ΤΟ ΝΕΟ ρυθμιστικό πλαίσιο γιά τό Ἑνιαῖο Πανευρωπαϊκό Συνταξιοδοτικό Προϊόν ἀναμένεται νά ὁλοκληρωθεῖ μέχρι τό τέλος τοῦ 2021.
Ἡ ἀνάδειξις τοῦ συμπληρωματικοῦ ρόλου τῆς ἰδιωτικῆς ἀσφαλίσεως, ἡ μείωσις τῆς φορολογίας, ἐφ’ ὅσον κλείσει ἡ παρένθεσις τῆς ὑγειονομικῆς κρίσεως ἀλλά καί τοῦ ἰδιωτικοῦ χρέους, ὅπως καί ἡ διεύρυνσις τῆς φορολογικῆς βάσεως περιλαμβάνονται στούς στόχους τοῦ Ὑπουργείου Οἰκονομικῶν γιά τό 2021, ὅπως καταγράφονται στό Ἑνοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικῆς Πολιτικῆς.Στόν προγραμματισμό τοῦ Ὑπουργείου Οἰκονομικῶν γιά τό 2021 ἐντάσσονται 9 στόχοι, 8 βασικές μεταρρυθμίσεις, 7 μείζονα ἔργα, χρονοδιάγραμμα γιά τό ἑπόμενο ἔτος καί ρυθμιστικό πλαίσιο ἕξι νομοθετικῶν παρεμβάσεων.
Τό λεγόμενο PEPP εἶναι μία ἀτομική ἰδιωτική εὐρωπαϊκή σύνταξις, ἡ ὁποία προβλέπεται νά λειτουργεῖ σέ ἐθελοντική βάση ἀποκλειστικῶς καί μόνο ὡς συμπληρωματική στά ἐθνικά συνταξιοδοτικά συστήματα. Θά ἔχει τά ἴδια βασικά χαρακτηριστικά σέ ὅλα τά κράτη μέλη τῆς Ε.Ε. καί θά μπορεῖ νά προσφέρεται ἀπό εὐρύ φάσμα παρόχων, ὅπως ἀσφαλιστικές ἑταιρεῖες, τράπεζες, ταμεῖα ἐπαγγελματικῆς συνταξιοδοτήσεως, ἐπιχειρήσεις ἐπενδύσεων καί διαχειριστές περιουσιακῶν στοιχείων.
Συμφώνως πρός ἀρχικές εἰσηγήσεις ἐξετάζεται νά ὑπάρξει ἔκπτωσις ἀπό τό φορολογητέο εἰσόδημα τῶν εἰσφορῶν γιά ἰδιωτική ἀσφάλιση, τοὐλάχιστον μέχρι ἕνα ἐπίπεδο.
Στό πλαίσιο τοῦ στρατηγικοῦ σχεδιασμοῦ τοῦ ΥΠΟΙΚ στόν τομέα τῆς φορολογίας, θεσπίζονται σημαντικές ρυθμίσεις ὅπως οἱ ὑπεραποσβέσεις γιά τίς ἐπιχειρήσεις στήν πράσινη οἰκονομία καί τόν ψηφιακό μετασχηματισμό, καί προωθεῖται ἡ εἰσαγωγή νομοθετικοῦ πλαισίου γιά τήν σύσταση ὁμίλων ΦΠΑ. Ὅπως προκύπτει, δύο ἤ περισσότεροι ἐπιχειρηματίες θά μποροῦν νά θεωρηθοῦν ὑπό προϋποθέσεις ὡς ἑνιαῖος ἐπιχειρηματίας, ἤτοι ὅμιλος ΦΠΑ, ἐνῶ ἡ δραστηριότης τήν ὁποία ἀσκοῦν μπορεῖ νά θεωρηθεῖ ὡς ἑνιαία δραστηριότης.
Ἡ διεύρυνσις τῆς φορολογικῆς βάσεως θά ἐπέλθει μέ τήν μεταρρύθμιση τῶν ἀντικειμενικῶν ἀξιῶν καί τήν αὔξηση τῶν ἠλεκτρονικῶν συναλλαγῶν.Ταυτοχρόνως ἐπιδιώκεται ἡ περαιτέρω μείωσις τῶν «κόκκινων» δανείων, ἡ διαμόρφωσις στρατηγικῆς γιά τό Ταμεῖο Χρηματοπιστωτικῆς Σταθερότητος καί τήν ἀποεπένδυση τοῦ Δημοσίου ἀπό τίς τράπεζες στίς κατάλληλες συνθῆκες, ἔτσι ὥστε νά γίνουν περισσότερο ἑλκυστικές γιά τούς ἐπενδυτές. Στό πεδίο τοῦ ἰδιωτικοῦ χρέους, σημαντικώτερη μεταρρυθμιστική προτεραιότητα ἀποτελεῖ ἡ ἐφαρμογή τοῦ πτωχευτικοῦ νόμου. Ἡ μεταρρύθμισις αὐτή περιλαμβάνει –μεταξύ ἄλλων– τήν ἀνάπτυξη μηχανισμοῦ προληπτικῆς ἀναδιαρθώσεως, τήν δυνατότητα συνολικῆς ρυθμίσεως γιά ὅλα τά χρέη, καθώς καί τήν δυνατότητα διαγραφῆς ὅλων τῶν χρεῶν ὑπό προϋποθέσεις, ἐνῶ ἐνσωματώνει καί ρυθμίσεις γιά τήν προστασία τῆς πρώτης κατοικίας τῶν εὐάλωτων νοικοκυριῶν. Σημαντική εἶναι ἡ ἵδρυσις ἑνός δημοσίου φορέως πιστοληπτικῆς ἀξιολογήσεως ὡς συνεκτικοῦ, κοινωνικά εὐαισθήτου καί ἐθνικά ἀναπτυξιακοῦ πλαισίου.
Ἐπίσης προβλέπεται ἡ δημιουργία σταθεροῦ μηχανισμοῦ καταβολῆς ἀποζημιώσεων ἀπό φυσικές καταστροφές, προκειμένου νά ἐξορθολογισθεῖ τό σημερινό ἀποσπασματικό πλαίσιο. Δεδομένων τῶν συνθηκῶν ἀβεβαιότητος συγκριτικῶς πρός τήν ἐξέλιξη τῆς πανδημίας, τό ΥΠΟΙΚ εἶναι σέ ἑτοιμότητα γιά πιθανή ἀνάγκη παρατάσεως τῶν ὑφισταμένων μέτρων καί κάλυψη τοῦ κόστους τους καί γιά τούς πρώτους μῆνες τοῦ 2021.