ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024

Συνταγματικό πραξικόπημα Χατζηδάκη κατά τοῦ Συμβουλίου Ἐπικρατείας χάριν τῆς διαπλοκῆς

Καί κατά τῆς Ἀρχῆς Δημοσίων Συμβάσεων – Ἀπ’ εὐθείας ἀναθέσεις-ἐξπρές ἀπό 8 μεγάλες ΔΕΚΟ χωρίς προδικαστικό ἔλεγχο ἀπό τήν Ἀνεξάρτητη Ἀρχή καί χωρίς δικαίωμα προσφυγῆς στό Ἀνώτατο Ἀκυρωτικό Δικαστήριο –  Καταργοῦν τόν ἔλεγχο ἀπό τά διοικητικά δικαστήρια καί τό δικαίωμα ἔννομης προστασίας καί «στέλνουν» τούς θιγόμενους ἐπιχειρηματίες… στά πολιτικά δικαστήρια – Τί λέει ὁ νέος Πρόεδρος τοῦ ΣτΕ Μιχάλης Πικραμμένος γιά τήν ἐκτροπή;

ΟI Yποκλοπές ἐκρίθησαν μέ βούλευμα ἀνώτατου δικαστικοῦ λειτουργοῦ «νόμιμες». Οἱ ἀνακριβεῖς δηλώσεις περιουσιακῆς καταστάσεως δημοσίων λειτουργῶν θά κρίνονται ἐφ’ ἑξῆς μέ νόμο τοῦ Κοινοβουλίου πού ἐξουδετερώνει τήν Ἀρχή γιά τό ξέπλυμα βρώμικου χρήματος «νόμιμες». Τό δυστύχημα τῶν Τεμπῶν, μετά τίς τελευταῖες διώξεις πού περιορίζουν τίς εὐθῦνες σέ διοικητικό ἐπίπεδο, κρίνεται κι αὐτό ἀπό τήν Δικαιοσύνη «νόμιμο».

  • Tοῦ Μανώλη Κοττάκη

Τώρα καί οἱ φωτογραφικές ἀπ’ εὐθείας ἀναθέσεις δισεκατομμυρίων πού θά κάνουν στό μέλλον 8 μεγάλες ΔΕΚΟ στά διαπλεκόμενα συμφέροντα θά κρίνονται καί αὐτές «νόμιμες». Μέσα σέ μία ἑβδομάδα, Κυβέρνηση, Κοινοβούλιο καί Δικαιοσύνη ἐναλλάξ ἀμνηστεύουν πολιτικά πρόσωπα, ἐξουδετερώνουν συνταγματικῶς ἀνεξάρτητες Ἀρχές καί κάνουν τά κόλπα μέ τίς μπίζνες τοῦ μέλλοντος… νόμο τῆς ἐθνικῆς ἀντιπροσωπείας. Ἡ Τρίτη Ἑλληνική Δημοκρατία διαπρέπει ! Ἐκτελεστική, νομοθετική καί δικαστική ἐξουσία δίνουν τήν ἐντύπωση ὅτι ἔχουν συγχωνευθεῖ σέ μία. Καημένε Μοντεσκιέ!

Τό νέο κροῦσμα πού ἀποκαλύπτεται κατά τή διάρκεια τῆς συζητήσεως τοῦ νομοσχεδίου γιά τήν μεταβίβαση τῶν ΔΕΚΟ στό Ὑπερταμεῖο ἀφορᾶ τό Συμβούλιο Ἐπικρατείας καί τήν Ἑνιαία Ἀρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Θεσμοί οἱ ὁποῖοι περιθωριοποιοῦνται στήν ἄσκηση τοῦ συνταγματικοῦ τους ρόλου καθώς μέ τήν ρύθμιση πού εἰσάγει στό Κοινοβούλιο μέ τήν δικαιολογία τῶν καθυστερήσεων ὁ ὑπουργός Οἰκονομικῶν Κωστῆς Χατζηδάκης, μέ τήν συνηγορία τοῦ Προέδρου τοῦ ΤΑΙΠΕΔ, νομοθετεῖται ἡ ἀφαίρεση τῆς ἁρμοδιότητας προδικαστικοῦ ἐλέγχου συμβάσεων ἀπό τήν ἀνεξάρτητη Ἀρχή Δημοσίων Συμβάσεων ἀλλά καί ἡ ἀφαίρεση τῆς ἁρμοδιότητας προσφυγῆς ἀναστολῆς ἐκτελέσεως συμβάσεως (αἴτηση ἀκυρώσεως) στό ἀνώτατο διοικητικό δικαστήριο τῆς χώρας, τό Συμβούλιο Ἐπικρατείας. Πρόκειται περί συνταγματικοῦ πραξικοπήματος. Καί κατά τοῦ ἀνώτατου ἀκυρωτικοῦ δικαστηρίου ἀλλά καί κατά τῆς ἀνεξάρτητης Ἀρχῆς, τό ὁποῖο μάλιστα γίνεται στό φῶς τῆς ἡμέρας.

