Τί περιμένουμε ὅταν διαγράφουμε τούς ἥρωες ἀπό τά βιβλία;

Ἀπεικόνισις τοῦ προδρόμου τοῦ 1821, Ἀντώνη Κατσαντώνη.

Ἀμόρφωτοι νέοι βεβήλωσαν τό ἄγαλμα τοῦ θρυλικοῦ Κατσαντώνη στό Κορδελιό – Ζοῦμε σέ μιά χώρα πού μισεῖ τήν ἐθνική μνήμη

«ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ τί σημαίνει αὐτό τό ἄγαλμα»! Αὐτήν τήν δικαιολογία προέβαλε ὁ νεαρός (φαίνεται πώς ἦταν μέλος ὁμάδος νεαρῶν) πού βεβήλωσε τόν ἀνδριάντα τοῦ ἐθνομάρτυρος Ἀντώνη Κατσαντώνη στό Κορδελιό τῆς Θεσσαλονίκης. Ἀνέβηκε στό βάθρο, ἔφτυνε τό ἄγαλμα καί καθύβριζε τόν ἥρωα, ἐνῷ ἕτερο μέλος τῆς παρέας βιντεοσκοποῦσε καί «ἀνέβασε» τό ἐπαίσχυντο βίντεο στά μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως.

Ἐκ τῶν ὑστέρων ὁ δράστης ἐζήτησε συγγνώμη. Μέ ἄλλη ἀνάρτηση στήν ὁποία προβαίνει στήν ἀνωτέρω δήλωση. Ὅτι «δέν ξέρει». Εἰδικώτερα ἀνέφερε: «Δέν εἶμαι Ἀλβανός. Ἕλληνας τσιγγᾶνος εἶμαι, καί δέν ἤξερα τί σημαίνει τό ἄγαλμα. Μόλις τό ἔμαθα καί ἐγώ, τρελλάθηκα. Λέω, θά πάω ἐκεῖ νά τό σκουπίσω. Θά πάρω μαζί μου νερό νά τό σκουπίσω. Θά πέσω στά γόνατα καί θά ζητήσω μιά ταπεινή συγγνώμη. Θά τραβήξω καί βίντεο καί θά τό ἀνεβάσω στό Facebook, στό Instagram καί στό TikTok».

Ἀφήνουμε γιά τήν ὥρα κατά μέρος ὅλα τά ἄλλα καί κρατᾶμε μόνον αὐτό. Ἕνας νέος πού δηλώνει Ἕλλην τσιγγᾶνος ὁμολογεῖ ὅτι δέν ἤξερε «τί σημαίνει αὐτό τό ἄγαλμα». Δέν ξέρει τί σημαίνει ἡ φουστανέλλα, δέν ξέρει τί σημαίνει τό γιαταγάνι, ὁ ντουλαμᾶς τοῦ Κλέφτη, τό ἀγέρωχο ὕφος τοῦ Μαχητῆ τῆς Ἐλευθερίας, τοῦ Ἐθνομάρτυρος. Ἐκεῖ ἔχουμε καταντήσει. Ἀκούσθηκε ἀρχικῶς ὅτι ἦταν ἀλλοδαπός, Ἀλβανός ὁ δράστης τῆς ἀπαισίας πράξεως. Πού σημαίνει ὅτι στήν σημερινή Ἑλλάδα ἐπικρατεῖ ἀσυδοσία. Ὅτι ἔχουμε δημιουργήσει μιά κοινωνία ἀπό τήν ὁποία ἔχει ἐκλείψει ὁ σεβασμός. Ἔρχεται ὁ πρῶτος τυχών ἀλλοδαπός, βλέπει ἕναν ἀνδριάντα, ἄν μή τί ἄλλο καταλαβαίνει ὅτι πρόκειται γιά πρόσωπο σημαντικό γιά τήν χώρα, καί αἰσθάνεται ἄνετα νά τό βεβηλώσει.

Θεωρεῖ πώς εἶναι ἐπιτρεπτό, ἀποδεκτό νά προσβάλλει τήν χώρα καί τόν λαό της. Ἀκόμη χειρότερα, ἄν εἶναι Ἕλληνας, τσιγγᾶνος ἤ μή. Σημαίνει πώς ποτέ δέν διδάχθηκε ἱστορία, δέν ἔχει ἐπαφή μέ τόν λαό καί τίς παραδόσεις του. Κεντρικό πρόσωπο στήν λαϊκή μοῦσα τῶν Ἀγράφων ὁ Κατσαντώνης, οἱ μάχες του, ἡ προδοσία πού τόν ὁδήγησε στά χέρια τοῦ Ἀλῆ Πασᾶ καί τό μαρτυρικό του τέλος. «Ἀετό τῶν Ἀγράφων» καί «Λιοντάρι τῆς Κλεφτουριᾶς» τόν ἀναγορεύουν τά δημοτικά τραγούδια τῆς Ρούμελης.

