Μπορεῖ τό Αἰγαῖο νά ἔχει γίνει ἐσχάτως ἀντικείμενο συζητήσεων (ἀκόμη καί γιά «συνεκμετάλλευση» τῶν ἐνεργειακῶν του πόρων ἀκούσαμε νά ὁμιλοῦν ἐκλεγμένοι ἀπό τόν λαό ἐκπρόσωποί του στήν Βουλή), ἀλλά θά πρέπει νά μήν ξεχνᾶμε καί τήν ἄλλη, σπουδαία ἰδιότητα τοῦ πελάγους μας.
Τόν προσπορισμό ἐσόδων στήν ἐθνική μας οἰκονομία ἀπό τήν κρουαζιέρα.
Κάθε καλοκαίρι, οἱ περίφημες, καί περιζήτητες πλέον, κυκλικές κρουαζιέρες στά νησιά τοῦ Αἰγαίου καί στά παράλια τῆς Ἰωνίας ἀφήνουν στήν χώρα ἕνα σημαντικό ἔσοδο, τό ὁποῖο, ὡς φαίνεται, ἐφέτος θά εἶναι μεγαλύτερο ἀπό ὅ,τι ἦταν τό 2018. Ὁ Θεόδωρος Κόντες εἶναι ἕνας πολύπειρος παράγων τοῦ συγκεκριμένου χώρου. Μέ προϋπηρεσία σέ μεγάλες, διεθνεῖς ἑταιρεῖες κρουαζιέρας, εἶναι σήμερα πρόεδρος τῆς Ἑνώσεως Ἐφοπλιστῶν Κρουαζιερόπλοιων καί Φορέων Ναυτιλίας. Σέ πρόσφατες δηλώσεις του, ἀναφέρθηκε στίς ἐξελίξεις πού ἀναμένονται στόν τομέα του κατά τήν ἐφετινή τουριστική περίοδο, ἡ ὁποία ἀρχίζει τήν ἑπόμενη ἑβδομάδα. Κατά τήν ἄποψή του, ἡ Τουρκία ἐπανέρχεται στόν χῶρο τῆς κρουαζιέρας στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, προκαλώντας θετικές δονήσεις στό πεδίο τοῦ ἀνταγωνισμοῦ, συμβάλλουσα ταυτοχρόνως στήν αὔξηση τοῦ τουριστικοῦ κύματος, ἀπό τήν ὁποία ἀναμένεται νά ὠφεληθεῖ καί ἡ χώρα μας. Ὅπως προβλέπει ἡ Ἕνωση:
* Τό 2019 ἀναμένεται βελτίωση στήν κίνηση, ἡ ὁποία θά ἐπιφέρει περιορισμένη διόρθωση στίς ἀπώλειες τοῦ 2018 σέ μικρό ποσοστό καί στίς μεγάλες ἀπώλειες (περίπου 20%) τοῦ 2017.
* Ἡ βελτίωση τῶν συνθηκῶν πού ἐπικρατοῦν στήν Τουρκία καί, γενικότερα, στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένων τῆς Αἰγύπτου καί τοῦ Ἰσραήλ, ἀποτελοῦν τόν κυριότερο πόλο ἕλξεως γιά τήν εὐαίσθητη αὐτή περιοχή.
* Τά πράγματα δείχνουν ὅτι ἀντιστρέφονται, σέ ὅ,τι ἀφορᾶ στόν προορισμό «Ἀσία». Αὐτό φαίνεται ἀπό τό γεγονός ὅτι ἕνας ἀριθμός πλοίων ἐπιστρέφει στήν Μεσόγειο, προκειμένου νά καλυφθεῖ τό συνεχῶς αὐξανόμενο ἐνδιαφέρον γιά τήν περιοχή αὐτή.
* Οἱ προβλέψεις δείχνουν ὅτι θά ὑπάρξει αἰσθητή βελτίωση στούς ἑλληνικούς προορισμούς (περίπου 6-8% σέ σύγκριση μέ τό 2018), ἐνῶ ἡ ἀρχική πρόβλεψη κυμαινόταν στό 2-3%. Μόνο τά νησιά τοῦ Ἀνατολικοῦ Αἰγαίου παραμένουν σέ χαμηλά ἐπίπεδα, ἐπειδή παραμένει τό μεταναστευτικό πρόβλημα.
* Ἡ Τουρκία φαίνεται ὅτι ξανακερδίζει τίς ἀπώλειες τῶν προηγουμένων ἐτῶν, πρᾶγμα πού ἐξυπηρετεῖ καί τήν χώρα μας, δεδομένου ὅτι ὁ προορισμός τῆς Ἀνατολικῆς Μεσογείου συνδυάζει ἑλληνικούς καί τουρκικούς προορισμούς.
* Ἀξίζει νά ἀναφέρουμε τήν προσπάθεια τῆς γείτονος Τουρκίας νά ἐπανακτήσει τό χαμένο ἔδαφος μέ μία ἐπιδοματική πολιτική πρός τούς πράκτορες τῆς κρουαζιέρας, ἐπιστρέφοντας ἱκανοποιητικό ποσό ἀπό τά ἔξοδα λιμένων ἀνάλογα μέ τήν ἐποχή, τόν ἀριθμό ἐπιβατῶν ἀλλά καί τόν ἀριθμό προσεγγίσεων.
Ἡ πολιτική αὐτή φαίνεται νά ἔχει θετικά ἀποτελέσματα στά κυρίως λιμάνια κρουαζιέρας τῆς Τουρκίας, ἐνῶ ἡ Κωνσταντινούπολη δειλά-δειλά ἐπιστρέφει, λόγω χαμηλότερου κόστους ὑπηρεσιῶν καί εὔκολης ἀεροπορικῆς ἐξυπηρετήσεως, στόν χάρτη τῆς κρουαζιέρας.
* Στήν Ἑλλάδα, ὅμως, ἀντί διευκολύνσεων καί ἐπιχορηγήσεων, ἔχουμε αὐξήσεις κόστους σέ κύριους λιμένες καί ἐλάχιστες βελτιώσεις ὑπηρεσιῶν, ἡ δέ τιμολογιακή πολιτική πού ἐφαρμόζεται, εἶναι πολύ μακράν τῆς ὑγιοῦς ἀνταγωνιστικότητος.