H ἐφαρμογή τῆς δέσμης μέτρων «Fit for 55» ἐκτιμᾶται ὅτι θά αὐξήσει τό κόστος λειτουργίας τῆς ἑλληνικῆς ἀκτοπλοΐας κατά 320 ἑκατομμύρια εὐρώ τό 2031 (σέ σύγκριση μέ σενάριο μή ἐφαρμογῆς τῶν μέτρων), ἐάν δέν ληφθοῦν κατάλληλα μέτρα προσαρμογῆς.
Ἡ ὀνομασία «Fit for 55» ἀναφέρεται στόν στόχο τῆς ΕΕ νά μειωθοῦν οἱ ἐκπομπές ἀερίων τοῦ θερμοκηπίου κατά τοὐλάχιστον 55% ἕως τό 2030.
Ἡ προτεινόμενη δέσμη ἔχει σκοπό νά εὐθυγραμμίσει τήν νομοθεσία τῆς ΕΕ μέ τόν στόχο τοῦ 2030.
«Αὐτή ἡ ἐπιβάρυνση μπορεῖ νά ὁδηγήσει σέ μείωση τῆς ἀκτοπλοϊκῆς κίνησης κατά περισσότερο ἀπό 10% ὅταν ἐφαρμοσθοῦν τά μέτρα καί ἡ μειωμένη δραστηριότητα τοῦ κλάδου καί ὁ χαμηλότερος ἀριθμός ἐπισκεπτῶν στά νησιά τῆς χώρας θά ἐπιφέρει μείωση τοῦ ΑΕΠ κατά περισσότερο ἀπό 650 ἑκατομμύρια εὐρώ τό 2031. Θά ὑπάρξει ἐπίσης μείωση κατά 16.000 χιλιάδες θέσεις ἐργασίας στό σύνολο τῆς ἑλληνικῆς οἰκονομίας (νησιωτικές περιοχές καί ἠπειρωτική χώρα).
Ἡ μελέτη περιλαμβάνει τήν ἐκτίμηση τῶν ἐπιδράσεων στή λειτουργία τῆς ἐγχώριας ἐπιβατηγοῦ ναυτιλίας καί κατά ἐπέκταση στά οἰκονομικά μεγέθη τῶν νησιωτικῶν περιοχῶν τῆς χώρας ἀπό τήν ἐφαρμογή τῆς νομοθεσίας πού ἐντάσσεται στή δέσμη μέτρων “Fit for 55”».
Αὐτά εἶπε χθές, στήν ἡμερίδα τοῦ ΣΕΕΝ, ὁ πρόεδρος τοῦ ΙΟΒΕ Νικόλαος Βέττας, πού ἐπιμελήθηκε τήν σχετική ἔρευνα
Ὅπως ἀναφέρει ἡ ἔρευνα, τό 2022 ἡ Ἑλλάς ἦταν ἡ χώρα μέ τήν μεγαλύτερη ἐπιβατική κίνηση μέσῳ θαλάσσης στήν ΕΕ. Ἡ ἐπιβατηγός ναυτιλία ἐκτιμᾶται ὅτι συνέβαλε 11,8 δισ. εὐρώ σέ ὅρους ΑΕΠ τό 2023 (5,4% τοῦ συνόλου), ὑποστηρίζοντας συνολικά τήν ἀπασχόληση 318 χιλ. ἐργαζομένων (6,9% τοῦ συνόλου).
Τά ἔσοδα τῶν τουριστικῶν ἐπιχειρήσεων στίς νησιωτικές περιοχές ἀναμένονται νά εἶναι μειωμένα σέ σύγκριση μέ τό σενάριο βάσης κατά 433 ἑκατ. εὐρώ τό 2031. Σοβαρές εἶναι οἱ οἰκονομικές ἐπιπτώσεις στό σύνολο τῆς οἰκονομίας τό 2031: Προβλέπεται μικρότερο ΑΕΠ κατά 658 ἑκατ. εὐρώ, λιγότερα ἔσοδα γιά τό κράτος κατά 216 ἑκατ. εὐρώ, 15.900 λιγώτερες θέσεις ἐργασίας στό σύνολο τῆς οἰκονομίας.
Ὁ ὑπουργός Ναυτιλίας Χρ. Στυλιανίδης ἀνεφέρθη στήν ἀνάγκη γιά ἄμεση ἀνανέωση τοῦ ἀκτοπλοϊκοῦ στόλου, μέ νεότευκτα πράσινα, ἀσφαλῆ πλοῖα, ἡ ὁποία θά διασφαλίζει τήν συνοχή ὅλης τῆς νησιωτικῆς χώρας μέ ποιοτικούς καί κυρίως, μέ αὐστηρούς ὄρους ἀσφαλείας. Ἀναφερόμενος δέ στήν ἐξεύρεση/κάλυψη τῆς ἀπαιτούμενης χρηματοδότησης γιά τήν ὑλοποίηση τῶν παραπάνω ἔργων, ὁ κ. ὑπουργός μετέφερε τήν δέσμευση τῶν νέων μελῶν τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἐπιτροπῆς, μέ τά ὁποίῖα εἶχε σειρά συναντήσεων πρό ὀλίγων ἡμερῶν στίς Βρυξέλλες, νά συνεχίσει νά ὑποστηρίζει τίς πρωτοβουλίες καί τά ἔργα πού ἀποσκοποῦν στήν σύγχρονη καί περιβαλλοντικά φιλική ναυτιλία, μέ τίς ἀνάλογες λιμενικές ὑποδομές.
«Εἶμαι ἰδιαίτερα ἱκανοποιημένος πού μέ σκληρή καί συστηματική δουλειά πετύχαμε νά ἐξασφαλίσουμε σημαντικές εὐρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις μέσα ἀπό τό ΕΣΠΑ καί ἀπό ἄλλες πηγές γιά νά ὑλοποιήσουμε τά ἔργα αὐτά. Ἡ διαπραγμάτευση συνεχίζεται. Εἶναι δύσκολη διαπραγμάτευση, ἀλλά πιστεύω ὅτι καί ἐδῶ θά ἔχουμε κάποια ἀποτελέσματα πού θά βοηθήσουν πάρα πολύ στίς μεγάλες πρωτοβουλίες μας, πού ἀφοροῦν στό ΣΔΙΤ τῶν ἄγονων γραμμῶν ἀλλά καί τή χρηματοδότηση πού θά ἔχουν οἱ ἑταιρεῖες μας γιά νά φτάσουν στήν πράσινη μετάβαση μέ ἕναν φυσιολογικό καί ἤπιο τρόπο».