Ὅπως τό ἴδιο ἀκριβῶς συμβαίνει καί μέ τό νομοσχέδιο γιά τίς δηλώσεις γιά τό πόθεν ἔσχες, πού προβλέπει τήν καταστροφή τῶν ἀρχείων τῶν δηλώσεων περιουσιακῆς καταστάσεως δημόσιων λειτουργῶν (βουλευτῶν, δικαστῶν, ἀστυνομικῶν καί μιντιαρχῶν κ.λπ.) τῆς τελευταίας πενταετίας ἀπό τήν ὑποβολή τῆς τελευταίας δηλώσεως, προκειμένου νά παρεμποδιστεῖ ὁ ἔλεγχος σέ βάθος ἀπό τίς ἀνεξάρτητες Ἀρχές γιά κακουργηματικές πράξεις. Ἐνδιαφέρον μάλιστα εἶναι ὅτι ἄν καί οἱ ἡγεσίες τῶν ἀνεξάρτητων Ἀρχῶν διαμαρτύρονται στίς ἁρμόδιες κοινοβουλευτικές ἐπιτροπές, μέσῳ ἐκπροσώπων τους, δέν ἱδρώνει τό αὐτί κανενός.

Ἡ τελευταία μεθόδευση κατά τοῦ Συμβουλίου Ἐπικρατείας καί τῆς Ἀρχῆς Συμβάσεων ἄρχισε σέ σύσκεψη ὑπό τόν Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μέ τήν συμμετοχή τοῦ Προέδρου τοῦ ΤΑΙΠΕΔ καί τοῦ ὑπουργοῦ τῶν Οἰκονομικῶν, οἱ ὁποῖοι ἐπετέθησαν κατά τῆς Ἑνιαίας Ἀρχῆς Δημοσίων Συμβάσεων ὅτι καθυστερεῖ τίς ἀναθέσεις μέ τόν προδικαστικό ἔλεγχο πού ἀσκεῖ στό πλαίσιο τῆς ἔννομης προστασίας, προκειμένου νά διασφαλίζεται τό δημόσιο συμφέρον ἀλλά καί τό δίκαιο τοῦ ἐλεύθερου ἀνταγωνισμοῦ. Γιά νά τηρηθοῦν μάλιστα τά νομικά προσχήματα, τό νομοσχέδιο προβλέπει ὅτι ἡ Ἀρχή ἔχει προθεσμία 60 ἡμερῶν γιά νά γνωμοδοτεῖ ἐπί σχεδίου δημοσίων συμβάσεων, ἄλλως μέ τήν παρέλευση αὐτῆς θά τεκμαίρεται ἡ σύμφωνη γνώμη της! Περιττό νά ἐπισημάνει κάνεις βεβαίως ὅτι ἡ Ἀρχή αὐτή, παρά τίς διαρκεῖς ἐκκλήσεις τῆς ἡγεσίας της, δέν ἔχει τό ἀπαιτούμενο προσωπικό γιά νά φέρει σέ πέρας ἕνα τόσο ἀπαιτητικό ἀπό νομικῆς ἀπόψεως ἔλεγχο σέ τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Καί παρά ταῦτα ἐπιτελεῖ μέχρι σήμερα σπουδαῖο ἔργο.

Μετά τόν Πρόεδρο τῆς Ἀνεξάρτητης Ἀρχῆς γιά τό ξέπλυμα χρήματος εἰσαγγελέα Χαράλαμπο Βουρλιώτη, ὁ ὁποῖος ἔχει διαμαρτυρηθεῖ μέσῳ ἐκπροσώπων του στίς ἁρμόδιες κοινοβουλευτικές ἐπιτροπές, σειρά ἔλαβε ἡ πρώην Πρόεδρος τοῦ Ἐλεγκτικοῦ Συνεδρίου, νῦν Πρόεδρος τῆς Ἑνιαίας Ἀρχῆς Δημοσίων Συμβάσεων (θέση στήν ὁποία τοποθετήθηκε μετά ἀπό ὑπόδειξη τοῦ πολύπειρου πρώην Πρωθυπουργοῦ καί Προέδρου τοῦ ΣτΕ Παναγιώτη Πικραμμένου) Νίκη Θεοτοκάτου, ἡ ὁποία σέ δημόσια παρέμβασή της κατήγγειλε τίς ἐξαιρέσεις τοῦ νομοσχεδίου ὅσον ἀφορᾶ στόν ἔλεγχο νομιμότητος συμβάσεων καί ἀπεκάλυψε τίς προειδοποιήσεις τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως γιά τό πόσο προβληματική θά ἀποδειχθεῖ δικονομικά στό μέλλον ἡ ὑπαγωγή τῆς ἁρμοδιότητος αὐτῆς στά πολιτικά δικαστήρια, στά ὁποῖα ἐπιλύονται συνήθως διαφορές μεταξύ ἰδιωτῶν καί ὄχι διαφορές μεταξύ Δημοσίου – εὐρύτερου δημοσίου τομέα καί ἰδιωτῶν ἐπιχειρηματιῶν.

