Μία ἐπιλογή πού φέρνει σέ δύσκολη θέση τήν Τουρκία
ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ θά εἶναι, συμφώνως πρός ἀξιόπιστες πληροφορίες, ὁ ἰμάμης τοῦ τεμένους τῶν Ἀθηνῶν, ἡ ἀνέγερσις τοῦ ὁποίου ὁλοκληρώνεται στήν περιοχή Βοτανικοῦ καί πολύ σύντομα ἀναμένεται νά ἀρχίσει ἡ λειτουργία του. Ἡ ἐπιλογή εἶναι τέτοια, πού οὐδείς καλόπιστος μουσουλμάνος θά μποροῦσε νά τήν ἀμφισβητήσει, ἀφοῦ τό Κάιρο ἀποτελεῖ τό πνευματικό κέντρο τοῦ ἰσλάμ, μέ τήν θεολογική σχολή τῆς αἰγυπτιακῆς πρωτευούσης νά ἐκτιμᾶται ὡς τό σημαντικώτερο ἀνώτατο πνευματικό ἵδρυμα τοῦ μουσουλμανικοῦ κόσμου. Ἡ ἐξέλιξις αὐτή ἐκτιμᾶται ὅτι θά φέρει σέ δύσκολη θέση τήν Τουρκία, ἡ ὁποία δέν θά μπορέσει νά ἀμφισβητήσει τήν ἐπιλογή ἑνός ἱερωμένου προερχομένου ἀπό ἐκεῖ. Μπορεῖ νά θεωρεῖ τήν Αἴγυπτο ὡς τόν σημαντικώτερο ἀνταγωνιστή της – ἄν ὄχι καί ἀντίπαλο, στήν προσπάθειά της νά προβληθεῖ ὡς ἡ χώρα πού θά ἔχει τήν πρωτοκαθεδρία στό ἰσλάμ, δέν μπορεῖ ὅμως νά ὑποστηρίξει ὅτι ἡ ἴδια προηγεῖται εἰδικῶς στά θεολογικά ζητήματα. Πρέπει νά σημειωθεῖ ὅτι κανένα ἀπό τά τουρκικά πανεπιστήμια δέν χαίρει ἀντιστοίχου ἐκτιμήσεως πρός αὐτό τοῦ Καΐρου. Τό δεύτερο σέ κῦρος ἦταν, μέχρι τούς πολέμους τοῦ Κόλπου, αὐτό τῆς Βαγδάτης, τό ὁποῖο ὅμως πλέον ἔχει χάσει τήν αἴγλη του, καθώς τό Ἰράκ δυναστεύεται ἀκόμη ἀπό πολυετεῖς πολέμους. Πρέπει, πάντως, νά σημειωθεῖ ὅτι τό κῦρος ἑνός ἰμάμη προερχομένου ἀπό τό Κάιρο ἀκυρώνει καί ὅλον τόν σκεπτικισμό πού ἐγείρεται κατά καιρούς ἀναφορικῶς πρός τά διάφορα «δόγματα» μουσουλμάνων. Στήν πραγματικότητα, στό ἰσλάμ δέν ὑφίστανται δογματικές διαφορές ἤ σχίσματα ἀνάλογα μέ αὐτά τῆς χριστιανικῆς θρησκείας. Τό ἴδιο τό Κοράνι προβλέπει ὅτι ὁ κάθε ἱεροδιδάσκαλος μπορεῖ νά προβεῖ σέ ὅποιαν ἑρμηνεία τοῦ ἱεροῦ βιβλίου θέλει. Ἄλλωστε, ὁ διχασμός σέ σιῖτες καί σουνῖτες βασίζεται σέ πολιτικές παρά σέ δογματικές διαφορές. Οἱ σιῖτες καθοδηγοῦνται ἀπό τό Ἰράν καί οἱ σουνῖτες ἀπό τήν Σαουδική Ἀραβία. Ὑπάρχουν, βεβαίως, καί πολυάριθμες σέκτες, κυρίως στήν σουνιτική πλευρά, οἱ ὁποῖες ὅμως δέν θά μποροῦσαν νά διεκδικήσουν συμμετοχή στήν διοίκηση τοῦ τεμένους. Ἄλλωστε, κάτι τέτοιο δέν μποροῦν νά κάνουν οὔτε σέ μουσουλμανικές χῶρες. Χαρακτηριστικό εἶναι, πάντως, ὅτι οὐδεμία ἀντίδρασις ἔχει ἐκδηλωθεῖ ἀπό πλευρᾶς Ἑλλήνων μουσουλμάνων ὡς πρός τόν ἰμάμη καί ἡ κριτική τους ἐπικεντρώνεται στήν ἀρχιτεκτονική τοῦ τεμένους. Ὁ πρόεδρος τῆς Μουσουλμανικῆς Ἑνώσεως Ἑλλάδος Ναΐμ Ἐλ Γαντούρ τό χαρακτήρισε «μεγάλο περίπτερο», ἐπισημαίνοντας ὅτι δέν θά ἔχει οὔτε μιναρέ οὔτε μεγάφωνα, κριτική τήν ὁποία ἔχει ἀσκήσει καί ὁ Ἐρντογάν. Ὅμως, σέ καμμία εὐρωπαϊκή χώρα τά τεμένη δέν ἔχουν μιναρέδες.