ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024

Ἔκθεσις σόκ ἀπό τήν Εὐρωπαϊκή Ἕνωση γιά τήν ἀσφάλεια τῶν τραίνων στήν Ἑλλάδα

• 10 παρ’ ὀλίγον τραγωδίες μέ διαχείριση ρίσκου μέσα σέ ἕναν χρόνο
• Τί ἀποκαλύπτει ὁ Εὐρωπαϊκός Ὀργανισμός Σιδηροδρόμων

Ἔκθετη ἡ Πολιτεία μετά τά συμβάντα μέ ἁμαξοστοιχίες σέ Χαλκίδα καί Κιάτο
• 2 χρόνια μετά τά Τέμπη δέν ἔχουν κάνει

τίποτε γιά φωτοσήμανση καί τηλεδιοίκηση, καί τά ρίχνουν στούς σταθμάρχες!
• Γενικός ἐκτροχιασμός

ΔΥΟ ΑΠΑΝΩΤΑ περιστατικά, παρ’ ὀλίγον δυστυχημάτων, στό ἑλληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, τίς τελευταῖες ἡμέρες, φέρνουν στήν ἐπιφάνεια τό γεγονός, ὅτι τό τραγικό δυστύχημα τῶν Τεμπῶν δέν ὁδήγησε σέ ἀφύπνιση τοῦ Κράτους, ὥστε νά προχωρήσει ὁ ἀπαραίτητος ἐκσυγχρονισμός. Οὔτε ἡ φωτοσήμανσις ἔχει βελτιωθεῖ οὔτε ἡ τηλεδιοίκησις ἔχει ἐφαρμοσθεῖ. Καί ἄς ἐπισημαίνει τά προβλήματα ὁ Εὐρωπαϊκός Ὀργανισμός Σιδηροδρόμων σέ πρόσφατη πολυσέλιδη ἔκθεση γιά τήν ἀσφάλεια τῶν μεταφορῶν. Εἰδικώτερα, ὁ Ὀργανισμός ἔχει προβεῖ σέ συγκεκριμένες ἐπισημάνσεις, οἱ ὁποῖες φαίνεται κατέληξαν σέ ὦτα μή ἀκουόντων. Παραθέτοντας κατάλογο σιδηροδρομικῶν ἀτυχημάτων μετά τά Τέμπη, ἀναφέρει γιά τήν Ἑλλάδα ὅτι ὑφίσταται «λανθασμένη ἐφαρμογή τῆς εὐρωπαϊκῆς νομοθεσίας γιά τήν σιδηροδρομική ἀσφάλεια» στήν Ἑλλάδα καί ἐπισημαίνει:

• Τήν ἀνυπαρξία φορέα πού νά ἔχει τήν συνολική εὐθύνη γιά τήν σιδηροδρομική ἀσφάλεια καί «νά ὁδηγεῖ τό ἑλληνικό σιδηροδρομικό σύστημα καί τά ἐπίπεδα ἀσφαλείας σέ μιά συνεχή βελτίωση, σύμφωνα μέ τά ἀπαιτούμενα γιά εὐρωπαϊκό κράτος-μέλος.»

• Τήν ἔλλειψη συνεργασίας καί τήν ἔλλειψη συστηματικῆς προσεγγίσεως σέ θέματα σιδηροδρομικῆς ἀσφάλειας, ἡ ὁποία ἐπιδεινώνεται ἀπό τήν περίπλοκη νομική καί διοικητική ἀρχιτεκτονική καί τήν ἀσάφεια τῶν ρόλων στούς βασικούς χειριστές.

Ἀναφέρει ἀκόμη ὅτι καί στίς «σποραδικές» περιπτώσεις ὅπου κάποιοι ἐμπλεκόμενοι παράγοντες ἐπιχειροῦν «διαχείριση ρίσκου», αὐτό γίνεται χωρίς συμμόρφωση μέ τήν εὐρωπαϊκή νομοθεσία!

Γιά νά ἔχουμε ὁλοκληρωμένη εἰκόνα παραθέτουμε ἀπό τό ἐνημερωτικό K-report τόν κατάλογο τῶν σιδηροδρομικῶν ἀτυχημάτων τοῦ τελευταίου ἔτους μέ τήν ἐπισήμανση ὅτι: Στίς πρῶτες θέσεις στά ἀτυχήματα στίς διαβάσεις καί στήν τελευταία στά αὐτοματοποιημένα συστήματα κατατάσσει τήν Ἑλλάδα ὁ Εὐρωπαϊκός Ὀργανισμός Σιδηροδρόμων.

