Ἐπιστροφή στίς πενθήμερες ἀποβολές – Στούς γονεῖς ὁ λογαριασμός γιά τίς ζημιές μαθητῶν στά σχολεῖα – Ἀλλαγή σχολικοῦ περιβάλλοντος γιά βιντεοσκόπηση καθηγητοῦ – Μέχρι 50 οἱ ἀδικαιολόγητες ἀπουσίες
ΣΕΙΡΑ παρεμβάσεων γιά ἀποκατάσταση τῆς τάξεως στά σχολεῖα περιλαμβάνει, συμφώνως πρός ἀξιόπιστες πληροφορίες τῆς «Ἑστίας», ὁ νέος σχολικός κανονισμός, ὁ ὁποῖος συντάσσεται ἀπό τήν Κυβέρνηση. Ἄν καί τό πλέον σοβαρό μέτρο, τό ὁποῖο ἔχει ἤδη γίνει γνωστό, ἀφορᾶ στόν περιορισμό τῆς χρήσεως κινητῶν τηλεφώνων ἀπό τούς μαθητές, τό Ὑπουργεῖο Παιδείας ἔχει καταλήξει ὅτι τό ὅλο πλαίσιο θά πρέπει νά αὐστηροποιηθεῖ.
Ἔτσι, θά ἐπανέλθει τό μέτρο, οἱ ἀποβολές τῶν μαθητῶν γιά διάφορα παραπτώματα νά εἶναι ἕως πέντε ἡμερῶν, κάτι πού εἶχε καταργηθεῖ ἐπί ὑπουργίας Γαβρόγλου, ὁ ὁποῖος τίς εἶχε περιορίσει σέ δύο. Τό κινητό θά ἐπιτρέπεται νά τό ἔχουν οἱ μαθητές στίς τσάντες τους, ἀλλά ὄχι καί νά τό χρησιμοποιοῦν στό σχολεῖο. Μέ ἀποβολή μίας ἕως πέντε ἡμερῶν θά τιμωροῦνται μαθητές γιά χρήση κινητοῦ στούς σχολικούς χώρους, ἀναλόγως τῆς σοβαρότητος τοῦ περιστατικοῦ, ἐνῷ σέ περίπτωση βιντεοσκοπήσεως μαθητοῦ ἤ καθηγητοῦ, ἰδιαίτερα σέ προσωπικές στιγμές, θά ἐπιφέρει ἀπομάκρυνση ἀπό τό σχολεῖο καί ἀλλαγή σχολικοῦ περιβάλλοντος. Θά αὐστηροποιηθεῖ ἐπίσης ὁ ἔλεγχος τῶν ἀπουσιῶν, ὥστε νά ὑπάρχουν ἐπιπτώσεις σέ περίπτωση πού ὁ μαθητής ἔχει περισσότερες ἀπό 50 ἀδικαιολόγητες ἀπουσίες. Σημαντική ρύθμισις ἀφορᾶ στίς ζημιές πού μπορεῖ νά προκαλέσουν μαθητές στούς σχολικούς χώρους, τό κόστος ἐπισκευῆς τῶν ὁποίων θά ἐπιβαρύνει τούς γονεῖς. Μάλιστα ἐάν ἀποφύγουν νά τό καλύψουν, θά τούς χρεώνεται μέσῳ τῆς ἐφορίας, ὥστε νά μήν μποροῦν νά πάρουν φορολογική ἐνημερότητα ἄν δέν τό πληρώσουν.
Στό ζήτημα τοῦ κινητοῦ εἶχε ἀναφερθεῖ ὁ Πρωθυπουργός κατά τήν συνέντευξή του στήν Θεσσαλονίκη, ὅπου εἶχε δηλώσει μεταξύ ἄλλων: «Αὐτό τό ὁποῖο ξέρω εἶναι ὅτι τό τηλέφωνο δέν μπορεῖ, εἰδικά τό smartphone, δέν μπορεῖ νά παρεμβαίνει στή μαθησιακή διαδικασία. Ξέρω ἐπίσης καί κάτι ἀκόμα, ὅτι τά παιδιά μας καί οἱ ἔφηβοί μας κινδυνεύουν πιά ἀπό ἀπόλυτο ἐθισμό ἀπό τίς πλατφόρμες κοινωνικῆς δικτύωσης. Κι αὐτό εἶναι ἕνα τεράστιο πρόβλημα ψυχικῆς ὑγείας, πηγαίνει πέρα καί πάνω ἀπό τά σχολεῖα, κι ἕνα πρόβλημα τό ὁποῖο πρέπει νά ἀντιμετωπίσει ἡ Εὐρώπη στή ρίζα του. Καί θέλω νά παίξω ἕναν πρωταγωνιστικό ρόλο σέ αὐτή τήν προσπάθεια, νά ὑπάρχει εὐρωπαϊκή ρύθμιση πιά, πού νά ἀφορᾶ τούς ἴδιους τούς ἀλγορίθμους τῶν πλατφορμῶν, ἔτσι ὥστε νά σπάσουμε αὐτή τήν ἐξάρτηση, τήν ὁποία οἱ ἴδιες οἱ ἑταιρεῖες προκαλοῦν γιά νά βγάζουν περισσότερα χρήματα.
