Γαλλία, Γερμανία, Ἱσπανία, Ἰταλία προχωροῦν σέ ἐξοπλιστικές συμφωνίες μαμμούθ μέ τήν Τουρκία! – Γιατί ἡ Ἑλλάς δέν περιέλαβε ρήτρα ἀποκλεισμοῦ τρίτης χώρας στήν σύμβαση ἀγορᾶς τῶν βλημάτων Meteor;
ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΑ καί ἀναποτελεσματικά ἀντιδρᾶ ἡ Ἑλλάς στίς συμφωνίες ἀγορᾶς ὁπλικῶν συστημάτων ἤ ἐπενδύσεων σέ ἀμυντικές βιομηχανίες εὐρωπαϊκῶν χωρῶν ἀπό τήν Τουρκία. Μετά τήν Γαλλία πρός τήν ὁποία διεμαρτυρήθη γιά τήν πρόθεση πωλήσεως πρός τήν Τουρκία τῶν βλημάτων ἀέρος-ἀέρος Meteor, ἡ Ἀθήνα ἀνησυχεῖ καί σχετικῶς πρός τήν πώληση τῆς ἰταλικῆς ἑταιρείας Piaggio Aerospace στήν τουρκική Baykar. Στό περιθώριο αὐτῶν τῶν ἀντιδράσεων εὑρίσκεται ἡ δυσαρέσκεια τῆς Ἑλλάδος ἔναντι τῆς Ἱσπανίας καί τῆς Γερμανίας, ἑταιρεῖες ἀπό τίς ὁποῖες μετέχουν στίς κοινοπραξίες, ἀπό τίς ὁποῖες οἱ Τοῦρκοι προτίθενται νά ἀγοράσουν ὁπλικά συστήματα.
Ὅσον ἀφορᾶ τά βλήματα Meteor, ὅταν ἡ Ἑλλάς τά ἠγόρασε δέν μερίμνησε νά περιληφθεῖ στό σχετικό συμβόλαιο ρήτρα ἀποκλεισμοῦ ἄλλης χώρας (ἐν προκειμένῳ τῆς Τουρκίας) ἡ ὁποία θά καθιστοῦσε ἀδύνατη τήν πώλησή τους σέ αὐτήν. Ἡ ρήτρα ἀμοιβαίας ἀμυντικῆς συμδρομής πού ὑπάρχει στήν ἑλληνο-γαλλική ἀμυντική συμφωνία οὐδεμία ἐφαρμογή μπορεῖ νά ἔχει ὅσον ἀφορᾶ τούς ἀμυντικούς ἐξοπλισμούς καί στίς πωλήσεις σέ τρίτες χῶρες. Νά σημειωθεῖ ὅτι ἡ Ἑλλάς, ἄν καί διατηρεῖ τίς μεγαλύτερες Ἔνοπλες Δυνάμεις στήν Εὐρωπαϊκή Ἕνωση, εἶναι παντελῶς ἀποῦσα ἀπό τίς ἐξελίξεις στόν τομέα τῆς ἀμυντικῆς βιομηχανίας.
Πέρα ἀπό μιά συμμετοχή στό βλῆμα ἀέρος-ἀέρος Iris-T, δέν κατώρθωσε νά πάρει μερίδιο οὔτε ἀπό τίς κολοσσιαῖες πωλήσεις πυρομαχικῶν πρός τήν Οὐκρανία, οἱ ὁποῖες ἀπετέλεσαν ἀνάσα ζωῆς γιά τά ἐργοστάσια πολλῶν εὐρωπαϊκῶν κρατῶν. Ὡς ἐκ τούτου δέν ἔχει δυνατότητα παρεμβάσεως στίς βιομηχανικές ἐξελίξεις καμμίας ἀπό τίς εὐρωπαϊκές χῶρες.
Μία ἄλλη παράμετρος τήν ὁποία ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις δέν ἀξιολόγησε ἐπαρκῶς, εἶναι αὐτή τῶν «ἤρεμων νερῶν» στό Αἰγαῖο. Ἄν καί στήν πραγματικότητα οἱ τουρκικές διεκδικήσεις εἰς βάρος τῆς ἐθνικῆς κυριαρχίας καί τῶν κυριαρχικῶν δικαιωμάτων τῆς Ἑλλάδος οὐδόλως ἔχουν ἀνασταλεῖ, ἡ Ἄγκυρα ἐκμεταλλεύθηκε τήν ὑπερπροβολή ἀπό ἑλληνικῆς πλευρᾶς τῆς θεωρίας, ὅτι ὑπάρχει προσέγγισις καί ἐπιλύονται τά προβλήματα στό Αἰγαῖο. Κάθε φορά πού στήν Ἑλλάδα ἐξεφράζετο ἱκανοποίησις γιά τά «ἤρεμα νερά», ἡ τουρκική προπαγάνδα ἐκινητοποιεῖτο πρός κάθε κατεύθυνση γιά νά δείξει ὅτι ἀφοῦ δέν ὑπάρχουν προβλήματα, δέν μπορεῖ νά ὑπάρξουν καί ἐνστάσεις ὅσον ἀφορᾶ ἐξοπλιστικά προγράμματα.
