ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024

«Κόβουμε» τό καλώδιο μέ τήν Κύπρο γιά νά μήν ὑποχωρήσουμε ξανά στήν Κάσο

Μέ τήν ρήτρα «ἐξωτερικοῦ κινδύνου» πού προβλέπει ἡ νέα συμφωνία Ἑλλάδος-Κύπρου ἡ Ἀθήνα φορτώνει στήν Λευκωσία πολιτικῶς καί οἰκονομικῶς τό κόστος τῆς ἐγκαταλείψεως, μετά ἀπό νέα τουρκική πρόκληση – Μειοδοτοῦμε ἐνταφιάζοντας δύο ΑΟΖ, τήν ἑλληνο-κυπριακή καί τήν ἑλληνο-αἰγυπτιακή

ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ τήν ἀναφέρει ὡς «ρήτρα ἐξωτερικοῦ κινδύνου»! Θά μποροῦσε ἆρά γε νά ὀνομασθεῖ καί «ρήτρα μειοδοσίας»; Ἡ εἰδησεογραφία ἐπικεντρώνεται στίς οἰκονομικές λεπτομέρειες τῆς κυοφορουμένης συμφωνίας Ἀθηνῶν-Λευκωσίας, γιά τήν ἠλεκτρική διασύνδεση Ἑλλάδος-Κύπρου-Ἰσραήλ, ἀλλά τό σημεῖο-κλειδί εἶναι οἱ λίγες λέξεις πού ἀναφέρουν τίς οἰκονομικές ὑποχρεώσεις τῶν συμβαλλομένων σέ περίπτωση ἐξωτερικοῦ κινδύνου πού θά διακόψει ἤ θά ἀποτρέψει τήν ὁλοκλήρωση τοῦ ἔργου, χωρίς ἄμεση εὐθύνη τῶν ρυθμιστικῶν ἀρχῶν τῶν δύο χωρῶν.

Πολύ φοβούμεθα ὅτι πρόκειται γιά τέχνασμα, τό ὁποῖο θά ἐπιτρέψει στήν Ἀθήνα νά ἀποσυρθεῖ ἀπό τό ἔργο, προκειμένου νά ἀποφύγει νέα ἐμπλοκή μέ τήν Τουρκία, ὅσον ἀφορᾶ στίς θαλάσσιες δικαιοδοσίες καί τά κυριαρχικά δικαιώματα στήν περιοχή μεταξύ Κρήτης καί Κύπρου. Ἐν ὀλίγοις, θά τῆς ἐπιτρέψει νά ἐγκαταλείψει τήν Κάσο. Αὐτό εἶναι ξεκάθαρο γιά ὅσους παρακολουθοῦν τίς ἐξελίξεις ὑπό τό πρῖσμα τῆς γεωπολιτικῆς θεωρήσεως τῶν πραγμάτων. Ἤδη μάλιστα σημαντικοί ἀναλυτές ἔχουν προβεῖ στήν ἐπισήμανση, ὅτι κάποτε μιλούσαμε γιά τόν ἀγωγό EastMed καί τώρα ἔχουμε «κολλήσει» στήν πόντιση ἑνός ἠλεκτρικοῦ καλωδίου…

Ἡ ἀναφορά εἶναι σαφής. Ἐπιτρέπει τήν ἐγκατάλειψη τοῦ ἔργου ἐάν ὑπάρξει «ἐξωτερικός κίνδυνος». Καί αὐτός ὁ ἐξωτερικός κίνδυνος μόνον ἀπό τήν πλευρά τῆς Τουρκίας μπορεῖ νά προέρχεται.

Πρός τήν ὁποία Τουρκία ἔχει ἤδη δώσει μήνυμα (τό λάθος μήνυμα) ὁ ὑπουργός Ἐξωτερικῶν Γιῶργος Γεραπετρίτης, ἐκφράζοντας τόν φόβο, ὅτι «σέ ἀνάλογες περιπτώσεις στό παρελθόν εἴχαμε ἔρθει στά ὅρια τῆς πολεμικῆς σύγκρουσης» καί σημειώνοντας ὅτι στήν Κάσο «δέν ἦρθαν κοντά τά πλοῖα πού ἐπιτηροῦσαν»! Μήπως δέν ἦρθαν κοντά διότι στά ἑλληνικά πλοῖα ἐδόθη ἐντολή νά κρατηθοῦν μακρυά;

Οἱ ἐξελίξεις πού προδιαγράφονται ἔχουν ἰδιαίτερη γεωπολιτική βαρύτητα. Ἡ Ἑλλάς ἀπεμπολεῖ τήν ὁριοθέτηση ΑΟΖ τόσο μέ τήν Αἴγυπτο (πού ὑπάρχει) ὅσο καί μέ τήν Κύπρο (μέ τήν ὁποία ἔχει ἀδικαιολογήτως καθυστερήσει). Παραιτεῖται δηλαδή σημαντικῶν κυριαρχικῶν δικαιωμάτων της καί ἀπεμπολεῖ τήν δυνατότητα νά διαδραματίσει κάποιον ρόλο στά δρώμενα τῆς ἀνατολικῆς Μεσογείου. Διόλου περίεργο κατόπιν τούτου, πού ἡ Αἴγυπτος συσφίγγει τίς σχέσεις της μέ τήν Τουρκία καί δέχεται τουρκικά πολεμικά στό λιμάνι τῆς Ἀλεξανδρείας καί μαχητικά ἀεροπλάνα στό ἀεροδρόμιο τοῦ Ἔλ Ἀλαμέιν (ἰδέ σχετική εἴδηση σέ ἄλλη στήλη).

Διαφαίνεται κατόπιν τῶν κινήσεων αὐτῶν ἡ πρόθεσις ἐγκαταλείψεως τῆς Κύπρου. Στήν Κύπρο μάλιστα, στούς Κυπρίους καταναλωτές, θά χρεωθεῖ, συμφώνως πρός ὅσα ἔχουν γίνει γνωστά γιά τήν κυοφορουμένη συμφωνία, τό οἰκονομικό κόστος πού ἔχει ἀναληφθεῖ μέχρι στιγμῆς. Ἐφ’ ὅσον δηλαδή ὁ «ἐξωτερικός κίνδυνος» ὑποχρεώσει σέ διακοπή τοῦ ἔργου, ἡ ΡΑΕΚ (Ρυθμιστική Ἀρχή Ἐνέργειας Κύπρου) θά μετακυλίσει στούς πολῖτες τήν ἀνάκτηση τῶν δαπανῶν πού θά ἔχουν γίνει μέχρι ἐκείνη τήν στιγμή.

Οἱ πληροφορίες ὁμιλοῦν γιά συμφωνία πού θά βασίζεται σέ δύο ἀποφάσεις, μία τοῦ ΑΔΜΗΕ καί μία τῆς ΡΑΕΚ, κάτι πού ἀναμένεται νά γίνει τήν Παρασκευή. Ὅπως καί νά ἔχει ὅμως, τό ζήτημα εἶναι πρωτίστως πολιτικό. Καί ἡ Ἀθήνα δέν δείχνει πρόθυμη νά ἐπιδείξει τήν ἀπαιτούμενη ἀποφασιστικότητα, ὥστε νά προχωρήσει τό ἔργο. Φοβᾶται μᾶλλον, τούς «ἐξωτερικούς κινδύνους»…

Κεντρικό θέμα