»Δέν μποροῦν νά βγάζουν χρήματα στίς πλάτες τῶν παιδιῶν μας καί τῶν ἐφήβων μας, σέ ἕνα τεράστιο πείραμα ψυχικῆς ὑγείας, τό ὁποῖο ἤδη βλέπουμε ὅτι δημιουργεῖ μεγάλα προβλήματα στά παιδιά: στά κορίτσια μέ συγκρίσεις, μέ ἀνορεξίες, μέ εἰκόνες οἱ ὁποῖες δέν ὑπάρχουν κἄν στήν πραγματικότητα, πού τά κάνουν νά αἰσθάνονται ἄβολα, ἀδύναμα, ἄσχημα, χοντρά, στά ἀγόρια μέ ἄλλου εἴδους προβλήματα.»
Σημειωτέον ὅτι ἕνα ἀπό τά πρῶτα εὐρωπαϊκά σχολεῖα πού ἀπηγόρευσαν τήν χρήση τοῦ κινητοῦ ἀπό τούς μαθητές εἶναι τό ὁλλανδικό Calvijn College, τό ὁποῖο ἤδη, τέσσερα χρόνια μετά τήν ἀρχική ἀπόφαση, βλέπει ἁπτά ἀποτελέσματα.
Ὑπεύθυνος τοῦ κολλεγίου αὐτοῦ δηλώνει ἐν ὄψει τῆς ἐνάρξεως τῆς ἐφετινῆς σχολικῆς χρονιᾶς: «Περπατῶντας στούς διαδρόμους καί στήν αὐλή τοῦ σχολείου, ἔβλεπες ὅτι ὅλα τά παιδιά ἦταν στά smartphones τους. Οἱ συζητήσεις ἔλειπαν, τά τραπέζια τοῦ πίνγκ πόνγκ ἦταν ἄδεια. Βασικά, χάναμε τήν κοινωνική κουλτούρα». Ἀπ’ ἐναντίας ἀπό τήν στιγμή πού ἄρχισαν νά ἀπαιτοῦν ἀπό τούς μαθητές εἴτε νά ἀφήνουν τά τηλέφωνά τους στό σπίτι εἴτε νά μήν τά χρησιμοποιοῦν ποτέ ὅσο βρίσκονται στό σχολεῖο, ἐπῆλθε μεταμόρφωσις στήν ζωή τῆς σχολικῆς κοινότητος. «Οὐσιαστικά, ὅ,τι εἴχαμε χάσει, τό πήραμε πίσω» ἐδήλωσε ὁ ἴδιος ὑπεύθυνος τοῦ σχολείου καί συνέχισε: «Οἱ μαθητές πλέον ἔπαιζαν μεταξύ τους καί μιλοῦσαν μεταξύ τους. Καί πολύ λιγώτερες διακοπές στά μαθήματα».
Καθώς οἱ μαθητές ἐπιστρέφουν σιγά-σιγά στίς σχολικές αἴθουσες σέ ὁλόκληρη τήν ἠπειρωτική Εὐρώπη, ἕνας αὐξανόμενος ἀριθμός τους θά ἀναγκαστεῖ νά ἀφήσει πίσω του τά κινητά του τηλέφωνα.
Τό Calvijn College ἦταν ἕνα ἀπό τά πρῶτα σχολεῖα στήν Ὁλλανδία πού ἀπηγόρευσαν τά κινητά τηλέφωνα. Τέσσερα χρόνια μετά, οἱ ὑπεύθυνοι ἀναφέρουν ὅτι ἔχει διαμορφωθεῖ μιά νέα κουλτούρα, ἐνῷ ὅλο καί περισσότερα σχολεῖα στήν Εὐρώπη ἀκολουθοῦν ἀνάλογα παραδείγματα.
Πρίν ἀπό ἕξι χρόνια, ὅταν οἱ ὑπάλληλοι τοῦ Calvijn College τῆς Ὁλλανδίας ἄρχισαν νά ἐξετάζουν ἄν θά ἀπαγορεύσουν τά τηλέφωνα ἀπό τά σχολεῖα τους, ἡ ἰδέα ἄφησε μερικούς μαθητές κατάπληκτους. «Μᾶς ρώτησαν ἄν νομίζουμε ὅτι ζοῦμε στό 1800» δήλωσε ὁ Jan Bakker, πρόεδρος τοῦ κολλεγίου, τοῦ ὁποίου οἱ μαθητές ἔχουν ἡλικία ἀπό 12 ἕως 18 ἐτῶν.
Ἐνῷ ἡ πλειοψηφία ὑπεστήριξε τήν ἰδέα, περίπου τό 20% τῶν γονέων, τῶν καθηγητῶν καί τῶν μαθητῶν πού ἠρωτήθησαν, ἦταν σθεναρά ἀντίθετοι. Ὁρισμένοι ἦταν γονεῖς πού ἀνησυχοῦσαν ὅτι δέν θά μποροῦσαν νά βροῦν τά παιδιά τους κατά τήν διάρκεια τῆς ἡμέρας, ἐνῷ μιά χούφτα ἐκπαιδευτικῶν ὑπεστήριξαν ὅτι θά ἦταν καλύτερο νά ἀγκαλιάσουμε τίς νέες τεχνολογίες ἀντί νά τίς ἀποφεύγουμε. Παρ’ ὅλα αὐτά, οἱ σχολικοί ἀξιωματοῦχοι προχώρησαν μέ τό πλάνο.