Σύμφωνα μέ τό ρεπορτάζ:

Ἐξαίρεση καί ἀπό τή διαδικασία προδικαστικῆς προσφυγῆς ἐνώπιον τῆς Ἑνιαίας Ἀρχῆς Δημοσίων Συμβάσεων καί στή συνέχεια ἀπό τό ἔνδικο βοήθημα τῆς αἰτήσεως ἀκυρώσεως καί ἀναστολῆς ἐνώπιον τοῦ Συμβουλίου τῆς Ἐπικρατείας ἤ καί τῶν διοικητικῶν ἐφετείων προβλέπει γιά ὅλες τίς δημόσιες ἐπιχειρήσεις τό νομοσχέδιο, ὅπως ἐπεσήμανε ἡ Ανδρονίκη Θεοτοκάτου, Πρόεδρος τῆς Ἑνιαίας Ἀρχῆς Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ). Παράλληλα ἐπεσήμανε ὅτι παραλείπεται ἡ ἀναφορά στήν οἰκονομική Ὁδηγία γιά τόν συντονισμό τῶν νομοθετικῶν, κανονιστικῶν καί διοικητικῶν διατάξεων σχετικά μέ τήν ἐφαρμογή τῶν κοινοτικῶν κανόνων στίς διαδικασίες σύναψης τῶν συμβάσεων φορέων οἱ ὁποῖοι λειτουργοῦν στούς τομεῖς τοῦ ὕδατος, τῆς ἐνέργειας, τῶν μεταφορῶν καί τῶν τηλεπικοινωνιῶν, δεδομένου ὅτι αὐτή ἀφορᾶ ἀρκετές ἀπό τίς θυγατρικές τῆς ΕΕΣΥΠ. Οἱ διαφορές ἀπό τήν ἐφαρμογή τῶν Κανονισμῶν Ἔργων, Προμηθειῶν καί Ὑπηρεσιῶν ὑπάγονται στήν δικαιοδοσία τῶν πολιτικῶν δικαστηρίων. «Ἡ συγκεκριμένη ρύθμιση, καθ’ ἡμᾶς, ἐγκυμονεῖ σοβαρούς κινδύνους δικονομικῶν ἐμπλοκῶν καί, φυσικά, διεμβολίζει τό μπλόκ τῶν δικαιοδοσιῶν», ἀνέφερε.

Προσέθεσε πώς τό Γενικό Πλαίσιο Κανονισμοῦ Ἔργων, Προμηθειῶν καί Ὑπηρεσιῶν τῆς ΕΕΣΥΠ καί οἱ ἀντίστοιχοι Κανονισμοί τῶν θυγατρικῶν δέν μποροῦν νά περιέχουν δικονομικές ρυθμίσεις, διότι ἀποτελοῦν ἀποφάσεις ὀργάνων ἀνωνύμων ἑταιρειῶν, δηλαδή ἰδιωτῶν. Ὑπενθύμισε ἐπίσης πώς στό παρελθόν εἶχε κριθεῖ ἀπό τό Συμβούλιο τῆς Ἐπικρατείας ὅτι δικονομικές διατάξεις δέν ἐπιτρέπεται νά τίθενται σκόρπιες σέ ἄσχετα σχέδια νόμου. Ὅσο γιά τό γεγονός ὅτι τό ἐν λόγῳ σχέδιο νόμου παραπέμπει τίς διαφορές δημοσίων συμβάσεων στά πολιτικά δικαστήρια, ἡ κυρία Θεοτοκάτου τόνισε ὅτι «ὑπῆρξε ἔντονη ἀμφισβήτηση καί ἐκφράστηκε κατ’ ἐπανάληψη ἀπό παράγοντες τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἐπιτροπῆς γιά τήν ἐπάρκεια καί ποιότητα τῆς δικαστικῆς προστασίας πού παρέχεται ἀπό τά Μονομελῆ Πρωτοδικεῖα στίς περιπτώσεις, ἀνάθεση συμβάσεων ἀπό φορεῖς μέ μορφή Νομικῶν Προσώπων Ἰδιωτικοῦ Δικαίου. Θεωρῶ ὅτι εἶναι πολύ μεγάλο λάθος τό νά πηγαίνουμε σέ ἕνα προγενέστερο καθεστώς γιά τήν ἐξέταση τῶν προσφυγῶν ἀπό τά πολιτικά δικαστήρια, τό ὁποῖο εἶχε θιγεῖ μέ ἀρνητικό πρόσημο ἀπό τήν Εὐρωπαϊκή Ἐπιτροπή» προειδοποιῶντας γιά τό ἐνδεχόμενο κατάθεσης προσφυγῶν στήν Εὐρωπαϊκή Ἕνωση πού τελικά θά ἐπιφέρουν καθυστέρηση στίς διαδικασίες ἀναθέσεων.

Κεντρικό θέμα