμετωπίσει τά στοιχεῖα τῆς φύεως. Κι ἐμεῖς, πού μικροί ἔχουμε διαβάσει τό «Ταξίδι στό κέντρο τῆς Γῆς», θυμόμαστε ὅτι ἕνα κῦμα ἅρπαξε τήν σχεδία μέ τούς ἐξερευνητές, τήν στροβίλισε σάν τρελλή καί τήν ἔβγαλε ἀπό μιά τρῦπα σέ μιά πλαγιά. Κι ὕστερα, ἔνας περαστικός, πληροφόρησε τούς ἔκπληκτους φυσιοδῖφες, πού εἶχαν δεῖ τόν Χάρο μέ τά μάτια τους, ὅτι βρίσκονταν στό ἡφαιστειῶδες ἰταλικό νησάκι Στρόμπολι, πού δέν ξεπερνᾶ σέ ἔκταση τά 12 τετραγωνικά χιλιόμετρα καί τοῦ ὁποίου οἱ μόνιμοι κάτοικοι, τόν χειμῶνα, εἶναι μόλις 497! Τούς εἶχε βγάλει, δηλαδή, χιλιάδες χιλιόμετρα μακρύτερα ἀπό τό σημεῖο, ἀπό τό ὁποῖο εἶχαν ξεκινήσει γιά νά ἐξερευνήσουν τό κέντρο τοῦ πλανήτη μας. Τότε, ὅλα μᾶς φαίνονταν πιθανά, ἀπό τόν Ναυτίλο τοῦ πλοιάρχου Νέμο μέχρι τόν Πόλεμο τῶν δύο κόσμων τοῦ Χέρμπερτ Τζώρτζ Οὐέλς. Καί νά, πού σήμερα, ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ προφῆτες, ἔρχονται πάλι στό μυαλό μας, καθώς ἡ Σαντορίνη, τό νησί μέ τό κοιμισμένο γιά χρόνια ἡφαίστειο, ἄρχισε νά φωνάζει ὅτι ὅλα ὅσα ἐμεῖς θεωροῦμε «κλιματική ἀλλαγή» καί προσπαθοῦμε νά τά ἀντιμετωπίσουμε μέ «πράσινες» μεθόδους, δηλαδή μία ἀκόμη εὐκαιρία γιά νά πλουτίσουν ὁρισμένα μεγάλα συμφέροντα, ἔχουν […]

Πέμπτη, 4 Φεβρουαρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΑΘΗΜΑ ΥΠΟΥΡΓΩΝ