Τί προβλέπει ὁ νέος κλιματικός νόμος γιά ΙΧ, ταξί καί κτίρια
ΕΘΝΙΚΟΥΣ στόχους γιά τήν μείωση τῶν ἐκπομπῶν ἀερίων τοῦ θερμοκηπίου, ὥστε ἕως τό 2050 ἡ Ἑλλάς νά καταστεῖ κλιματικῶς οὐδέτερη, προβλέπει ὁ νέος κλιματικός νόμος πού παρουσίασε ὁ ὑπουργός Περιβάλλοντος καί Ἐνέργειας Κώστας Σκρέκας. Ταυτοχρόνως θεσπίζονται καί ἐνδιάμεσοι στόχοι γιά μείωση τῶν ἐκπομπῶν συγκριτικῶς πρός τό 1990 κατά 55% μέχρι τό 2030 καί κατά 80% μέχρι τό 2040, ἐνῶ προβλέπεται τό ἀργότερο μέχρι τό 2028 τό κλείσιμο τῶν λιγνιτικών μονάδων μέ δυνατότητα ἀναθεωρήσεως τοῦ στόχου τό 2023. Μεταξύ τῶν μέτρων πού εἰσάγει ὁ νέος νόμος περιλαμβάνονται ἡ προώθησις τῆς ἠλεκτροκινήσεως μέ ἄμεσο ἐκσυγχρονισμό τοῦ στόλου τῶν ταξί, παρεμβάσεις γιά μείωση τῶν ἐκπομπῶν CO2 τῶν κτιρίων καθώς καί μέτρα μειώσεως τῶν ἐκπομπῶν στά μή διασυνδεδεμένα νησιά. Ἐπίσης, ὁ κλιματικός νόμος προβλέπει πώς ἀπό τό 2025 ὅλα τά νέα κτίρια πού εὑρίσκονται σέ ζῶνες ὑψηλῆς τρωτότητος ἀσφαλίζονται ὑποχρεωτικῶς καί ἡ ὕπαρξις ἀσφαλιστηρίου συμβολαίου ἀποτελεῖ προϋπόθεση γιά τήν ἠλεκτροδότηση τοῦ κτιρίου. Πρόκειται γιά τίς περιοχές ὅπου ὑπάρχει ὑψηλός κίνδυνος γιά πυρκαϊές, πλημμύρες κ.λπ.
Εἰδικώτερα, γιά τήν προώθηση τῆς ἠλεκτροκινήσεως ἀπό τά δύο μεγάλα ἀστικά κέντρα τῆς χώρας, τήν Ἀθήνα καί τήν Θεσσαλονίκη, θά ξεκινήσει ἀπό τό 2025 ἡ κυκλοφορία τῶν ταξί μέ μηδενικούς ρύπους, ἐνῶ ἀνάλογα χαρακτηριστικά θά ἔχει καί τό 1/3 τῶν ἐνοικιαζόμενων ὀχημάτων. Ἐπί πλέον ἀπό τό 2023 τοὐλάχιστον τό 1/4 τῶν νέων ἑταιρικῶν αὐτοκινήτων ἰδιωτικῆς χρήσεως θά εἶναι ἀμιγῶς ἠλεκτρικά ἤ ὑβριδικά ἠλεκτρικά ὀχήματα ἐξωτερικῆς φορτίσεως χαμηλῶν ρύπων ἕως 50γρ. CO2/χλμ. Ἀπό τό 2030 θά ἐπιτρέπεται ἡ πώλησις μόνο ὀχημάτων μηδενικῶν ἐκπομπῶν ἀερίων τοῦ θερμοκηπίου. Ὅσον ἀφορᾶ τά μέτρα γιά τήν μείωση ἐκπομπῶν ἀερίων στά κτίρια συμφώνως πρός τήν ἡγεσία τοῦ ΥΠΕΝ ἀπό τό 2023, ἀπαγορεύεται ἡ ἐγκατάστασις καυστήρων πετρελαίου θερμάνσεως σέ περιοχές πού ὑπάρχει ἐπαρκές διαθέσιμο δίκτυο φυσικοῦ ἀερίου.
Κατ’ ἐξαίρεσιν, σέ ὑφιστάμενα κτίρια ἐπιτρέπεται ἡ ἁπλή ἀντικατάστασις ὑφιστάμενου λέβητος. Ἀπό τό 2025 ἀπαγορεύεται ἡ ἐγκατάστασις καυστήρων πετρελαίου γενικά σέ νέα κτίρια, ἐνῶ ἀπό τό 2030 ἀπαγορεύεται ἡ χρῆσις καυστήρων πετρελαίου. Σήμερα οἱ συνδέσεις φυσικοῦ ἀερίου ὑπολογίζονται σέ 500 χιλιάδες σέ σύνολο 4,5 ἑκατομμυρίων κτιρίων. Τά κτίρια πού σήμερα θερμαίνονται μέ καυστῆρες πετρελαίου καί θά πρέπει μέχρι τό 2030 νά ἀντικαταστήσουν τά συστήματά τους, ὑπολογίζονται ἕως τό 40% τοῦ συνόλου τῶν κτιρίων. Γιά τά νησιά λαμβάνονται μέτρα γιά τή μείωση τῶν ἐκπομπῶν ἀερίων τοῦ θερμοκηπίου τῶν μή διασυνδεδεμένων νησιῶν κατά 80% ἕως τό 2030 σέ σχέση μέ τό 2019. Γιά τόν σκοπό αὐτόν προωθοῦνται κατά προτεραιότητα μέτρα: γιά τήν ἐπιτάχυνση τῆς διασυνδέσεως μέ τό ἠλεκτρικό δίκτυο τῆς ἠπειρωτικῆς χώρας τῶν μή διασυνδεδεμένων νησιῶν καί τήν ὑποκατάσταση τῶν μονάδων παραγωγῆς ἠλεκτρικῆς ἐνέργειας ἀπό ὑγρά ὀρυκτά καύσιμα ἀπό ΑΠΕ. Σχετικῶς πρός τό ἐνδεχόμενο αὐξήσεως τῆς ἐπιδοτήσεως τῶν λογαριασμῶν ρεύματος ὁ κ. Σκρέκας σημείωσε ὅτι ἡ αὔξησις τῆς ἐπιδοτήσεως στά 39 εὐρώ/μῆνα καλύπτει τήν αὔξηση τῆς χονδρεμπορικῆς τιμῆς ἕως καί τά 220 εὐρώ/MWh πού εἶναι ἡ τρέχουσα τιμή τόν Νοέμβριο. «Ἐδῶ εἴμαστε ἐάν χρειαστεῖ μέχρι τό τέλος τοῦ ἔτους νά δοῦμε τί θά κάνουμε μετά τόν Ἰανουάριο. Συζητᾶμε τή δημιουργία αὐτόματου μηχανισμοῦ πού θά ὑπολογίζει ἀναλόγως πρός τήν χονδρεμπορική τιμή ἀλλά καί τό πλεόνασμα τοῦ λογαριασμοῦ τῶν ΑΠΕ, τήν αὔξηση τῆς ἐπιδοτήσεως» σημείωσε .