ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2024

Τό ζεϊμπέκικο εἶναι σάν τό Πάτερ Ἡμῶν

Τό ζεϊμπέκικο τό σέβομαι ὅπως τήν θεία λειτουργία. Ζήτημα νά τό ’χω χορέψει δέκα φορές στήν ζωή μου. Πάντα ντυμένος σοβαρά, καί τό κουστούμι μέ γιλέκο. Γιατί εἶναι μυσταγωγία.

Ὅπως ἀκριβῶς τήν περιέγραψε ὁ μέγας μύστης Διονύσης Χαριτόπουλος. Τόν γιαλαντζί χορευτή τοῦ Ζαππείου θά τόν «ἔκοβα» ἀμέσως, γιά τό ἀδίκημα «Κακοποίηση ἱεροτελεστίας». Διαβάστε καί κρίνετε.

«Τό ζεϊμπέκικο δύσκολα χορεύεται. Δέν ἔχει βήματα· εἶναι ἱερατικός χορός μέ ἐσωτερική ἔνταση καί νόημα πού ὁ χορευτής ὀφείλει νά τό γνωρίζει καί νά τό σέβεται. Εἶναι ἡ σωματική ἔκφραση τῆς ἥττας. Ἡ ἀπελπισία τῆς ζωῆς. Τό ἀνεκπλήρωτο ὄνειρο. Εἶναι τό “δέν τά βγάζω πέρα”. Τό κακό πού βλέπεις νά ἔρχεται. Τό παράπονο τῶν ψυχῶν πού δέν προσαρμόστηκαν στήν τάξη τῶν ἄλλων. Τό ζεϊμπέκικο δέν χορεύεται ποτέ στήν ψύχρα εἰ μή μόνον ὡς κούφια ἐπίδειξη. Ὁ χορευτής πρέπει πρῶτα “νά γίνει”, νά φτιάξει κεφάλι μέ ποτά καί ὄργανα, γιά νά ἀνέβουν στήν ἐπιφάνεια αὐτά πού τόν τρῶνε. Ἡ περιγραφή τῆς προετοιμασίας εἶναι σαφής: “Παῖξε, Χρῆστο, τό μπουζοῦκι, ρίξε μιά γλυκιά πενιά, σάν γεμίσω τό κεφάλι, γύρνα το στή ζεϊμπεκιά”. Ὁ ἀληθινός ἄντρας δέν ντρέπεται νά φανερώσει τόν πόνο ἤ τήν ἀδυναμία του, ἀγνοεῖ τίς κοινωνικές συμβάσεις καί τόν ρηχό καθωσπρεπισμό. Συμπάσχει μέ τόν στίχο ὁ ὁποῖος ἐκφράζει σέ κάποιον βαθμό τήν προσωπική του περίπτωση, γι’ αὐτό ἐπιλέγει τό τραγούδι πού θά χορέψει, καί αὐτοσχεδιάζει σέ πολύ μικρό χῶρο ταπεινά καί μέ ἀξιοπρέπεια. Δέν σαλτάρει ἀσύστολα δεξιά κι ἀριστερά· βρίσκεται σέ κατάνυξη. Ἡ πιό κατάλληλη στιγμή γιά νά φέρει μιά μαύρη βόλτα εἶναι ἡ στιγμή τῆς μουσικῆς γέφυρας, ἐκεῖ πού καί ὁ τραγουδιστής ἀνασαίνει. Ὁ σωστός χορεύει ἅπαξ· δέν μονοπωλεῖ τήν πίστα.»

Τό ζεϊμπέκικο εἶναι σάν τό “Πάτερ Ἡμῶν”. Τά εἶπες ὅλα μέ τήν μία. Τά μεγάλα ζεϊμπέκικα εἶναι βαριά, θανατερά: Ἴσως αὔριο χτυπήσει πικραμένα τοῦ θανάτου ἡ καμπάνα καί γιά μένα.» (Τσιτσάνης). «Τί πάθος ἀτελείωτο πού εἶναι τό δικό μου, ὅλοι νά θέλουν τή ζωή κι ἐγώ τό θάνατό μου.» (Βαμβακάρης)

«Τό ζεϊμπέκικο δέν σέ κάνει μάγκα· πρέπει νά εἶσαι γιά νά τό χορέψεις. Οἱ τσιχλίμαγκες μέ τό τζέλ πού πατᾶνε ὁμαδικά σταφύλια στήν πίστα, ἐκφράζουν ἀκριβῶς τό χάος πού διευθετεῖ ἡ ἐσωτερική αὐστηρότητα καί τό μέτρο τοῦ ζεϊμπέκικου.

