ΜΕΙΩΣΗ τοῦ χρόνου ἀναμονῆς γιά τήν ἔκδοση ἐπικουρικῆς συντάξεως ὑπόσχεται ὁ ΕΦΚΑ, μέ ἐγκύκλιο πού ἐξέδωσε περιγράφοντας λεπτομερῶς τούς ὅρους καί τίς προϋποθέσεις γιά τούς δικαιούχους.
Συμφώνως πρός ἐγκύκλιο πού ἀπευθύνεται στίς ἁρμόδιες ὑπηρεσίες ἀπονομῶν τοῦ ΕΦΚΑ, ἡ ἔκδοσις ἐπικουρικῆς συντάξεως θά πρέπει ὑποχρεωτικῶς νά γίνεται ἐντός τριῶν καί, ὑπό προϋποθέσεις, ἕξι μηνῶν. Στήν ἐγκύκλιο πού ἐξέδωσε ὁ Φορεύς καί δημοσιεύει τό Ἑνιαῖο Δίκτυο Συνταξιούχων, παρέχονται διευκρινήσεις σχετικῶς πρός τήν χρονική «συνθήκη» ἀπονομῆς τῶν ἐπικουρικῶν συντάξεων, σέ ἐφαρμογή τοῦ τελευταίου Ἀσφαλιστικοῦ Νόμου (ν.5078/23). Παράλληλα ἀποσαφηνίζεται τό καθεστώς χορηγήσεως μειωμένης συντάξεως, καθώς ἐπίσης καί ἡ διαδικασία ἐφαρμογῆς καί ἀξιοποιήσεως τοῦ χρόνου ἐξοφλήσεως τοῦ ποσοῦ ἐξαγορᾶς ἀσφαλιστικοῦ χρόνου.
Σέ κάθε περίπτωση, τονίζεται ὅτι βασική προϋπόθεσις γιά χορήγηση ἐπικουρικῆς συντάξεως εἶναι ἡ συμπλήρωσις τό λιγώτερο 15 ἐτῶν προϋπηρεσίας.
Πιό ἀναλυτικῶς:
Ἀλλάζει ἡ fast track διαδικασία ἀπονομῆς ἐπικουρικῆς συντάξεως καί ἐφάπαξ παροχῆς, ὅπως εἶχε διαμορφωθεῖ μέ τόν «νόμο Χατζηδάκη» (ν.4921/22). Ἀπό τήν ψήφιση τοῦ νέου Ἀσφαλιστικοῦ Νόμου, δηλαδή ἀπό τόν Δεκέμβριο τοῦ 2023 καί μετά, οἱ ἐπικουρικές συντάξεις δέν θά ἀπονέμονται στήν βάση τῆς συμπληρώσεως τοῦ 67ου ἔτους ἡλικίας τοῦ δικαιούχου. Θά ἀπονέμονται ἐντός τριῶν μηνῶν ἀπό τήν ἡμερομηνία ἐκδόσεως τῆς κύριας συντάξεως. Ἐναλλακτικά, θά ἀπονέμονται ἐντός ἕξι μηνῶν ἀπό τήν ἡμερομηνία ὑποβολῆς τῆς αἰτήσεως ἀπονομῆς ἐπικουρικῆς συντάξεως, σέ περίπτωση πού αὐτή ὑπεβλήθη σέ μεταγενέστερο χρόνο ἀπό τήν αἴτηση γιά ἀπονομή κύριας συντάξεως.
Οἱ ἔλεγχοι τῶν ἀποφάσεων συντάξεως τοῦ κύριου φορέως πού ἐκδίδονται μέ τήν διαδικασία τῆς ταχείας ἀπονομῆς (fast track), θά πραγματοποιοῦνται ἐντός τριῶν ἐτῶν ἀπό τήν ἔκδοσή τους. Σέ κάθε περίπτωση, μετά τήν παρέλευση πενταετίας ἀπό τήν ἔκδοση τῆς σχετικῆς συνταξιοδοτικῆς πράξεως δεν μπορεῖ νά γίνει ἔλεγχος.
Ἄρα, ἐάν ὑπάρχουν λάθη στήν fast track διαδικασία, μέ συνέπεια ὁ συνταξιοῦχος νά λαμβάνει μικρότερη σύνταξη ἀπό αὐτή πού θά τοῦ ἀναλογοῦσε καί παρέλθει ἡ πενταετία, δέν μπορεῖ νά γίνει ἔλεγχος γιά νά διορθωθοῦν.
Εἰδικά γιά τίς ἐπικουρικές συντάξεις, οἱ ἔλεγχοι πρέπει νά γίνουν ἐντός ἑνός ἔτους ἀπό τήν ἔκδοσή τους. Ἄν παρέλθουν τρία ἔτη ἀπό τήν ἔκδοση τῆς συνταξιοδοτικῆς πράξεως, σέ αὐτήν τήν περίπτωση δέν ἐπιτρέπεται νά γίνουν ἔλεγχοι.
Ἐάν ὁ ἀσφαλισμένος δικαιωθεῖ μειωμένης συντάξεως ἀπό τόν κύριο φορέα, τότε ἡ μείωσις αὐτή ἐφαρμόζεται στό ἴδιο ποσοστό καί γιά τήν ἐπικουρική σύνταξη. Μόνο πού ὅποια μείωσις ἀφορᾶ στό τμῆμα τῆς συντάξεως μέχρι 31.12.2014, καθώς ἀπό τήν ἀνωτέρω ἡμερομηνία καί μετά ἄλλαξε ὁ τρόπος ὑπολογισμοῦ.
Γιά ἀναγνώριση χρόνου ἀσφαλίσεως, ἡ ἐγκύκλιος ὁρίζει ὅτι, ἐάν δέν ἔχει παρέλθει ἡ ἡμερομηνία ἐξοφλήσεως, τότε ἐκδίδεται ἐγκριτική ἀπόφασις ἐκδόσεως ἐπικουρικῆς συντάξεως.
Ἐάν ὅμως ἔχει παρέλθει ἡ νόμιμη προθεσμία ἐξοφλήσεως γιά ἐξαγορά χρόνου ἀσφαλίσεως, τότε γιά νά ἐκδοθεῖ ἐγκριτική ἀπόφασις ἀπονομῆς ἐπικουρικῆς συντάξεως ἀπαιτεῖται ὁ δικαιοῦχος νά ὑποβάλλει ἐκ νέου σχετική αἴτηση. Στήν περίπτωση αὐτή ὅμως, ὅποια οἰκονομικά ἀποτελέσματα προκύπτουν, ἐκκινοῦν ἀπό τήν ἡμερομηνία ὑποβολῆς τῆς νέας αἰτήσεως.