Ἡ στρατηγική τῶν Ἀθηνῶν γιά χαλάρωση τοῦ δημοσιονομικοῦ «κορσέ»
ΜΕ ΙΣΧΥΡΟ ὁπλοστάσιο διεκδικεῖ ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις ἀπό τούς Εὐρωπαίους ἑταίρους τήν συναίνεσή τους, ὥστε νά μειωθοῦν τά πρωτογενῆ πλεονάσματα στό 2%, τό 2021 καί 2022. Στόχος εἶναι νά δημιουργηθοῦν ὅλες οἱ ἀναγκαῖες συνθῆκες γιά νά «κλειδώσει» ἡ ἀπόφασις τόν Ἀπρίλιο ἤ τόν Μάιο τοῦ 2020. Ὅπως ἐκτιμᾶται ἀπό τήν ἑλληνική πλευρά, ἐάν δέν ὑπάρξει κάποια ἀπρόβλεπτη διεθνής συγκυρία, οἱ ἑταῖροι ἀναμένεται νά δώσουν τά περιθώρια στήν Κυβέρνηση νά ἐνισχύσει τήν ἀνάπτυξή της, χαλαρώνοντας τόν στενό δημοσιονομικό «κορσέ» πού δέν τήν ἀφήνει νά ξεδιπλώσει τό σύνολο τῆς στρατηγικῆς της. Ἐάν ὁ στόχος πέσει στό 2% ἀπό 3,5% πού εἶναι σήμερα θά ἐξοικονομηθεῖ δημοσιονομικός χῶρος 1,5% τοῦ ΑΕΠ, ἤτοι 3 δισ. εὐρώ τό 2021 καί τό 2022 καί θά εἶναι τέτοιος πού θά δημιουργήσει τό ἀπαραίτητο ἔδαφος γιά ἀναπτυξιακά μέτρα ἀλλά καί νέες παρεμβάσεις ἐλαφρύνσεως καί στηρίξεως μισθωτῶν καί συνταξιούχων. Ἐάν μάλιστα ἡ συμφωνία γιά πλεονάσματα 2% ἐπεκταθεῖ καί γιά τήν χρονική περίοδο ἀπό τό 2023 ἕως τό 2060, ὁπότε προβλέπεται ἡ ὑποχρέωσις ἐπιτεύξεως πρωτογενοῦς πλεονάσματος 2,2% τοῦ ΑΕΠ, τό ἐτήσιο ὄφελος θά εἶναι τουλάχιστον 400 ἑκατομμύρια εὐρώ. Ἀναμφισβητήτως, ἕνα διόλου ἀμελητέο «μαξιλάρι» πού θά μποροῦσε νά χρησιμοποιηθεῖ σέ ἐτησία βάση γιά ἐνίσχυση εὐπαθῶν κοινωνικῶν ὁμάδων, ὅπως ἀναφέρουν παράγοντες πού παρακολουθοῦν ἀπό κοντά τίς ἐξελίξεις.
Ἡ ἐπενδυτική πρότασις τῶν Ἀθηνῶν πρός τούς Εὐρωπαίους ἑταίρους πού θά στηριχθεῖ στήν χρήση τῶν κερδῶν τῶν ὁμολόγων ἀπό τά ANFAs καί SMPs 1,3 δισ. εὐρώ ἐτησίως, ἀποτελεῖ τό κλειδί στήν μάχη τῆς διαπραγματεύσεως γιά τήν μείωση τῶν πρωτογενῶν πλεονασμάτων. Κορυφαῖα κυβερνητικά στελέχη ἐκτιμοῦν ὅτι ἡ ὁμαλή ὑλοποίησις, σέ συμφωνία μέ τούς ἑταίρους, ἔργων ὑψηλῆς μοχλεύσεως μπορεῖ νά αὐξήσει τό ΑΕΠ κατά μία μονάδα ἐνισχύοντας ἀκόμη περισσότερο τόν ρυθμό ἀναπτύξεως καί θέτοντας τίς βάσεις γιά ἀλλαγή τῶν στόχων γιά τά πλεονάσματα στό 2% ἀπό τό 2021. Ἐπί πλέον, ἡ ἑλληνική πλευρά ἔχει διαμηνύσει ὅτι θά μειωθεῖ τό χρέος μέσω τῆς αὐξήσεως τοῦ παρονομαστοῦ στόν λόγο χρέους πρός ΑΕΠ, πού θά ἀποτελέσει ἕνα βασικό ἐπιχείρημα κατά τήν διαδικασία τῆς διαπραγματεύσεως, πού τίθεται σέ νέες βάσεις μετά τό «πράσινο» φῶς πού ἔδωσε τό Eurogroup γιά ἀλλαγή χρήσεως τῶν κερδῶν τῶν ὁμολόγων.
Ἡ ἐντυπωσιακή μείωσις τοῦ κόστους δανεισμοῦ τοῦ ἑλληνικοῦ Δημοσίου ἀναμένεται νά ἀποτυπωθεῖ, ἔστω καί συντηρητικά, στήν ἀνάλυση βιωσιμότητος τοῦ ἑλληνικοῦ χρέους. Τά ἐπιτόκια κινοῦνται σέ πολύ χαμηλότερα ἐπίπεδα ἀπό τήν περασμένη ἀνάλυση βιωσιμότητος τοῦ χρέους. Εἶναι χαρακτηριστικό ὅτι σχεδόν πρίν ἀπό ἕναν χρόνο τό spread ἀνάμεσα στό 5ετές κρατικό ὁμόλογο καί τό γερμανικό ἦταν περίπου 3,4%, ἐνῶ πλέον εἶναι κοντά στό 1%. Παραλλήλως, ἡ μεγάλη μείωσις τῶν ἀποδόσεων τῶν ἑλληνικῶν 10ετῶν ὁμολόγων εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα καί τήν σημαντική μείωση τῶν spreads, δηλαδή τῶν διαφορῶν στίς ἀποδόσεις τους σέ σχέση μέ ἐκεῖνες τῶν ἄλλων χωρῶν τῆς Εὐρωζώνης.