Αὐτήν τήν κατάσταση σήμερα «τήν βρίσκουμε μπροστά μας», καθώς ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις φαίνεται ἀνακόλουθη. Ἀπό τήν μία ὁμιλεῖ γιά «ἤρεμα νερά» καί ἀπό τήν ἄλλη προσπαθεῖ νά μπλοκάρει τουρκικά ἀμυντικά συμβόλαια. Πρέπει νά θεωροῦμε βέβαιον ὅτι τήν ἴδια κατάσταση θά ἀντιμετωπίσουμε πολύ σύντομα καί ἔναντι τῶν ΗΠΑ, καθώς ἡ Τουρκία θά διεκδικήσει τήν ἐκ νέου ἐνεργοποίηση τῆς συμμετοχής της στό πρόγραμμα τῶν μαχητικῶν 5ης γενιᾶς F-35. Νά σημειωθεῖ ὅτι ἡ Τουρκία αὐτήν τήν στιγμή ἑτοιμάζεται νά ἀρχίσει τήν ναυπήγηση δευτέρου ἀεροπλανοφόρου, στό ὁποῖο θά δοθεῖ τό ὄνομα Trakiya (Θράκη) καί τό ὁποῖο θά εἶναι διπλασίου ἐκτοπίσματος (60.000 τόνων) σέ σχέση μέ τό πρῶτο, τό Anadolu, τό ὁποῖο ἐναυπηγήθη στήν Ἱσπανία.
Τό ζήτημα τῶν Meteor τό ὁποῖο εἶχε τεθεῖ ἀπό τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης κ. Νῖκο Δένδια στήν πρέσβυ τῆς Γαλλίας στήν Ἀθήνα, ἐτέθη καί ἀπό τόν κ. Μητσοτάκη πρός τόν Πρόεδρο Μακρόν μέ τόν ὁποῖο συνηντήθη στό περιθώριο τῆς ἄτυπης Συνόδου κορυφῆς τῆς ΕΕ στίς Βρυξέλλες. Συμφώνως πρός πληροφορίες, ὁ Ἐμμανυέλ Μακρόν ἐπιβεβαίωσε ὅτι ὑπάρχουν ἐν ἐξελίξει συζητήσεις, σημειώνοντας ὅτι ἡ ἐπίτευξις συμφωνίας δέν θά πρέπει νά θεωρεῖται δεδομένη, ὅμως κατέστησε σαφές ὅτι τόν πρῶτο λόγο γιά αὐτήν τήν ἐνδεχομένη πώληση τόν ἔχει ἡ Βρεταννία καί ὄχι ἡ Γαλλία. Νά σημειωθεῖ ὅτι ἡ Βρεταννία εἶναι ἡ χώρα πού προτίθεται νά πωλήσει στήν Τουρκία 40 μαχητικά τύπου Eurofighter, τά ὁποῖα ἡ Ἄγκυρα θέλει νά ἐξοπλίσει μέ Meteor.
Νά σημειωθεῖ ὅτι ἡ Ἑλλάς, ἀκόμη καί ὅταν ἠγόρασε τούς Meteor, δέν ἐζήτησε νά ἔχει μερίδιο συμπαραγωγῆς, κάτι πού θά τῆς ἔδιδε μιάν ηὐξημένη δυνατότητα παρεμβάσεως στίς πωλήσεις τοῦ βλήματος. Ἀλλά ὅπως ἐσημειώσαμε καί παραπάνω, ἡ χώρα μας, στόν βιομηχανικό χάρτη τῆς Εὐρώπης, εἶναι οὐσιαστικῶς ἀνύπαρκτη. Ὅσο γιά τήν Piaggio Aerospace, ἡ Ἑλλάς προτίθεται, συμφώνως πρός πληροροφορίες, νά προβεῖ σέ διάβημα πρός τήν ἰταλική κυβέρνηση, ὑποστηρίζοντας ὅτι ἔπρεπε νά ἐνημερωθεῖ πρίν ἐκκινήσουν οἱ συνομιλίες γιά μεταβίβασή της στήν τουρκική ἑταιρεία Baykar τοῦ γαμπροῦ τοῦ Ταγίπ Ἐρντογάν, πού ἀναπτύσσει μή ἐπανδρωμένα ἀεροχήματα.
Στήν διαμαρτυρία πού προετοιμάζει ἡ Ἀθήνα θά ἐπικαλεσθεῖ τόν εὐρωπαϊκό κανονισμό 2019/452, πού προβλέπει ὅτι οἱ ἄμεσες ξένες ἐπενδύσεις σέ ἑταιρεῖες εὑρίσκονται ὑπό ἄμεσο κρατικό ἔλεγχο τῆς ΕΕ καί θά πρέπει νά κοινοποιοῦνται σέ ὅλα τά κράτη μέλη. Ἐν προκειμένῳ, ἡ ἁρμόδια ἰταλική ἀρχή δέν ἔστειλε τήν προβλεπομένη ἐνημέρωση στά κράτη μέλη τοῦ εὐρωπαϊκοῦ μηχανισμοῦ πού ἔχει συσταθεῖ γι’ αὐτόν τόν σκοπό.