»Τό ζεϊμπέκικο δέν χορεύεται σέ οἰκογενειακές ἐξόδους ἤ γιορτές στό σπίτι· ἀπάδει πρός τό πνεῦμα. Πόσῳ μᾶλλον ὅταν ὑπάρχουν κουτσούβελα πού κυκλοφοροῦν τριγύρω παντελῶς ἀναίσθητα.

Εἶναι χορός μοναχικός. Δέν γίνεται κἄν λόγος γιά τό τσίρκο πού χορεύει ἐπιδεικτικά, σηκώνει τραπέζια μέ τά δόντια καί ἰσορροπεῖ ποτήρια στό κεφάλι του. Ἤ τή φρικώδη καρικατούρα ζεϊμπέκικου πού παρουσιάζουν οἱ χορευτές στίς παλιές ἑλληνικές ταινίες καί προσφάτως στά τηλεοπτικά σόου. Τό ζεϊμπέκικο εἶναι κλειστός χορός, μέ ὀδύνη καί ἐσωτερικότητα. Δέν ἀπευθύνεται στούς ἄλλους. Ὁ χορευτής δέν ἐπικοινωνεῖ μέ τό περιβάλλον.

Περιστρέφεται γύρω ἀπό τόν ἑαυτό του, τόν ὁποῖο τοποθετεῖ στό κέντρο τοῦ κόσμου. Γιά πάρτη του καίγεται, γιά πάρτη του πονάει καί δέν ἐπιζητεῖ οἶκτο ἀπό τούς γύρω. Τά ψαλίδια, τά τινάγματα, οἱ ἰσορροπίες στό ἕνα πόδι εἶναι γιά τά πανηγύρια. Τό πολύ νά χτυπήσει τό δάπεδο μέ τό χέρι “ν’ ἀνοίξει ἡ γῆ νά μπεῖ”.»

Αὐτά ἀπό τόν Διονύση, κι ὅποιος «ἀντιλαβοῦ», ἀντιλαβοῦ…

Απόψεις

Την Κυριακή 29.12 με την Εστία: Ευλογημένο ημερολόγιο 2025

Εφημερίς Εστία
Στις 29.12 η Εστία της Κυριακής παρουσιάζει το ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2025!

Στόχος ἡ εὐρωπαϊκή ταυτότητα καί ὁ Χριστιανισμός σέ Δύση καί Ἀνατολή

Εφημερίς Εστία
Τί κρύβεται πίσω ἀπό τήν τυφλή ἐπίθεση τοῦ ριζοσπάστη φονταμενταλιστῆ Σαουδάραβα στήν Χριστουγεννιάτικη ἀγορά τοῦ Μαγδεμβούργου μέ πέντε νεκρούς – Ὑποκρινόταν τόν ἀντι-ισλαμιστή ὀπαδό τοῦ AfD γιά νά κοιμίζει τίς Ἀρχές – Σέ ἐξέλιξη ὁ θρησκευτικός φανατισμός κατά Χριστιανῶν ἀπό τήν Συρία ἕως τήν Γερμανία – Ἀλλά ἡ Δύσις εὔχεται «Καλές ἑορτές» καί ὄχι «Καλά Χριστούγεννα» γιά νά σέβεται τήν θρησκευτική ἐλευθερία τῶν μουσουλμάνων!

Ὅταν πολιτικοί καί δημοσιογράφοι ἔκαναν «πλειστηριασμό» σέ τράπεζες

Μανώλης Κοττάκης
Σᾶς γράφω ἀπό τήν Θεσσαλονίκη. Ὁ ὅμιλός μας θά ἐκδώσει μέσα στόν Ἰανουάριο τήν ἐφημερίδα «Θεσσαλονίκη».

Προάγγελος τοῦ Ἐρντογάν στήν Συρία ὁ Χακάν Φιντάν

Εφημερίς Εστία
Δαμασκός.– Προάγγελος τῆς ἐπικειμένης ἐπισκέψεως τοῦ Ἐρντογάν στήν Συρία, πού ἐπισφραγίζει τήν ἐπικυριαρχία τῆς Τουρκίας στήν χώρα, ὑπῆρξε ἡ χθεσινή συνάντησις τοῦ Χακάν Φιντάν μέ τόν ἰσλαμιστή ἡγέτη Ἄχμεντ ἀλ Σάρα (Ἀμπού Μωχάμαντ ἀλ Τζολάνι) στό Προεδρικό Μέγαρο τῆς Δαμασκοῦ.

Τό ροῦχο κάνει τόν παππᾶ, ὅπως καί νά ’χει

Δημήτρης Καπράνος
Ἴσως φανεῖ συντηρητικό, ἀλλά δέν μποροῦμε εὔκολα νά δεχθοῦμε τήν ἐμφάνιση ὁρισμένων παρουσιαστῶν στήν τηλεόραση.