Πονοκέφαλος για την Κυβέρνηση το Ραμαζάνι της 24ης Μαΐου σε Αθήνα-Θράκη
ΤΟΣΟ η Εκκλησία όσο και οι πιστοί έδειξαν ιδιαίτερη υπευθυνότητα, κυρίως κατά την Μεγάλη Εβδομάδα, τηρώντας τα μέτρα προλήψεως της μεταδόσεως του κορωνοϊού κατά τρόπο υποδειγματικό. Το ίδιο έκαναν και χθες τηρώντας τα μέτρα και τις προβλεπόμενες αποστάσεις στις εκκλησίες που άνοιξαν για την Θεία Λειτουργία. Απέδειξαν έτσι ότι θα μπορούσε και η Μεγάλη Εβδομάδα να κυλήσει ομαλά και με ανοικτές τις εκκλησίες χωρίς κίνδυνο μεταδόσεως της ασθενείας.
Οι μουσουλμάνοι κάτοικοι αυτής της χώρας είναι πιο τυχεροί. Το Ραμαζάνι ολοκληρώνεται την νύκτα της 23ης προς 24η Μαΐου, ενώ τα μέτρα έχουν αρχίσει να αίρονται. Θα μπορέσουν να πάνε να προσευχηθούν στα τζαμιά τους. Το ερώτημα είναι αν θα αποδειχθούν εξ ίσου υπεύθυνοι και όσοι ευρεθούν στα τεμένη θα τηρούν τις μεταξύ τους αποστάσεις και θα απέχουν φυσικών επαφών όπως προβλέπεται από τα μέτρα που παραμένουν σε ισχύ.
Το ερώτημα αυτό προβληματίζει την Κυβέρνηση η οποία έχει γίνει αποδέκτης πολλών εισηγήσεων ως προς τον χειρισμό του ζητήματος. Υπάρχουν 120.000 Έλληνες μουσουλμάνοι στην Θράκη και περίπου 200.000 μουσουλμάνοι στην Αθήνα, οι οποίοι αυτές τις ημέρες εορτάζουν τον μήνα του Ραμαζανιού. Το μεγάλο πρόβλημα θα είναι στο τέλος του, δηλαδή το ξημέρωμα της 24ης Μαΐου. Τότε θα προσευχηθούν στα τζαμιά που θα κηρύξουν την έναρξη τριημέρου πανηγυριού. Εκείνο το πρωί προβλέπεται ανταλλαγή ασπασμών και εναγκαλισμών. Θα επιδείξουν άραγε υπευθυνότητα, τηρώντας τις αποστάσεις και αποφεύγοντας την φυσική επαφή; Αν συνωστισθούν χωρίς περιορισμό, το αποτέλεσμα θα είναι ένα εκρηκτικό μείγμα που θα οδηγήσει σε έξαρση του κορωνοϊού
Διαφορετική είναι η μορφή του προβλήματος σε κάθε περιοχή. Στην Αθήνα τα τζαμιά είναι άτυπα και ως εκ τούτου ανεξέλεγκτα. Θα ευρεθούν βεβαίως εδώ οι καλοθελητές που θα υποστηρίξουν ότι για αυτό θα έπρεπε να έχει λειτουργήσει το τέμενος του Βοτανικού. Πλανώνται όμως αν νομίζουν ότι η λειτουργία του τεμένους θα σήμαινε και την κατάργηση των ατύπων χώρων λατρείας των μουσουλμάνων. Το πρόβλημα θα συνέχιζε να υφίσταται.
Στην Θράκη οι μουφτείες υιοθετούν υπεύθυνη στάση. Με εγκύκλιο των τοποτηρητών μουφτήδων Ξάνθης Μπιλάλ Καραχαλίλ, Κομοτηνής δόκτωρ Τζιχάτ Χαλίλ και Διδυμοτείχου Χουμζά Οσμάν, συνιστάται η πιστή τήρησις των μέτρων. Οι τρεις μουφτήδες στην εγκύκλιο αυτή υπογραμμίζουν:
«Στο πλαίσιο της σταδιακής άρσεως των περιοριστικών μέτρων κατά της εξάπλωσης του Covid-19 και της επιστροφής στους κανονικούς ρυθμούς ζωής, τίθεται από 17 Μαΐου 2020 το θέμα του ανοίγματος χώρων λατρείας για την τέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων των πιστών. Ωστόσο οι συνθήκες δεν είναι ακόμη τελείως ώριμες για την επιστροφή στην τέλεση μαζικών προσευχών, όπως ακριβώς ίσχυε πριν την εμφάνιση του ιού. Χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί γιατί ακόμη δεν έχει εξαλειφθεί ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού και επανεμφάνισης της έξαρσης.
»Για το λόγο αυτό καλούμαστε όλοι να λαμβάνουμε υπόψη και να εφαρμόζουμε πιστά όλα τα μέτρα υγιεινής και ασφαλείας σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας. Ειδικότερα, τα Τεμένη προβλέπεται να ανοίξουν για προσευχή των πιστών με την βασική προϋπόθεση να βρίσκεται ένας προσευχόμενος ανά 10 τ.μ. και με ελάχιστη απόσταση μεταξύ των προσευχομένων το 1,4 μέτρο. Κάθε πιστός θα πρέπει να φέρει στο τέμενος από το σπίτι του το χαλάκι της προσευχής, κομπολόγια και άλλα συναφή υλικά. Να μην χρησιμοποιεί τα κοινόχρηστα αντικείμενα που υπάρχουν σε κάθε Τέμενος, ενώ το πλύσιμο (ουντού) πριν από την προσευχή θα πρέπει να γίνεται στο σπίτι και όχι στο Τέμενος. Στην είσοδο κάθε Τεμένους θα πρέπει να υπάρχουν αντισηπτικά για τα χέρια, ενώ συνιστάται οι πιστοί να φορούν μάσκα και γάντια. Οι τουαλέτες, όπου υφίστανται θα πρέπει να παραμείνουν κλειστές. Επιπλέον, οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά, οι ασθενείς και γενικότερα οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού θα πρέπει να παραμείνουν στο σπίτι και να προσεύχονται ατομικά από εκεί.
