ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ τῶν περιοδικῶν δηλώσεων ΦΠΑ κάθε μῆνα γιά νέες ἐπιχειρήσεις καί ἐπαγγελματίες δρομολογεῖ ἡ ΑΑΔΕ.
Τό μέτρο στοχεύει στήν δραστική μείωση τοῦ κενοῦ ΦΠΑ καθώς ἡ φορολογική διοίκησις ἐπιδιώκει ἕως τό 2027 νά ἔχει πέσει κάτω ἀπό 9%. Παράλληλα, τό μέτρο προσδοκᾶ νά βάλει φρένο στούς ἐμπόρους πού ἀνοίγουν ἐποχιακές ἐπιχειρήσεις καί ἐνῷ ἔχουν ὑποχρέωση ὑποβολῆς περιοδικῶν δηλώσεων τοῦ φόρου, δέν τίς ὑποβάλλουν ἀφήνοντας μεγάλα χρέη. Ἐπίσης, συμφώνως πρός τούς παράγοντες τῆς φορολογικῆς διοικήσεως, θά περιορισθεῖ τό μεγάλος βάρος πού πέφτει στίς ἐπιχειρήσεις, μέ ἀποτέλεσμα κάποιες νά μήν πληρώνουν ΦΠΑ ἤ νά ρυθμίσουν τόν φόρο σέ πολλές δόσεις. Ὡστόσο, ἡ διαδικασία τῶν συνεχῶν ρυθμίσεων διογκώνει τίς ὀφειλές καί «ἀνοίγουν ὅλο καί περισσότερο τίς ἐκκρεμότητές τους μέ τήν ἐφορία» ἀνέφερε ὁ διοικητής τῆς ΑΑΔΕ.
Εἰδικώτερα, ἡ ΑΑΔΕ ἀπεφάσισε οἱ περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ νά ὑποβάλλονται ἀνά μῆνα, ἀντί ἀνά τρίμηνο, γιά τίς ἐπιχειρήσεις καί τούς ἐλεύθερους ἐπαγγελματίες πού τηροῦν ἁπλογραφικά βιβλία. Ὁ πῆχυς μπαίνει φέτος πάνω ἀπό τά 26,6 δισ. εὐρώ, ποσόν πού οὐδέποτε στό παρελθόν ἔχει συγκεντρωθεῖ μόνο ἀπό τόν ΦΠΑ. Ὅπως δήλωσε ὁ διοικητής τῆς ΑΑΔΕ, Γιῶργος Πιτσιλῆς, σέ συνέντευξή του στήν ΕΡΤ, «πᾶμε σέ αὐτή τή λύση γιατί ὁποιαδήποτε ἄλλη λύση θά ὁδηγοῦσε σέ καταστρατηγήσεις. Ὑπάρχουν μιά σειρά ἀπό ἐπιχειρήσεις οἱ ὁποῖες ἐμφανίζονται ἕναν Ἀπρίλιο, ἕνα Μάιο καί ἐξαφανίζονται ἕναν Ὀκτώβριο». Μέ βάση τό σχέδιο τῆς ΑΑΔΕ, τό καθεστώς τῶν δηλώσεων ΦΠΑ θά ἀλλάξει ὡς ἑξῆς:
Οἱ ἐπιχειρήσεις οἱ ὁποῖες θά κάνουν ἔναρξη ἀπό τόν Ἀπρίλιο καί μετά καί γιά τά δύο πρῶτα χρόνια λειτουργίας τους στήν πρώτη φάση, ἀνεξαρτήτως βιβλίων πού τηροῦν, θά ὑποβάλλουν τίς δηλώσεις ΦΠΑ κάθε μῆνα. Αὐτό σημαίνει ὅτι γιά τίς συναλλαγές τοῦ μηνός Ἀπριλίου, ἡ περιοδική δήλωσις καί ἡ πληρωμή τοῦ ΦΠΑ θά γίνουν τόν Μάιο.
Τόν Ἰούλιο τό μέτρο θά ἐπεκταθεῖ καί στίς ἐπιχειρήσεις οἱ ὁποῖες ἔχουν ξεκινήσει νά λειτουργοῦν ἀπό τό 2024 καί μετά. Τόν Ὀκτώβριο τοῦ 2025 θά ἐφαρμοσθεῖ ἡ τρίτη φάσις, ἡ ὁποία θά προβλέπει τήν προαιρετική ὑποβολή τῶν περιοδικῶν δηλώσεων ΦΠΑ, ἀπό ὅλους τούς ὑπόχρεους μέ ἁπλογραφικά βιβλία, οἱ ὁποῖοι σήμερα ὑποβάλουν τίς περιοδικές ἀνά τρίμηνο.
Παράλληλα ὁ διοικητής τῆς ΑΑΔΕ κ. Γιῶργος Πιτσιλῆς ἄφησε ἀνοικτό τό ἐνδεχόμενο νά παραταθεῖ ἡ ἔναρξη ἐφαρμογῆς τοῦ ψηφιακοῦ δελτίου ἀποστολῆς, πού πρόκειται νά ἐφαρμοσθεῖ ἀπό τήν 1η Ἀπριλίου σέ μία σειρά ἐπιχειρήσεων. Γιά τό ψηφιακό πελατολόγιο εἶπε πώς θά ξεκινήσει μέσα στόν Ἀπρίλιο πιλοτικῶς μέ τήν πρώτη ὁμάδα ἐπιχειρήσεων πού εἶναι αὐτές πού συνδέονται μέ τά ὀχήματα, ὅπως, πάρκινγκ, συνεργεῖα, πλυντήρια, ἐνοικιάσεις ὀχημάτων. Σταδιακῶς θά ἐπεκταθεῖ σέ ὅλες τίς ἐπιχειρήσεις καί τούς ἐλεύθερους ἐπαγγελματίες, οἱ ὁποῖοι θά ὑποχρεώνονται νά καταγραφοῦν σέ εἰδικό ἠλεκτρονικό βιβλίο πού θά τηρεῖται στό myDATA, οἱ πελάτες πού προσέρχονται στίς ἐγκαταστάσεις τῆς ἐπιχειρήσεως.