Ὁ κατάλογος τῶν ἀτυχημάτων φέτος:

14 Σεπτεμβρίου: Ἡ ἁμαξοστοιχία 1531 (Ἀθήνα-Χαλκίδα) προσέκρουσε σέ πεσμένα δέντρα μεταξύ τῶν σταθμῶν Σφενδάλης καί Ἀφιδνῶν εὐτυχῶς χωρίς τραυματισμό ἐπιβατῶν ἤ προσωπικοῦ, ἄν καί τμῆμα κορμοῦ δέντρου ἔσπασε τό τζάμι καί καρφώθηκε στόν θάλαμο ὁδήγησης.

13 Σεπτεμβρίου: Τελευταία στιγμή ἀποσοβήθηκε ἡ μετωπική σύγκρουση δύο συρμῶν τοῦ προαστιακοῦ, πού βρέθηκαν νά κινοῦνται στήν ἴδια γραμμή μεταξύ τῶν σταθμῶν Ἀθηνῶν καί Ἁγίων Ἀναργύρων. «Στό σημεῖο πού ἔγινε τό συμβάν δέν λειτουργοῦν ἡ τηλεδιοίκηση, τό ETCS καί τά φωτοσήματα» κατήγγειλε ἡ Πανελλήνια Ἕνωση Προσωπικοῦ Ἕλξης ΟΣΕ.

8 Σεπτεμβρίου: Ἐγκλωβίστηκε στίς πόρτες τοῦ τρένου 38χρονη μητέρα μέ τό μικρό της παιδί καθώς ἡ ἁμαξοστοιχία 520 (Ἀθήνα-Λιανοκλάδι) ξεκίνησε πρίν ὁλοκληρωθεῖ ἡ ἀποβίβαση μέ ἀποτέλεσμα νά τήν σύρει γιά περίπου 50 μέτρα στό σιδηροδρομικό σταθμό Λιβαδειᾶς. Εἰσαγγελική παρέμβαση.

14-15 Ἰουλίου: Πολύωρη διακοπή κυκλοφορίας λόγῳ στρέβλωσης γραμμῆς, πού ἀποδόθηκε στόν καύσωνα, στήν περιοχή τῆς ἰσόπεδης διάβασης Κανελλοπούλου μεταξύ τῶν Σιδηροδρομικῶν Σταθμῶν Πάτρα καί Ρίου.

14 Ἰουνίου: Πυρκαγιά κοντά στόν ΤΧ3, τόν σταθμό τηλεδιοίκησης τῆς Θεσσαλονίκης.

12 Ἰουνίου: Σύμφωνα μέ ἔντυπο πού δημοσίευσε ἡ Πανελλήνια Ἕνωση Προσωπικοῦ Ἕλξης, οἱ μηχανοδηγοί πού ἐκτελοῦσαν τό δρομολόγιο Ἀθήνα – Θεσσαλονίκη ἔπρεπε νά ὑπερβοῦν 12 κόκκινα (χαλασμένα) φωτοσήματα μέσῳ τηλεγραφήματος, ἐδῶ. Πρόκειται γιά μία διαδικασία πού ἔπρεπε νά ἀποτελεῖ ἐξαίρεση, ἀλλά ἔχει γίνει κανόνας, σημείωσαν οἱ ἐργαζόμενοι.

28-29 Μαρτίου: Καταγγελία τοῦ σταθμάρχη Λάρισας στήν Ὑποδιεύθυνση Ἀσφαλείας Λάρισας γιά μεταμεσονύχτιες παρεμβολές ἀγνώστου στήν ἀπόρρητη συχνότητα ἐπικοινωνίας τοῦ ΟΣΕ μεταξύ τοῦ σταθμαρχείου καί τῶν μηχανοδηγῶν.

21 Φεβρουαρίου: Μέ σηκωμένες τίς μπάρες πέρασε ἡ ἁμαξοστοιχία ἀπό φυλασσόμενη διάβαση στήν Ἀλεξάνδρεια Ἠμαθίας, εὐτυχῶς χωρίς νά ὑπάρξει δυστύχημα. «Κανονιστική παρατυπία» διαπίστωσε ὁ ΟΣΕ, διατάσσοντας ΕΔΕ.

19 Φεβρουαρίου: Ἀκινητοποίηση τῆς ἁμαξοστοιχίας 3633 (Σέρρες-Θεσσαλονίκη) στό σιδηροδρομικό σταθμό Γαλλικοῦ λόγῳ πυρκαγιᾶς κοντά στή γραμμή.