»Για τις παραπάνω οδηγίες θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας το Ιερό Κοράνιο, τη Σούννα και τις βασικές αρχές του Ισλάμ που θέτουν ως πρωταρχικό στόχο την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Το Ιερό Κοράνιο μας συνιστά σε δύο (τουλάχιστον) κορανικά εδάφια να μην εκθέτουμε τους εαυτούς μας στον κίνδυνο και να μην καταστρέφουμε τους εαυτούς μας άδικα: ”[…] και μη συμβάλλετε με τα ίδια σας τα χέρια στην καταστροφή σας (…)” Σούρα (Κεφάλαιο) Ελ Μπάκαρα, Εδάφιο 195. ”[…] να μην καταστρέφετε μόνοι σας τον εαυτό σας. Γιατί ο Αλλάχ είναι για εσάς Πολυεύσπλαγχνος (…)”, Σούρα (Κεφάλαιο) Ελ Νισά, Εδάφιο 29. Επίσης στη Σούννα αρκετά Χαντίθ του Προφήτη Μωάμεθ (Η Ειρήνη και η Ευλογία του Θεού να είναι σε αυτόν) αναφέρονται σε σχετικά θέματα όπως: ”Δεν προβάλλεται ένας ασθενής που έχει προσβληθεί από κάποια ασθένεια πάνω σε έναν υγιή άνθρωπο”, Μπουχάρι και Μούσλιμ. ”Αν ακούσετε για την πανούκλα σε έναν τόπο μην μπαίνετε σε αυτόν τον τόπο που έχει προσβληθεί και αν είστε σε έναν τόπο που έχει προσβληθεί από πανούκλα, να μην βγαίνετε από αυτόν τον τόπο”, Μπουχάρι και Μούσλιμ. Επίσης σύμφωνα με τους γενικούς κανόνες του Ιερού Ισλαμικού Δικαίου, ”Δεν υπάρχει πρόκληση ζημιάς και η ανταπάντηση με την ίδια τη ζημιά”, Ιμπν Μάτζε και Ελ-Μουβάττα, ενώ υπάρχει και η βασική αρχή ”Η ζημιά απωθείται και απομακρύνεται με όλες τις δυνατότητες που διατίθενται”.
»Πρέπει να γνωρίζουμε ότι σε αυτή την κρίσιμη περίοδο η τέλεση προσευχών στο σπίτι εξακολουθεί να είναι πιο ευλογημένη πράξη και φέρνει μεγαλύτερη πνευματική ανάταση στον προσευχόμενο σε σύγκριση με την τέλεση στο Τέμενος, λαμβάνοντας υπόψη όλους τους γενικούς κανόνες της θρησκείας του Ισλάμ που προτρέπουν την προσευχή στο σπίτι σε περιόδους κρίσης, δημοσίου κινδύνου και πραγματικής απειλής.
»Τέλος αξίζει να σημειώσουμε ότι σε περίπτωση παράβασης των μέτρων υγιεινής στους χώρους λατρείας μας, υπάρχει περίπτωση να οδηγηθούμε εκ νέου στο κλείσιμο των Τεμένων λόγω αύξησης των κρουσμάτων, το οποίο θα επισύρει μεγάλη ευθύνη για εμάς τους πιστούς.
»Ο Αλλάχ να ευλογεί και να κάνει αποδεκτές όλες τις προσευχές και τις καλές πράξεις μας».
Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν και τζαμιά τα οποία ελέγχονται από τους ψευδομουφτήδες που ευρίσκονται σε ανοικτή γραμμή με την Άγκυρα. Και έχει κάθε συμφέρον η τελευταία να εκμεταλλευθεί τα μέτρα καλλιεργώντας κλίμα καταπιέσεως και ανελευθερίας. Το αν αυτό θα έχει επιπτώσεις στους ίδιους του μουσουλμάνους ουδόλως την ενδιαφέρει. Ουδέποτε υπολόγιζε τους ανθρώπους μπροστά στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων και των στόχων της.
Το ζήτημα αποτελεί πονοκέφαλο για την Κυβέρνηση η οποία αναζητεί λύση στην εφαρμογή περιορισμών τους οποίους υιοθετούν μεγάλες μουσουλμανικές χώρες. Όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν ότι θα υιοθετηθούν μέτρα πολύ πιο χαλαρά από αυτά που εφαρμόζει η Αίγυπτος, όπου τα τζαμιά θα είναι κλειστά στις 24 Μαΐου. Θα θέσει τους ίδιους περιορισμούς που έχει θέσει και στις εκκλησίες, όσον αφορά στην αραίωση των πιστών ώστε να απέχουν δύο μέτρα μεταξύ τους. Τόσο μέσα στα τζαμιά, όσο και στους αύλιους χώρους τους.