Τί ἐπισημαίνει ἡ καθηγήτρια τοῦ ΕΚΠΑ Γεωργία Καπλάνογλου σέ ἀνάλυσή της στό KReport – Ἔνδειξις, ὅτι ἀποτελοῦμε χώρα χαμηλῆς ἀναπτύξεως – 10 μονάδες τοῦ ΑΕΠ ηὐξήθη ἡ φορολογία μετά τό 2009
ΟΙ ΕΜΜΕΣΟΙ φόροι γεμίζουν τά κρατικά ταμεῖα καί ἀδειάζουν τόν προϋπολογισμό τῶν νοικοκυριῶν. Ἡ Ἑλλάς, ἄν καί χώρα τοῦ ΟΟΣΑ, ἀντλεῖ ἀπό τήν ἔμμεση φορολογία πολύ περισσότερα ἔσοδα σέ σχέση πρός τούς φόρους εἰσοδήματος, καί αὐτό εἶναι χαρακτηριστικό χωρῶν χαμηλοῦ εἰσοδήματος, διαπιστώνει ἡ κ. Γεωργία Καπλάνογλου, Καθηγήτρια τοῦ Τμήματος Οἰκονομικῶν Ἐπιστημῶν τοῦ ΕΚΠΑ, σέ ἄρθρο της στό KReport.
Συμφώνως πρός τήν ἀνάλυσή της, ἡ χώρα μας ξεπερνᾶ κατά πολύ τήν ἀναλογία ἔμμεσων/ἄμεσων φόρων πού ἰσχύει κατά μέσον ὅρον στίς ἀναπτυγμένες χῶρες. Ἡ ἀναλογία μάλιστα μετεβλήθη αἰσθητά πρός τό χειρότερο μετά τήν κρίση τοῦ 2010, καί ἐκ νέου μετά τό 2019. Ἡ χώρα μας πιά ξεπερνᾶ πλέον καί τό μέσον ὅρον τῶν χωρῶν ἐκτός ΟΟΣΑ! Ὅπως ἄλλως τε πιστοποιοῦν καί τά στοιχεῖα τοῦ παγκόσμιου ὀργανισμοῦ πού ἐδημοσιεύθησαν πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες, ἡ Ἑλλάς, γιά πρώτη φορά στήν σύγχρονη ἱστορία της, τό 2022, ξεπέρασε ὅλες τίς χῶρες τοῦ ΟΟΣΑ ὡς πρός τόν λόγο ἔμμεσων φόρων πρός ΑΕΠ. Ἡ πρωτιά διετηρήθη καί τό 2023!
Τά στοιχεῖα τοῦ ΟΟΣΑ ἔδειξαν ὅτι ἡ Ἑλλάς εὑρίσκεται μεταξύ τῶν χωρῶν, οἱ ὁποῖες σέ σύγκριση πρός τό 2010 καταγράφουν ἀπό τίς μεγαλύτερες αὐξήσεις στήν ἀναλογία φόρων πρός τό ΑΕΠ. Τό μεγαλύτερο μέρος αὐτῶν τῶν ἐσόδων (περίπου 4 στά 10 εὐρώ) προέρχονται ἀπό τούς φόρους στήν κατανάλωση, ὅπου ἡ χώρα μας συνεχίζει σταθερά τόν πρωταθλητισμό!
Συγκεκριμένα, τό 2023 τά φορολογικά ἔσοδα ἀπό ἀγαθά καί ὑπηρεσίες ἀνῆλθαν στό 40,1% τοῦ συνόλου τῶν ἐσόδων στήν Ἑλλάδα. Στήν Εὐρώπη εἶναι τό τρίτο ὑψηλότερο ποσοστό μετά τήν Λεττονία (42%) καί τήν Οὑγγαρία (45,7%). Ἄν καί καταγράφεται βελτίωσις σέ σχέση μέ τό 43,3% τοῦ 2022, ἀπέχει σχεδόν 12 μονάδες ἀπό τό μέσον ὅρον τοῦ ΟΟΣΑ (31,5% τό 2022). Οἱ Εἰδικοί Φόροι Καταναλώσεως στήν Ἑλλάδα ἀντιστοιχοῦν στό 21,4% τῶν φοροεσόδων, πολύ πιό πάνω ἀπό τόν μέσον ὅρον στίς χῶρες τοῦ ΟΟΣΑ. Βάσει τῶν στοιχείων τῆς ΕΕ, μόνον ἡ Οὑγγαρία, ἡ Κροατία, ἡ Δανία καί ἡ Σουηδία ἔχουν ὑψηλότερο ΦΠΑ ἀπό τήν Ἑλλάδα, καί ὅλες εἶναι χῶρες ἐκτός Εὐρωζώνης. Στήν πραγματικότητα στήν ζώνη τοῦ εὐρώ ἡ Ἑλλάς μέ τήν Φινλανδία κρατᾶνε τά πρωτεῖα μέ συντελεστή 24%. Ταυτοχρόνως, ὅπως ἐπισημαίνει ἡ καθηγήτρια τοῦ ΕΚΠΑ, ἡ φορολογική ἐπιβάρυνσις στήν Ἑλλάδα ἡ ὁποία ἔχει αὐξηθεῖ σέ μόνιμη βάση κατά 10 ποσοστιαῖες μονάδες τοῦ ΑΕΠ μετά τό 2009, πιστοποιεῖ γιά τήν χώρα μας τήν μεγαλύτερη αὔξηση τοῦ φορολογικοῦ βάρους (κατά 10 καί πλέον μονάδες τοῦ ΑΕΠ) πού ἔχει καταγραφεῖ πρόσφατα στίς ἀναπτυγμένες χῶρες. Ἀφορᾶ φόρους καί εἰσφορές κοινωνικῆς ἀσφαλίσεως, ἀλλά οἱ 9 ἀπό τίς 10 μονάδες ὀφείλονται στίς αὐξήσεις φορολογικῶν ἐσόδων καί μόνον ἡ μία στίς αὐξήσεις τῶν εἰσφορῶν κοινωνικῆς ἀσφαλίσεως.
Πλέον εὑρισκόμεθα ἀρκετά πάνω ἀπό τό μέσον ὅρον τῶν χωρῶν τοῦ ΟΟΣΑ (οἱ 38 πιό ἀναπτυγμένες χῶρες τοῦ πλανήτου), ὅπως ὑπογραμμίζει ἡ κ. Καπλάνογλου. Δέν ἀποκλίνουμε, ὅμως, σχεδόν καθόλου ἀπό τόν μέσον ὅρον τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως, καί αὐτό δέν εἶναι παράλογο, ἀφοῦ πολλές εὐρωπαϊκές χῶρες ὑποστηρίζουν ἔμπρακτα ἕνα ἰσχυρό κοινωνικό κράτος καί καταλήγουν, μέ τήν συναίνεση τῆς μεγάλης πλειοψηφίας τῶν πολιτῶν τους, σέ ὑψηλά ἐπίπεδα φορολογίας.
Ἀντιθέτως, πολλές μή εὐρωπαϊκές χῶρες τοῦ ΟΟΣΑ, μέ τίς ΗΠΑ ὡς κύριο παράδειγμα, δέν ἀνακατεύουν τό κράτος στήν ἀναδιανομή εἰσοδήματος, εὐκαιριῶν καί γενικώτερης εὐημερίας, μέ τά γνωστά πενιχρά ἀποτελέσματα ὡς πρός τήν κοινωνική κινητικότητα καί τίς ἁλματωδῶς αὐξανόμενες ἀνισότητες.