Ὅσο γιά τά συμβάντα τῶν τελευταίων ἡμερῶν, τό πρωί τῆς περασμένης Παρασκευῆς οἱ ἁμαξοστοιχίες 1210 καί 1307 παρ’ ὀλίγον νά συγκρουσθοῦν μετωπικῶς, μεταξύ Ἀθηνῶν καί Ἁγίων Ἀναργύρων, καθώς ἐκινοῦντο σέ μόνη γραμμή, μέ ἀντίθετες κατευθύνσεις, κατόπιν ἐντολῶν πού ἔλαβαν ἀπό τούς ἑκατέρωθεν σταθμούς. Ἡ σύγκρουσις ἀπεφεύχθη καθώς ὁ ἕνας μηχανοδηγός ἀντελήφθη τό λάθος. Νά σημειωθεῖ ὅτι συμφώνως πρός ἀνακοίνωση τοῦ Σωματείου τῶν ἐργαζομένων στά τραῖνα: «Ὁ μηχανοδηγός τῆς 1210, πού ἀντιλήφθηκε τό λάθος καί ἀπέτρεψε τή σύγκρουση, εἶναι ὁ Πρόεδρος τοῦ Σωματείου μας, ὁ ὁποῖος πρίν λίγους μῆνες δέχθηκε προσωπική ἐπίθεση ἀπό τό Ὑπουργεῖο Μεταφορῶν καί Ὑποδομῶν, μέ σχετική ἀνακοίνωση πού ἀνέφερε χαρακτηριστικά, μέ ἀφορμή τότε παραβίαση ἐρυθροῦ σηματοδότη: “Τό ἴδιο πρόσωπο πού, ὡς μηχανοδηγός ἁμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σέ κίνδυνο τήν ἀσφάλεια τῶν πολιτῶν, μέ τή συνδικαλιστική του ἰδιότητα, ὑπογράφει ἀνακοινώσεις γιά τήν ἀσφάλεια τῶν ἐπιβατῶν”. Ἀναμένουμε τήν ἀνακοίνωση τῶν ΟΣΕ, Hellenic train καί ἰδιαίτερα τήν δήλωση τοῦ ἁρμόδιου Ὑπουργοῦ, ὑπενθυμίζοντας ὅτι στό σημεῖο πού ἔγινε τό συμβάν, δέν λειτουργοῦν ἡ τηλεδιοίκηση, τό Etcs καί τά φωτοσήματα».

Σέ ἄλλο περιστατικό, στόν προαστιακό σιδηρόδρομο, κοντά στό Κιάτο, ὁ κορμός ἑνός δένδρου πού εἶχε πέσει στίς γραμμές, θά μποροῦσε νά προκαλέσει ἀτύχημα ἄν δέν εἶχε γίνει ἐγκαίρως ἀντιληπτός ἀπό τόν μηχανοδηγό.

Καί ὅμως ὁ ΟΣΕ «ἀγρόν ἀγοράζει». Ὁ πρόεδρος τοῦ ὀργανισμοῦ κ. Γιάννος Γραμματίδης ἐδήλωσε στήν ΕΡΤ: «Ἀκούω μέ ἔκπληξη ὅτι ἀπεφεύχθη μετωπική σύγκρουση. Καί δηλώνω κατηγορηματικά ὅτι δέν ὑπῆρξε ποτέ τέτοιο ἐνδεχόμενο».

Καί ὅμως παραδέχεται ὁ ἴδιος τό πρόβλημα τῆς φωτοσημάνσεως:

«Ἐάν ὑπάρχουν φῶτα σήμανσης, εἶναι ἕνα σημεῖο τό ὁποῖο εἶναι ὅπου ἡ γραμμή εἶναι μονή. Καί γιατί εἶναι μονή μεταξύ Σταθμοῦ Ἀθηνῶν καί σταθμοῦ Ἁγίων Ἀναργύρων; Διότι μεσολαβεῖ τό ἔργο τῆς ὑπογειοποίησης τῶν γραμμῶν στά Σεπόλια, πού σημαίνει ὅτι αὐτή ἡ μονή γραμμή πλέον δέν ἔχει φωτοσήμανση». Καί βεβαίως παραδέχεται ὅτι «ἔγινε λάθος ἀπό τόν σταθμάρχη τοῦ Σιδηροδρομικοῦ Κέντρου Ἀθηνῶν» ἐνῷ γιά τόν πεσμένο κορμό αἰτιᾶται τήν Δασική Ὑπηρεσία πρός τήν ὁποία ὑποστηρίζει ὅτι ἔχει κάνει αἴτημα ὁ ΟΣΕ νά καθαρίσει τούς κορμούς. Ὑποστηρίζει δέ ὅτι ὁ ἴδιος ὁ Ὀργανισμός δέν ἐπιτρέπεται νά κόψει δένδρα. Πράγματι, ἀλλά ἐν προκειμένῳ ἐπρόκειτο γιά ἕναν πεσμένο κορμό, καί ὁ ΟΣΕ ἔπρεπε νά μεριμνᾶ νά εἶναι ἀσφαλές τό δίκτυό του.

Κεντρικό θέμα