Καί κάποιοι νεαροί σήμερα δηλώνουν ὅτι «δέν ξέρουν τί σημαίνει αὐτό τό ἄγαλμα.» Στήν λογία ποίηση ἔχει ὅμως τήν ξεχωριστή θέση πού τοῦ ἔδωσε ὁ Ἀριστοτέλης Βαλαωρίτης ἀφιερώνοντάς του τό ὁμώνυμο ποίημα. Δέν ὑπάρχει Ἕλληνας πού νά μήν ἔχει δακρύσει ἀπό τήν δύναμη τῶν στίχων τοῦ ποιητοῦ καί πού νά μήν ἔχουν ἀγγίξει τήν ψυχή του τά ὑπερήφανα λόγια τοῦ Ἐθνομάρτυρος ἀπέναντι στούς δημίους του:

Χτυπᾶτε, πελεκᾶτε με,
σκυλιά, τόν Κατσαντώνη
δέν τόν τρομάζει Ἀληπασᾶς,
φωτιά, σφυρί κι ἀμόνι.

Γιά τόν Κατσαντώνη ἔχουν γράψει καί ἄλλοι ἐπιφανεῖς Ἕλληνες συγγραφεῖς.

Ὁ Δ. Λουκόπουλος, ὁ Ε. Φραγγίστας, ὁ Ι. Βλαχογιάννης, ὁ Χ. Χρηστοβασίλης, ὁ Σ. Γρανίτσας, ὁ Δ. Σταμέλος, ὁ Δ. Φωτιάδης, ὁ Κασομούλης καί ἄλλοι. Ἔχουν γράψει καί ξένοι, ὁ Ἄγγλος Τζ. Ἔμερσον καί οἱ Γάλλοι Ε. Γιεμενί, Κ. Φωριέλ καί ὁ Φ. Πουκεβίλ. Καί ὅμως κάποιοι νεαροί σήμερα φτύνουν τόν ἀνδριάντα του καί δηλώνουν ὅτι «δέν ξέρουν τί σημαίνει αὐτό τό ἄγαλμα»!

Αὐτό τό ἄγαλμα σημαίνει τήν ψυχή τοῦ ἑλληνισμοῦ, πού ἐμπνέεται ἀπό τούς ἐθνικούς στόχους. Ὅπως ὁ Κατσαντώνης ὑπῆρξε προάγγελος τῆς ἐπαναστάσεως τοῦ 1821 (ὁ ἴδιος ἔπεσε ὑπέρ πατρίδος τό 1808), ἀτενίζοντας τόν ἀνδριάντα του ὁ σημερινός Ἕλληνας, εἴτε εἶναι στό Κορδελιό, εἴτε στό Καρπενήσι, εἴτε ὁπουδήποτε ἀλλοῦ, βλέπει τίς ρίζες τῆς λευτεριᾶς μας καί τόν ὑπερήφανο τρόπο μέ τόν ὁποῖο πρέπει νά ἀντιμετωπίζονται οἱ προκλήσεις, οἱ ὁποῖες παραμένουν πολλές καί εἶναι ὁρατές.

Εἶναι θέμα παιδείας. Ἀλλά γιά ποιά παιδεία ὁμιλοῦμε σέ μιά χώρα πού ἔχει ἐνοχοποιήσει τήν ἱστορία, σέ σημεῖο πού νά δείχνει ὅτι μισεῖ τήν ἐθνική μνήμη; Εἴδαμε καί ἀκούσαμε ἀντιδράσεις ἀπό τόν δημιουργό τοῦ ἀνδριάντα, γλύπτη Γιῶργο Κικώτη, καί ἀπό πληθώρα πολιτῶν, πού τούς ἔπνιξε ἡ ἀγανάκτησις γιά αὐτήν τήν ἀποτρόπαια πράξη.

Δέν ἀκούσαμε οὔτε ἕνα σχόλιο ἀπό παράγοντες τῆς Πολιτείας!! Καί αὐτό τό θεωροῦμε τραγικό!!


Κεντρικό θέμα